קופות גמל: כלל ביטוח וילין לפידות מובילות בגיוסים

האטה משמעותית בהיקף ההעברות לקופות דש ■ גיוסים נאים במנורה מבטחים וב-IBI היקף הנכסים בשוק הגמל בשיא של 291 מיליארד שקל

כלל ביטוח היא הגוף עם היקף ההעברות הגבוה ביותר מתחילת 2010, כך עולה מנתוני הגמל נט לחודש אוגוסט שהתפרסמו ערב החג. מתחילת השנה העבירה כלל ביטוח לקופותיה 499 מיליון שקל, תוצאה של עבודת השיווק של מנכ"ל כלל גמל, דן פנחסי, לצד התשואות הנאות שמשיג מנכ"ל כנף, רועי יקיר.

עם זאת, מאחר שקופות כלל שנרכשו מבנק דיסקונט הן קופות בוגרות, המשיכות מהן הגיעו לכ-1.2 מיליארד שקל, בזמן שההפקדות הן כמחצית מכך. לכן, מאזן הצבירה הכולל הוא שלילי, וכלל ביטוח איבדה מתחילת השנה 34 מיליון שקל.

צבירה בקופות גמל מורכבת משלושה פרמטרים. הפקדות שוטפות לקופות, משיכת כספים נזילים על ידי העמיתים לשימושם (ככל שהקופה מבוגרת יותר כן שיעור הכספים הנזילים בה גבוה יותר), והעברת כספים מקופות אחרות או לקופות אחרות.

הנתון האחרון הוא המשמעותי ביותר שכן במקרה של העברת כספים מחוץ לקופה, מדובר בעמית שנשאר במערכת החיסכון הפנסיוני, אך בוחר (מרצונו או בעידוד סוכן הביטוח שלו) להעביר את כספו לניהול של גוף אחר.

במקום השני בהיקף ההעברות נמצאת ילין לפידות שהיקף נכסיה קפץ משמעותית. ההעברות לקופות ילין לפידות עמדו מתחילת 2010 על 381 מיליון שקל, והצבירה הכוללת על 423 מיליון שקל. באוגוסט לבדו עברו לקופות ילין 83 מיליון שקל. ילין לפידות מנהלים כעת 3.4 מיליארד שקל בהשוואה ל-2.7 מיליארד שקל בתחילת השנה.

במקום השלישי IBI שרושמת שיעור צמיחה של 29%, הגבוה ביותר מכל הגופים המנהלים. לקופות IBI, המנהלות 1.5 מיליארד שקל, עברו מתחילת השנה 312 מיליון שקל, קצב של כ-39 מיליון שקל בחודש.

במקום הרביעי נמצאת דש שהעבירה לקופותיה 234 מיליון שקל. היקף ההעברות לקופות דש הואט מאוד בחודשים האחרונים. מממוצע של 39 מיליון שקל, ירדה דש ביולי להעברה של 15 מיליון שקל, ובאוגוסט כבר יצאו מקופותיה 6 מיליון שקל. עם זאת, מאחר שמדובר בקופות צעירות, היקף ההפקדות בהן גבוה משמעותית מהמשיכות, ובסך הכל לדש הצבירה הגבוהה ביותר: 567 מיליון שקל.

אחרי דש נמצאת מנורה מבטחים עם העברות של 212 מיליון שקל וצבירה של 246 מיליון שקל, ואחריה הראל (159 מיליון שקל), איפקס (148 מיליון שקל) ומגדל (133 מיליון שקל).

כמו כלל ביטוח גם להראל קופות בנקאיות מבוגרות, שנרכשו מבנק לאומי, והיקף המשיכות בקופותיה, 758 מיליון שקל, גבוה מההפקדות (439 מיליון שקל). לכן להראל צבירה שלילית של 160 מיליון שקל.

נכסי הסיכון עלו ל-30%

גופים מגייסים נוספים הראויים לציון הם אנליסט (22 מיליון שקל) ואיילון (21 מיליון שקל). באנליסט הצליח המנכ"ל, איציק שנידובסקי, באמצעות דגש על שיווק, להעביר את בית ההשקעות לצבירה חיובית אחרי תקופה ארוכה בה התוצאות הטובות לא התבטאו בגיוסים.

חברת הביטוח היחידה שלא מצליחה להעביר לקופותיה כספי עמיתים היא הפניקס. למרות ביצועים טובים וצי סוכני ביטוח שעומד לרשותה, איבדה הפניקס מתחילת השנה 38 מיליון שקל לקופות אחרות. גם באפסילון בניהולו של שמואל פרנקל יוצאים כספים במהירות, מתחילת השנה יצאו ממנה לקופות אחרות 45 מיליון שקל וביחד עם המשיכות, מגיעה הצבירה השלילית באפסילון ל-54 מיליון שקל. מדובר בשיעור של 8.9% מנכסי הקופות שהוא הגבוה ביותר מכל הגופים המנהלים.

מבין הגופים מהם יוצאים כספים נמצאת במקום הראשון מגדל שוקי הון, ממנה יצאו לקופות אחרות 348 מיליון שקל, אחריה נמצאות אקסלנס (282 מיליון שקל) ומיטב (272 מיליון שקל). נראה כי ניסיונות הבלימה של מנכ"ל מיטב, אילן רביב, לא עולים יפה, ולאחר שבחודש יוני נרשמה האטה ביציאת הכספים, הרי ביולי ובאוגוסט הקצב התגבר לכ-40 מיליון שקל בחודש.

מקופות פסגות יצאו מתחילת השנה 176 מיליון שקל. מעבר לכך, גם הדמוגרפיה פועלת נגד פסגות ומתחילת השנה ספגו הקופות שלה, בעיקר גדיש, משיכות של 2 מיליארד שקל, כשההפקדות היו 1.2 מיליארד שקל. לאור זאת מציגה פסגות צבירה שלילית של 957 מיליון שקל.

היקף הנכסים בשוק הגמל נמצא בשיאו והגיע ל-291 מיליארד שקל. השוק צומח על בסיס תשואה בלבד ומתחילת השנה עמדה הצבירה השלילית (הפקדות פחות משיכות) על 0.6%. שיעור נכסי הסיכון עומד על 30% בהשוואה ל-28% בתחילת השנה ול-25% בספטמבר 2009. שיעור ההחזקה של קופות הגמל במניות יציב כבר כמה חודשים, ועומד על כ-23%.

11
 11