ממחר דיאטה: כמה עולה לצמצם היקפים עם קואוצ'ר צמוד?

אחרי החגים כבר כאן - וגם הקילוגרמים העודפים ■ אם מאסתם בדיאטות הרגילות תוכלו לשכור קואוצ'יר תזונתי, שיעניק לכם ליווי אישי וגם יתאים את הדיאטה לאורח החיים שלכם

כמה מאיתנו ניסו את כל סוגי הדיאטות ולא הצליחו? כמה מאיתנו קמים בבוקר ומבטיחים לעצמם שהיום הם מתחילים דיאטה? קואוצ'ינג תזונתי היא אחת הדרכים להחליט ולעשות, כשהרעיון הוא שהלקוח מקבל מהקואוצ'ר שירות של ליווי אישי שמטרתו להתאים את הדיאטה לאורח החיים.

הליווי הזה לא מסתכם במפגשים חד-שבועיים בני שעה, אלא מתבטא בזמינות של הקואוצ'ר לאורך היום, במקרה של שאלות מצד הלקוח או אפילו קניות בסופר. הקואוצ'ר, שהוא בהכשרתו תזונאי, מתמקד בהפנמת המצבים הרגשיים שמונעים מאיתנו להצליח לרזות וגורמים לנו לאכול יותר מפי שאנו אמורים.

את השירות נותנים בדרך-כלל תזונאים או נטורופטיים שהינם גם קואוצ'רים, כך שאם מקבלים שירות מתזונאי שאיננו קאוצ'ר או מקאו'צר שאיננו תזונאי, לא מקבלים את המוצר בשלמותו.

"במילים פשוטות, דיאט קואוצ'ינג הוא אימון להרזיה. אימון ממוקד תוצאות, עם דגש על שימור המשקל החדש שהושג", מסבירה נגה שמש, דיאטנית קלינית, מוסמכת בהנחיית קבוצות מאוניברסיטת תל-אביב. "לא עוד דיאטות יו-יו, אלא יצירת אורח חיים בריא, מותאם ומאוזן. האימון הצמוד, בשילוב עם תכנים רלבנטיים מתחומי התזונה, הספורט והגוף-נפש, מאפשר הצלחה".

לדברי שמש, לחץ הזמן התמידי, האכילה בחוץ וזמינות המזון (בעיקר המהיר) - כל אלה משפיעים על משקלנו ובריאותנו והופכים את הרצון לפתח אורח חיים בריא לאתגר של ממש. המטרה היא לחולל שינוי בחייהם של אנשים, שינוי עמוק הן בתפיסה והן בהתנהגות, בכל הקשור לניהול אורח חיים בריא.

התהליך עושה שימוש הן ב'טריקים' תזונתיים והן בכלים אימוניים והתנהגותיים, המאפשרים שינוי ההתנהגות הקיימת תוך כדי ירידה במשקל. החלק החשוב, לדבריה, הוא דווקא זה שמגיע אחרי הירידה במשקל: "התהליך מתמקד בהטמעת ההתנהגות ואורח החיים החדש. האימון שהמטופלים עוברים הוא לא רק להרזיה אלא לבריאות טובה יותר".

ד"ר הגר שפר, נטורופתית ומאמנת תזונה המנהלת את EATGOOD, מחדדת: "רוב המטופלים שמגיעים אליי התנסו בעבר בהרבה דיאטות ומעידים שהאימון התזונתי נותן להם כלים שלא קיבלו בדיאטה רגילה".

שפר מספרת כי היא מנחה את מטופליה איזו פעילות גופנית כדאי לקיים, מפנה אותם לבדיקות חשובות ומסייעת להם להסיר גורמים שמעכבים אותם מלחיות חיים בריאים יותר: "המטופלים מקבלים ליווי צמוד הן בייעוץ אישי והן בקבוצות. זה יתרונו של תהליך הקואוצ'ינג: הייעוץ נותן למטופלים את ההרגשה שהם לא לבד, שמישהו שחשוב לו מה קורה להם מלווה אותם בתהליך ודואג שהם לא ייפלו בדרך".

