לא רק שטראוס או אסם: ויליפוד מבססת את מעמדה בארה"ב

ויליפוד, יבואנית המזון הכשר, הבינה כי השוק הישראלי קרוב לרוויה ומשקיעה מאמצים בשוק האמריקני ■ את מוצריה מתכננת החברה לשווק בארה"ב לא רק לאוכלוסיה היהודית

לפני שישבנו לכתוב את הידיעה הנוכחית, ביצענו סקר קטן. שאלנו מספר אנשים שמכירים את שוק ההון אילו חברות מזון נסחרות בשוק המקומי, ורובם נקבו בשמות "שטראוס גרופ" ו"אסם". מעט מאוד ציינו את ויליפוד השקעות, ואחרים אף שכחו שהחברה-הבת - ויליפוד אינטרנשיונל - נסחרת בנאסד"ק.

ואכן, לענף המזון המקומי ניתן להיחשף לא רק דרך מניות של שטראוס גרופ או אסם, ולכן את הידיעה הנוכחית נקדיש לויליפוד אינטרנשיונל, שמרכזת את עיקר הפעילות של ויליפוד השקעות, ולכן ניתן להיחשף לראשונה דרך השקעה בשנייה.

מה החברה עושה

ויליפוד אינטרנשיונל מייצרת, מייבאת, מייצאת ומשווקת למעלה מאלף מוצרי מזון שונים בישראל וברחבי העולם. מוצרי החברה משווקים על-ידה למגוון רחב של למעלה מ-1,500 לקוחות, וביניהם רשתות קמעונאות (כמו שופרסל בארץ), מינימרקטים, סיטונאים, ולקוחות מוסדיים כמו חברות לאספקת שירותי הסעדה, קיבוצים, בתי-מלון ובתי-חולים. רוב מוצרי החברה משווקים תחת המותג "ויליפוד". פעילות הייצור באה לידי ביטוי רק בחברה-הבת סלטי שמיר שמייצרת סלטים מצוננים.

את מוצרי ויליפוד ניתן לחלק ל-5 קטגוריות שונות: שימורים (ירקות, חמוצים, פירות ודגים); שמני מאכל; פירות יבשים ופיצוחים; מוצרי חלב ותחליפיו; ומוצרים אחרים כמו פסטות ודברי מאפה מתוקים ומלוחים.

אופי הענף והתחרות בו

בישראל יש לא מעט יבואני מזון בגדלים שונים, ומספרם נובע מהגידול המתמשך ביבוא מוצרי מזון מחו"ל על רקע שיעורי המכס הנמוכים והיעדר חסמי כניסה משמעותיים. במילים אחרות, בענף יש תחרות עזה שעלולה לגדול בשנים הבאות.

המתחרים של החברה בקטגוריית יבוא שימורי דגים הם פודור, ויליגר ופוסידון מקבוצת נטו, פילטונה, ויטה פרי הגליל ושסטוביץ; בקטגוריית שימורי הירקות והפירות: ויטה פרי גליל החדשה, ויליגר ויכין זן לכל; בקטגוריית הפסטות: אסם וברילה; ובקטגוריית הגבינות וממרחי החמאה: תנובה, טרה, שטראוס, סיימן, מחלבות גד ומשק צוריאל.

ויליפוד הרחיבה במהלך השנים את פעילותה מחוץ לישראל, וכיום נמכרים מוצריה בארה"ב, קנדה, אנגליה, בלגיה, צרפת, שוויץ, דנמרק, אוסטרליה, אוקראינה ורוסיה.

המספרים מאחורי דו"חות החברה

לויליפוד יש מזומנים בשווי של 41.9 מיליון דולר וחוב כמעט אפסי. מספרים אלה מקנים לחברה שווי בניכוי מזומנים של 46 מיליון דולר, וזה משקף מכפיל רווח של 5.3 - יחסית נמוך עבור חברות בענף.

החברה מצפה לרשום השנה צמיחה בשיעור של 15% עד 20%, וזאת כשענף המזון בישראל צומח בשיעור שנתי של 2% עד 3%.

שולי הרווח של החברה גבוהים מאלה של הענף בכללותו. במקרה של רווחיות גולמית, מדובר על שולי רווח של 27.3%, וזאת לעומת 15.5% עבור הענף.

מזה 3 שנים מחלקת ויליפוד השקעות דיבידנד שנתי, וזה עומד על לפחות 33% מהרווח השנתי ומשקף נכון להיום תשואת דיבידנד של 2.3%.

