כמה שווים לכם החיים? "חיסון לסרטן" - הימור של 93 אלף ד'

התרופה החדשה - לחולים אמידים: Provenge, טיפול חדשני וחד פעמי שמותאם אישית לכל מטופל ■ הטיפול אמור להאריך ב-4 חודשים את החיים של המטופל - שווה?

כמה שווים החיים במונחים כספיים? בשאלה זו נתקלים ברמה יומיומית חולי סרטן ברחבי העולם. נתונים חדשים בארה"ב אינם מבשרים טובות לחולים, לפיהם העלות השנתית הנדרשת כדי להישאר בחיים עלולה להגיע עד ל-100 אלף דולר.

התרופה החדשה שזמינה לחולים אמידים היא Provenge, טיפול חדשני וחד פעמי שאושר בארה"ב באפריל השנה, ומכוון לגברים עם גידולים סרטניים בבלוטת הערמונית. התרופה מכונה באופן לא רשמי כ"חיסון לסרטן", והיא מותאמת אישית לכל מטופל לפי הסממנים הפרטניים והאישיים של כל חולה. הטיפול בה עולה 93 אלף דולר והוא אמור להאריך ב-4 חודשים את החיים של המטופל - שווה?

הממשל בארה"ב צפוי לדון בכיסוי הביטוחי (Medicare) של תרופת ה-Provenge ב-17 בנובמבר. בניגוד לתרופות "רגילות" שמשך הטיפול בהן הוא מספר חודשים וכפוף להשפעות, ה-Provenge הוא מעין הימור חד-פעמי - "הכל או כלום" ב-93 אלף דולר. הטיפול בתרופה נועד "ללמד" את המערכת החיסונית להילחם בגידולים בערמונית.

בעשור האחרון, העלות החודשית הממוצעת של תרופות שמיועדות להילחם בגידולים סרטניים ראשונים עמדה על כ-5,000 דולר, ורק מטע מהתרופות הצליחו להביא להפוגה, הפחתה או היעלמות מלאה של סימני המחלה. עבור רוב החולים התרופות "קונות" מספר קטן של חודשים או במקרה הטוב ביותר, שנים. חברות הביטוח הפרטיות מכסות את הטיפול רק אם הביטוח הממשלתי משתתף בעלות.

יצוין, כי בגלל המשבר והמיתון שהגבירו את הפיטורים והאבטלה, פחות ופחות חולים בארה"ב יכולים להרשות לעצמם את העלות הגבוהה של התרופות המיוחדות, ואף פחות יכולים להרשות לעצמם כיסוי ביטוחי פרטי. לאחרונה אושרה התוכנית של נשיא ארה"ב ברק אובמה שמגבירה את הכיסוי הביטוחי לכלל האזרחים.