בין אימון לדיאטה

בעוד שלעוסקות בתחום ברור מאוד מה ההבדל בין השירות שהן מציעות לבין הייעוץ שאפשר לקבל מתזונאית או מקואוצ'ר, הלקוחות לעתים מבולבלים. אז מה באמת ההבדל בין קואוצ'ינג תזונתי לבין ייעוץ תזונתי רגיל או אימון (קואוצ'ינג) רגיל?

חדוה בן-משה, דיאטנית קלינית ומאמנת לאורח חיים בריא ולהרזיה (דוקטורנטית באוניברסיטת בר-אילן), אשר הקימה וניהלה את היחידה לדיאטה ב"אסותא מרכזים רפואיים" וכן הנחתה את תכניות הדיאטה השבועית של אחוזת הבריאות "יערות הכרמל", מסבירה: "מאמן שאינו תזונאי לא מכיר את העולם הזה. אין לו ידע בתזונה, ואין לו ניסיון של טיפול באנשים בעלי עודף משקל, על בעיותיהם, לבטיהם ומכאוביהם. ללא הידע בתזונה, כיצד הוא יכול לעזור לאדם בבחירותיו התזונתיות? כיצד הוא יודע מהו קצב ירידה נכון במשקל? וכיצד אפשר בכלל לאמן מישהו בתזונה אם לא למדת תזונה?".

בן-משה מזהירה מפני חוסר מקצועיות: "אפשר אפילו לגרום נזקים", היא אומרת. "תהליך זה שונה גם מפגישה רגילה עם תזונאית, מכיוון שתזונאית מתאימה למטופל תפריט בריא ונכון בעיניה. היא מכתיבה תפריט וכללי התנהגות ולעיתים משמשת כ'שוטרת'. תפקידים אלה נוגדים את רוח האימון".

שמש, אשר פיתחה ב-2005 את שיטת דיאט-קואוצ'ינג ומכשירה מנחים, מסבירה כי כשבוחרים קאו'צר רצוי לבדוק שהוא עבר הכשרה מלאה ולא קורס תזונה של כמה חודשים: "כמו כן, חשוב להקפיד שהמאמן לא מבטיח תוצאות מהירות מדי. הרי הרעיון הוא שהאדם יסגל לעצמו הרגלי חיים שהוא יוכל לשמור עליהם לכל החיים".

עוד היא מוסיפה כי חשוב מאוד שתהיה כימיה טובה בין המאמן למטופל, ושהוא ייתן טיפול שניתן יהיה ליישם באורח החיים.

"פעמים רבות קיים פער בין מה שאנו יודעים לבין איך שאנו נוהגים בפועל", מסבירה שמש.

מכיוון שכל אדם צריך סוג אחר של תמיכה וכן התאמה אישית של התפריט לחייו ולצרכיו, נעשה שימוש בארגז כלים עשיר, שמאפשר לכל אחד ואחת למצוא מענה מתאים. "אי-אפשר להפריד את האכילה והדיאטה מכל מה שקורה בחיים. משפחה, עבודה, אירועים משמחים וגם עצובים, סטרס, מחלות ועוד - הכול קשור לתהליך השינוי. שיחת הקואוצ'ינג מכסה את כל תחומי החיים ומנסה להבין כיצד הם משפיעים על התהליך להשגת המטרה", מסבירה בן-משה.

בתחילת התהליך ובמהלכו בודקים יחד אילו הרגלים ודפוסי התנהגות יש לשנות כדי להגיע להצלחה משמעותית לא רק בירידה במשקל, בהיקפים ובאחוזי השומן, אלא גם בשמירה על התוצאות - מה שבדיאטה רגילה לא תמיד מצליח.

"אחרי ההבנה של חיי המטופל, האימון עוסק במספר תחומים במקביל: הראשון הוא שינוי התנהגויות אכילה ובניית תכנית אכילה, תוך התייחסות לפעילות הגופנית. השני הוא שינוי של אמונות ודפוסי מחשבה שגויים. בנוסף, יש התייחסות לרגשות, הבנה של אכילה רגשית והתייחסות לגוף כמו תחושות רעב ושובע", מסבירה בן-משה.

