מחפשים לקנות מניות? 3 מניות בנקים בחו"ל שמהוות הזדמנות

שנתיים לאחר פרוץ המשבר העולמי שפגע קשות בסקטור הבנקאות, בעיקר בארה"ב, יש היום בנקים שכדאי לכם לתת בהם אמון

בדיוק לפני שנתיים פרץ המשבר הגדול בכלכלה העולמית, שהביא בין היתר לסגירתם של קרוב ל-200 בנקים בארה"ב. חלק מהם הספיקו להימכר עוד לפני שקרסו, ומקצתם עברו את המשבר ואף יצאו מחוזקים, והם מהווים הזדמנות קנייה מעניינת. לפניכם שלוש מניות כאלה:

Banco Santander

ממליץ: ארז הפנר, סמנכ"ל השקעות באיילון קרנות נאמנות

בנקו סנטנדר מספק מוצרים פיננסיים ושירותים שונים בספרד, בריטניה, פורטוגל ומדינות אחרות באירופה, אמריקה הלטינית וארה"ב. הוא פועל בשלושה מגזרים: קמעונאות בנקאות, בנקאות מסחרית גלובלית, ניהול נכסים וביטוח. לבנק פריסה רחבה, ונכון לסוף 2009 היו לו 5,871 סניפים בכל יבשת אירופה, 5,745 באמריקה הלטינית ו-722 סניפים אזוריים.

הבנק התמודד עם המשבר הפיננסי ב-2008 ועם ההאטה הנוכחית בהצלחה רבה. יש לו הון עצמי בסך 74 מיליארד אירו, מכפיל רווח עתידי של 9.41, תשואת דיבידנד של 5.11% ויחס הלימות ההון מהגבוהים במערכת הבנקאית - 10%. התשואה על ההון של הבנק עומדת על 14.17, ומכפיל ההון שלו הוא 1.

חוסנו הכלכלי, פריסתו הגלובלית והחשיפה הגבוהה לשווקים מתעוררים, ובראשם ברזיל, מאפשרים לבנק לנצל הזדמנויות ברחבי העולם, והוא אכן ביצע רכישות והשתלטויות גלובליות, ובין היתר רכש בנק אזורי בארה"ב, חלק מפעילות בנק אוף אמריקה, פעילות באירלנד ובמזרח אירופה. אסטרטגיה זו תאפשר לבנק לקטוף את הפירות במידה שהכלכלה הגלובלית תחזור ותתאושש, והבנק ייהנה ממוקדי צמיחה מגוונים אשר יתרמו לרווחיותו.

Bank of the Ozarks (סימול: OZRK)

ממליץ: ארז קפיטולניק, מנהל מחקר, הדס ארזים

בנק אוזרקס הינו בנק אזורי קטן יחסית, בעל 90 סניפים, מרביתם בארקנסו שבארה"ב (שם גם נמצאת ההנהלה), וכמה נוספים בטקסס וצפון קרוליינה. הבנק מתמחה בבנקאות מסורתית של חסכונות, פקדונות וחשבונות עו"ש, לצד הלוואות לדיור, מוצרי צריכה ומימון פעילות שוטפת של עסקים, ללקוחות פרטיים וללקוחות מסחריים קטנים.

הנתונים הפיננסיים של הבנק אינם יוצאי דופן לבנק מקומי - מכפיל רווח של 13.6, מכפיל הון של 2.1, תשואה להון שעומדת על 15.7% ושווי שוק של כ-600 מיליון דולר. אולם, הפוטנציאל טמון במהלכים שמבצע הבנק בחודשים האחרונים. בשל פעילותו השמרנית, הבנק כמעט ולא נפגע מהמשבר, והוא עשוי אף לצאת ממנו מחוזק, כשהוא נמצא במצב לנצל הזדמנויות רכישה של נכסי בנקים קטנים אחרים שפשטו רגל. הנה, רק לאחרונה דווח על רכישה שביצע הבנק של פעילות בנק הורייזן בפלורידה, שפשט רגל והולאם על ידי הממשל. הפעילות נרכשת בכ-150 מיליון דולר, בעוד שהנכסים שווים כ-170 מיליון דולר, והממשל האמריקני ערב למרבית ההפסדים בתיק האשראי, אם יהיו כאלה (הערבות מדורגת לפי גודל ההפסדים). הרכישה גם תאפשר לאוזרקס להגדיל את מספר לקוחותיו בכ-7,000 חדשים.

מניית הבנק רושמת באופן עקבי תשואה עודפת על מניות סקטור הבנקאות האמריקני, והמניה אף חזרה בהדרגה לרמות השיא של טרום המשבר.

JP מורגן צ'ייס

ממליץ: סרגיי וסצ'ונוק, אופנהיימר

JP מורגן הינו הבנק הגדול בארה"ב במונחי שווי שוק - 160 מיליארד דולר, ואחד מהמובילים בעולם. היקף נכסי הבנק מוערך בכ-2 טריליון דולר, והונו העצמי עומד על כ-171 מיליארד דולר. לבנק פעילות ענפה ב-60 מדינות בעולם, והוא ומספק מגוון שירותים פיננסיים לעשרות מיליוני לקוחות.

הבנק עוסק בכמה תחומים: בנקאות מסחרית (היוותה כ-35% מהכנסות 2009), בנקאות להשקעות (כ-26% מההכנסות), הלוואות בכרטיסי אשראי (כ-19% מההכנסות), וכן ניהול נכסים, שירותי סליקה, פעילות בתחומי השקעה פרטית ועוד.

הבנק הצטיין לעומת מתחריו במהלך המשבר הפיננסי העולמי, בזכות ההנהלה החזקה שנמנעה מהשקעות בנכסים רעילים ושמרה על רווחיות גם בעיצומו של המשבר. במקביל, הצליח הבנק להגדיל את נתחו בתחומי בנקאות ההשקעות, והגיע למעמד מוביל בתחומי מסחר נוסטרו, הנפקת מניות ואג"ח וייעוץ מיזוגים ורכישות, לצד שיפור בפעילות הבנקאות המסחרית.

הבנק בולט לטובה גם באיכות תיקי האשראי, עם שיעורי מחיקות נמוכים מהמתחרים. בנוסף, הוא היה בין הראשונים בארה"ב שהחזיר את כספי הסיוע הממשלתי (TARP), ומתכוון לחזור למדיניות חלוקת הדיבידנד, מה שעשוי להשפיע לחיוב על מנייתו.