"הרבה יותר קל לנו להתחרות בענק כמו תנובה"

האחים צבי ויוסי ויליגר (צבי מכהן כמנכ"ל, ויוסי כיו"ר ויליפוד השקעות ווילי פוד אינטרנשיונל) היו רוצים שתתייחסו למניית ויליפוד אינטרנשיונל כמניה דפנסיבית, ושהתנודתיות הנוכחית בשוקי ההון (ויש עדיין כזו - גם אחרי הראלי האחרון) תגרום לכם לאמץ לחככם מניות דפנסיביות דוגמתה.

"אין הרבה חברות בתחום שלנו עם כזו קופת מזומנים דשנה", אומר צבי, ומדגיש כי וילי פוד נסחרת לפי מחיר מניה של 6.47 דולר (עלייה של 53% בשנה האחרונה), שכמחצית ממנו - 3.09 דולר למניה - נובע משווי אמצעיה הנזילים.

צבי מציין כי אחת מהסיבות לשיפור העקבי בתוצאות הכספיות של החברה הוא השינוי בתמהיל המוצרים. "בחרנו להתמקד במוצרים יותר רווחים כמו המוצרים הקפואים, הטריים ומוצרי החלב - וזאת על חשבון השימורים השונים", הוא אומר. "הרבה יותר קל לנו להתחרות בענק כמו תנובה - שיש לו הוצאות תפעול גבוהות בהשוואה אלינו - מאשר ביצרן שימורים קטן בעל הוצאות תפעול בסדר הגודל שלנו".

כדי להתמודד מול תנובה נעזרת ויליפוד בתאגיד המזון העולמי Arla, שאת חלק ממוצרי החלב פרי תוצרתה מייבאת ומשווקת החברה, והמוכר שבהם הוא ממרח החמאה Lurpak.

ויליפוד, כפי שמסבירים האחים ויליגר, מתמקדת בשיווק מוצרים (מתוצרתה ומיובאים) בריאים אך לאו דווקא כשרים, וכך מתאימה עצמה לדרישות הצרכן. "יותר ויותר אנשים רוצים לצרוך מאכלים בעלי אחוזי שומן נמוכים", אומר צבי ומראה לנו דוגמה של גבינת פטה דלת-שומן אותה פיתחה החברה. "אנחנו לא מפסיקים לפתח מוצרים שונים בקטגוריות שונות".

- תן דוגמה לדרישה נוספת מצד הצרכן מלבד מוצרים דלי-שומן.

"יותר ויותר צרכנים מחפשים מוצרים קלי ומהירי הכנה, ובמקביל - שלא יהיו יקרים מדי".

- אך לא תמיד אפשר להציע מוצר טוב במחיר זול.

"נכון, ובישראל לא כולם מסוגלים לשלם מחיר גבוה עבור מוצר טוב, ולכן אנו משתדלים לשלב בין שתי הדרישות. קו מוצרי הגבינות שלנו, לדוגמה, נמכר לפי מחירים זולים מאלה של המתחרים, והוא עדיין קו איכותי. אין ברירה. למחיר יש משקל כבד יותר בקבלת החלטות הקנייה של הצרכן ממשקל האיכות, ואנו תמיד מנסים למצוא את התמהיל הנכון של השניים".

ואולם, ישראל אינה השוק העיקרי אליו לוטשים האחים ויליגר עיניים. ארה"ב - על גודלה העצום ומגוון האוכלוסיות בה - מהווה עבור ויליפוד מנוע צמיחה משמעותי. "בשוק האמריקני אנו פונים לאו דווקא לאוכלוסיה החרדית, כי אם לאוכלוסיות שמחפשות אחר מוצרים כשרים, ולא ממניע דתי. המטרה שלנו - וזהו גם טרנד בהתפתחות - היא לשדר לקהל הצרכנים שמוצר כשר הוא מוצר בריא יותר", אומר צבי ומוסיף "Kosher הפכה למילה נרדפת לבריאות".

למרות גודלו העצום, לויליפוד אין מערך הפצה בשוק האמריקני. "בניית מערך הפצה דורשת השקעה רבה", מסביר יוסי, וצבי מוסיף "אנו מאמינים שעוד נעשה דברים גדולים בארה"ב".

ויליפוד, כאמור, גייסה בתחילת השנה 20 מיליון דולר, ולדברי האחים ויליגר, ההון שגויס יושקע בהרחבת פעילותה, אך לא בטוח שדרך רכישת חברות אחרות. "לא קל למצוא חברות זולות בתחום", מסכם יוסי - בלי לוותר על החלום לצאת למסע קניות.

55
 55