להבין את הדחף לאכול

ד"ר שפר מציידת את המטופלים בכלים להתמודדות עם היומיום, תפריטים מגוונים שמתאימים לחייהם והמלצות מה לאכול בעבודה ומה לאכול במסעדות באזור, איך לנהוג בישיבות עבודה או בנסיעות חשובות, בימי-הולדת, בחופשות ובחגים. דגש רב היא שמה על תמיכה מהמשפחה.

"המטופלים מקבלים מתכונים טעימים שכל המשפחה נהנית לאכול. אני מאמינה שבתהליך נכון צריך לאכול טוב וללמד את המטופל שאורח חיים בריא יכול להיות טעים ונוח, לכן קראתי לשיטה שלי EATGOOD. המטופלים שמחים שאני מבינה את הצורך שלהם להמשיך לקיים אורח חיים מהנה. מהניסיון שלי, ברגע שלומדים מה נכון לאכול לא צריך לוותר", היא אומרת.

וריאציה נוספת של אימון אפשר למצוא בחדרי כושר. בהולמס פלייס מתקיימת סדנה הכוללת מפגש קבוצתי שבועי בהנחיית דיאטן/מאמן לאיכות חיים, אימון כושר קבוצתי, בניית תוכנית תזונה אישית על-ידי דיאטן ומפגש אישי עם קואצ'ר לאיכות חיים. ניתן לבקש קואצ'ר אשר בהסמכתו הוא דיאטן, אשר מבצע קאוצ'ינג לגבי התזונה עצמה בתוספת תשלום.

"המפגשים משלבים הדגמות, משחקי הפעלה ודינמיקה קבוצתית", מסבירה רונית טואף, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה הרזיה ואימון לאיכות חיים בהולמס פלייס.

כמה זה עולה?

מטבע הדברים, לא מדובר בתענוג זול, כאשר פגישה אישית עולה בין 150 ל-350 שקל. אפשר להוזיל את האימון אם מוותרים על הפורמט האישי ומקבלים הדרכה קבוצתית.

* נגה שמש - דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות: 150-300 שקל לפגישת ייעוץ אישית; 400 שקל לחודש לסדנה בת 4 חודשים (שני מפגשים קבוצתיים לשבוע, האחד בהנחייתה של נגה שמש, והשני אימון הליכה קבוצתי בחוף הים עם מאמנת כושר מוסמכת); 1,500-2,500 שקל לסדנת סופשבוע בבתי-מלון ברחבי הארץ . www.nogashemesh.co.il.

* EATGOOD של הגר שפר (ד"ר לנטורופתיה): 2,500 שקל ל-10 מפגשים של ייעוץ תזונתי אישי; 1,200 שקל ל-4 מפגשים (חלק מביטוחי הבריאות הפרטיים נותנים החזר כספי).

קבוצות: 1,200 שקל למפגש אישי לבניית תפריט 12 מפגשים קבוצתיים שבועיים.

קבוצות במקומות עבודה: 990 שקל ל-12 מפגשים. www.eatgood.co.il.

* חדוה בן-משה - דיאטנית קלינית ומאמנת לאורח חיים בריא ולהרזיה: 350 שקל לפגישה אישית של שעה, 600 שקל לחודש לאחר מכן עבור 4 פגישות בנות 30 דקות כל אחת (מתחדש כל חודש, תלוי בזמן שכל אחד זקוק עד להשגת הירידה).

תוכנית שמירה של פעם בשבועיים או פעם בחודש: המחיר משתנה לפי הזמן הנדרש (30 דקות עד 60 דקות) ותכיפות הביקורים. מחיר לפגישה נוספת 180 שקל לחצי שעה ועד 350 שקל לשעה, כאשר המחיר מושפע מתכיפות הביקורים. www.dietcoaching.co.il.

* הולמס פלייס: 330 שקל לחודש למנויים, משך הסדנה הבסיסית - 3 חודשים.

למי שאינו מנוי הולמס פלייס, ניתן להירשם לסדנה בת 3 חודשים, כולל מנוי מלא למועדוני הרשת, בתשלום של כ-700 שקל לחודש למועדוני פרימיום או 600 שקל לחודש למועדוני אנרג'י.

250 שקל למפגש עם קואצ'ר (אפשר לרכוש גם חבילות של 3/6/12 מפגשים תמורת 180-200 שקל למפגש).