הלמן אלדובי: 4 סיבות להמשך הראלי בשוקי המניות בעולם

הלמן אלדובי: עלות גיוס הכסף עבור חברות היא נמוכה, אין אלטרנטיבות, למנהיגי העולם יש אינטרס לתמוך בצמיחה והגופים המוסדיים יושבים על הררי מזומנים

היום (א') נפתח שבוע המסחר הראשון של הרבעון האחרון של 2010 ובבית ההשקעות הלמן-אלדובי מעריכים כי הרבעון האחרון של שנת 2010 יניב תשואות חיוביות בשווקי המניות.

בסקירה השבועית מעריכים כלכלני הקבוצה כי המצב הכלכלי הגרוע באירופה ובארה"ב יחייב את הבנק הפדראלי ואת הבנק האירופאי להמשיך ולדבוק במדיניות ריבית אפסית ופעולות תמריצים נוספות לכלכלה בהתאם לכלים העומדים ברשות הנגידים.

לדברי דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, סביבת ריבית נמוכה טובה לשוקי המניות ממספר סיבות: הראשונה, עלות גיוס הכסף עבור חברות היא נמוכה. אמנם הגיוס נעשה בעיקר דרך הציבור ופחות מהמערכת הבנקאית הן בארץ והן בעולם אבל לכסף אין ריח. החברות משתמשות בכספים הללו בעיקר לשלוש פעולות מרכזיות:

1. מיחזור חובות ו/או הרגעת בעלי חוב קיימים.

2. מיזוגים ורכישות - תהליך אשר בסופו של דבר גורם להתייעלות החברות והגדרת הרווחיות.

3. שמירה על קופת מזומנים נאה עד להזדמנות או יום גשום.

לדבריו של הלמן הסיבה השנייה לתמיכת שווקי המניות הינה העדר אלטרנטיבה. "ברמת ריבית נמוכה המשקיעים מחפשים הגדלת התשואה על תיק ההשקעות שלהם. הגדלת התשואה מתאפשרת, כמובן, רק על בסיס הגדלת הסיכון. האפשרויות העומדות בפני המשקיע הן: הגדלת רכיב אג"ח החברות (מדורג ולא מדורג) ו/או הגדלת הרכיב המנייתי בתיק. לאור צמצום פערי הריבית בין אג"ח ממשלתי לאג"ח חברות בכל העולם, האטרקטיביות של המניות עולה. בישראל, כפי שאותת הנגיד, העלאות ריבית הן בהחלט אפשרות ברת קיימא ולפיכך האטרקטיביות של האפיק המנייתי גדלה על חשבון אג"ח חברות".

סיבה שלישית לתמיכה בשווקי המניות הינה בעיקרה סיבה פוליטית אומר הלמן. "לנשיא ארה"ב (וגם למנהיגים נוספים) יש אינטרס ברור לעודד צמיחה ולהציג שווקי מניות צומחים. הנשיא אובמה עומד בפני שוקת שבורה לפני בחירות נובמבר. הצוות שלו מתחיל להתפרק בכדי לא להינזק פוליטית. מועמדים דמוקרטיים למשרות סנטור, חבר קונגרס ומושלים מבקשים מהנשיא לא להפגין נוכחות במחוזות הבחירה שלהם פן יפגעו סיכוייהם לזכות בבחירות הקרובות". לפיכך טוען הלמן, "כי לא מפתיע אם הסיוע העקיף של הנשיא יבוא לידי ביטוי בעוד "סוכריות" לציבור האמריקאי (הבוחר) ולתאגידים (על מנת להפחית במעט את ההתנגדויות של השכבה המבוססת בארה"ב כלפי הנשיא)".

סיבה רביעית נוספת כרוכה כמו תמיד בכסף, מוסיף הלמן: "בניגוד לישראל, שווקי ארה"ב ואירופה רחוקים מרמות השיא של 2007 וכך גם הבונוסים השנתיים של עובדי הפיננסים בניו-יורק, לונדון, פרנקפורט ושאר העולם. הגופים המוסדיים יושבים על הררי מזומנים (או שווי מזומנים בדמות אג"ח ממשלת ארה"ב בריבית אפסית). לא מן הנמנע שנראה הסטת כספים לאפיק המנייתי דווקא ברבעון האחרון של השנה. סביר להניח כי למרות שהבורסה בת"א חזרה לרמות טרום המשבר הבורסה באחד העם לא תישאר אדישה לראלי שמעבר לים".

יחד עם זאת, משבר החובות באירופה בהחלט יכול להעיב על החגיגה אך ניתן לסמוך כי מנהיגי המדינות יעשו כל שביכולתם לדחות את הקץ (התפוצצות בועת האשראי של המדינות) ולהערכתנו סביר להניח כי לפחות לטווח הקצר יצליחו במשימתם.