נדחו תביעות חברת "זר מתוק": אין לה זכות קניינית בשמה

‎‎ביהמ"ש דחה שתי תביעות זכויות יוצרים, בסך 250 אלף שקל כל אחת, שהגישה חברת "זר מתוק" נגד מתחרותיה בתחום שזירת פרחים מממתקים, "פרחי ליאת" ו"שלומי מולאים"

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה באחרונה שתי תביעות זכויות יוצרים, בסך 250 אלף שקל כל אחת, שהגישה חברת "זר מתוק" (קדים הדרכה) נגד מתחרותיה בתחום שזירת פרחים מממתקים, חברות "פרחי ליאת" ו"שלומי מולאים".

בתביעותיה טענה "זר מתוק" כי הנתבעות הפרו את זכויותיה בכך שעשו שימוש בשם "זר מתוק", בעיקר באתרי האינטרנט שלהן, בעוד שהזכות הבלעדית לשימוש בשם שמור לה. ואולם, השופט מאיר יפרח דחה את הטענות, בנימוק שהשם "זר מתוק" הוא לכל היותר בעל משמעות תיאורית.

‏‏"לא הוכח כי השם 'זר מתוק' רכש משמעות משנית בתודעת הצרכנים כשמו של בית עסק או של מוצר המזוהה באופן מובהק ובלעדי עם התובעת", כתב יפרח.

עוד ציין השופט בהכרעתו כי "הראיות מלמדות כי במונח 'זר מתוק' נעשה שימוש גורף הן מצד הלקוחות והם מצדם של העוסקים בתחום. אין מקום להפקיע את הכינוי 'זר מתוק' מרשות הרבים ולייחד אותו לתובעת בלבד, שלא קנתה לעצמה זכות קניינית הראויה להגנה במונח זה".

‏זרים מתוקים הם זרים דמויי סידור פרחים, אליהם נשזרים דברי מתיקה, לרבות סוכריות, שוקולדים ופרלינים. ביולי 2008 הגישה חברת "זר מתוק", המתמחה בתחום זה, את התביעה נגד מתחרותיה בטענה להטעיית הציבור וגניבת עין. ‏

באמצעות עו"ד רקפת פלד ממשרד מ. זליגמן טענה "זר מתוק" כי "פרחי ליאת" מציינת בפתח אתר האינטרנט שלה כי מדובר ב"זר מתוק", ומשתמשת בסימן זה בתוכן האתר כדי שיופיע בתוצאות מנועי החיפוש באינטרנט לצד האתר של חברת "זר מתוק".

‏בתביעה נגד "שלומי מולאים" נטען כי הוא מפעיל אתרים שונים לממכר מתנות וזרים העשויים ממתקים תחת השמות "זר מתוק" ו"ענק המתנות", וזאת תוך שימוש בדומיין "‏zermatok.com‏". לטענתה, הנתבע מכנה את האתר שלו "זר מתוק" ובכך גורם להטעיית קהל הצרכנים, הסבור כי הוא נכנס לאתר של חברת "זר מתוק".

את הנתבעות ייצג עו"ד אבי מונטקיו. ‏‎‎‏(ת.א. 1711/08, 1724/08).