נבואת הזעם של מרדית' וויטני: "משבר החוב של המדינות בארה"ב יחייב חילוץ שלישי בסך טריליון דולר"

"החוב המוניציפלי הוכפל מאז שנת 2000, וההוצאות גדלו הרבה יותר מהר מהגידול בהכנסות המדינות" ■ "ירידה חדה בהכנסות מפעילות מסחר ותחתית כפולה בשוק הדיור תכה ברווחי הרבעון הרביעי" ■ "כ-80 אלף משרות במגזר השירותים הפיננסיים יאבדו השנה"

"נטל החובות והגירעונות צפוי להוביל לכך שהמדינות הן שיהיו הנפגעות הבאות ממשבר החובות" כך העריכה האנליסטית מרדית' וויטני בראיון ב-CNBC לאחר שחברת היעוץ הקרויה על שמה ושבראשה היא עומדת פרסמה דו"ח ארוך על מצב האומה בארה"ב.

מי ששימשה כאנליסטית הבנקים המוערכת של אופנהיימר ומתאפיינת בגישתה הדובית, השוותה את הקריסה הצפויה במדינות לקריסת המערכת הפיננסית בין השנים 2008-2009. "הדימיון בין המדינות לבין הבנקים עצום על רקע ההוצאות של המדינות שגדלו באופן דרמטי והמינוף שלהן גם הוא עלה באופן דרמטי", אמרה והוסיפה "החוב המוניציפלי הוכפל מאז שנת 2000, וההוצאות גדלו הרבה יותר מהר מהגידול בהכנסות המדינות".

וויטני גם הזהירה ביחס למצב הבנקים ואמרה "ירידה חדה בהכנסות מפעילות מסחר ותחתית כפולה בשוק הדיור תכה ברווחי הרבעון הרביעי" אך עדיין, את הדברים החריפים ביותר שמרה וויטני למצבן של המדינות בארה"ב, שציינה כי הדו"ח נערך במשך שנתיים וציינה את הקושי שעריכתו בשל מחסור בנתונים אמינים ביחס להוצאות במדינות השונות וביחס להיקפי החוב שלהן. "זה הזכיר לי כל כך את הבנקים לפני המשבר תוך כדי העבודה על הדו"ח, אבל פשוט המשכנו לבדוק את הדברים. לא יכולנו למצוא שום דבר שנתן לנו מידע ברור ושקוף, אז עיבדנו את המידע בעצמנו".

בדו"ח ישנם גם כמה נקודות אור: טקסס, וירג'יניה ונברסקה היו בין המדינות שעשו עבודה טובה בשליטה על מצבן הכספי במהלך השנים והן לא מצויות במצב כל כך מסוכן, מציינת וויטני, אך מדינות אחרות כגון קליפורניה ומישיגן יכבידו על ארה"ב כולה, עד כדי שהממשל יצטרך להתערב ולחלץ אותן. המדינות נדרשות לאזן את תקציביהן, אך תשלומים מאסיביים לשם שירות החוב עלול למנוע ברבות מהמדינות בארה"ב מלהגיע לאיזון, מה שיצריך את הממשל הפדרלי להתערב, טוענת וויטני.

"חייבים להסתכל על מצבן של המדינות והסיכון שהן מייצגות, מאחר שהמשבר בהן יביאל לפעם שלישית בה ארה"ב תצטרך לבצע תוכנית חילוץ בהיקף של קרוב לטריליון דולר" הדגישה וויטני והוסיפה " לזאת יש השלכות על הדולר ולכן השלכות כמעט על הכל. יש לכך בהחלט השלכות על ההתוששות הכלכלית של ארה"ב".

"דמיינו, שאתם מנאברסקה או מטקסס הקונסרבטיביות והיציבות מבחינה פיסקאלית, ועליכם לחלץ כעת את קליפורניה ומישיגן".

בהתייחסות לבנקים חזרה האנליסטית על קריאתה כי כ-80 אלף משרות במגזר השירותים הפיננסיים יאבדו השנה, הערכה זו מבוססת על הצפי כי תחול ירידה מצטברת של 25% בפעילות המסחר בני"ע מה שיוביל לתשואה על הון של אחוזים בודדים בבנקים.

בנוסף על כך התייחסה וויטני לשוק הדיור וטענה כי המספרים יתחילו שוב להידרדר. מדד S&P/ קייס שילר החודשי שפורסם אתמול הצביע על כך שהעלייה במחירי הבתים היתה מתונה אך יציבה. וויטני אמרה כי הנתון צפוי באופן הדרגתי להחמיר "הרבעון הנוכחי צפוי להיות ייחודי בעבור הבנקים מאחר והוא יהיה הרבעון האחרון בו הם יוכלו להתחמק ולעקוף את הכדור שנורה לעברם מכיוון שוק האשראי. אנו חושבים כי באוקטובר, לאחר שהבנקים יפרסמו את תוצאותיהם, אנו צפויים לקבל מספרים קשים באמת במדד קייס שילר, מה שאומר שהרבעון הרביעי צפוי להיות קשה מאד לבנקים".