התולעת אחראית? עיכוב בהפעלת הכור האיראני בבושהר

האם למרות ההכחשות, הצליח וירוס המחשבים לפגוע בכור האירני? בטהרן מודים כי הפעלת המתקן נדחתה בחודשיים ואומרים כי זו לא התולעת – "זה בגלל החום"

ראש סוכנות הגרעין האירני עלי אכבר סאלחי אומר היום כי חל עיכוב בעבודות הכור בבושהר והוא יחל להעביר חשמל רק בינואר, חודשיים אחרי המתוכנן.

סאלחי ציין כי העברת הדלק הגרעיני שסיפקה רוסיה לאירנים צפויה להסתיים ב-7 בנובמבר והוסיף כי חודשיים עד שלושה לאחר מכן תחל אספקת החשמל.

ההסבר לאיחור, אותו סיפק ראש הסוכנות בריאיון לתחנת הטלוויזיה "אל-אלאם" בסוף אוגוסט, הוא כי החום הכבד בבושהר וחשש מבעיות בטיחות מאלצים את הפועלים במקום לעבוד בלילות.

האירנים אומנם מכחישים רשמית כי ייתכן ווירוס המחשבים סטוקסנט פגע בפעילות הכור, אבל גורמים במדינה הודו כי התולעת אכן חדרה למערכת והשפיעה על עשרות אלפי מחשבים.

במשך ארבעה חודשים עבדה התולעת ללא הפרעה וחיבלה במערכות המחשב באירן. ברפובליקה האיסלאמית כבר מפנים אצבע מאשימה לעבר ישראל וארה"ב, אבל גם מערכות המחשב של התעשיות הביטחוניות ומשרדי הממשלה בישראל סובלים ממאות ניסיונות תקיפה מדי יום. בישראל הוקמה יחידה למלחמת רשת - "סייבר קומנדו", עליה אחראי השב"כ ומערכת תהיל"ה.

שי בליצבלאו, מנכ"ל מגלן טכנולוגיות הגנת מידע אומר, כי יש מאות תקיפות ביום לעבר תשתיות לאומיות, כמו משרדי הממשלה וכי כמות התקיפות עולה גם במספר וגם ברמת התחכום. מדינות וממשלות מבינות שהמלחמות הבאות יהיו גם קיברנטיות ונערכות להגנה על תשתיות לאומיות ואסטרטגיות.