האחים גינדי עושים שוק

בלי היתר בנייה, בלי קבלן מבצע, בלי מועד מסירת דירות - בואו ונבין מה קרה שם השבוע

כמה אני רוצה לקוות ולהאמין שמי שקורא פה ושם את הטור הזה חדל לקבל בתמימות ובקלות הכרזה על "מכירת 100 דירות בערב אחד, בשווי מצטבר בסך 300 מיליון שקל".

ולו בגלל המספר העגול יותר מדי; ולו בגלל שהכול עדיין מתנהל בתוך רשימת מוזמנים סגורה, כשהאזרח הפשוט לא באמת יכול להגיע כעת ולקנות דירה במחירים המדוברים והזולים למדי; ולו בגלל שמדובר ביזמים - גינדי השקעות ורבוע כחול נדל"ן - המורכבים משתי חברות ציבוריות (גינדי השקעות עם אג"ח ורבוע נדל"ן עם אג"ח ומניות), שכנראה לא במקרה לא הוציאו שום מסמך רשמי - לבורסה ובכלל - המפרט את גודל ההישג.

ואגב, ביום ראשון 21 במארס 2010, יומיים אחרי המופע הגרנדיוזי הקודם של גינדי השקעות בו נמכרו כל הדירות ב"גינדי סיטי" שברמלה בכנס ("הגרלת דירות") שנערך בגני התערוכה בתל אביב, דווקא הוציאה החברה הודעה לבורסה, בה נמסר ש"במסגרת הכנס קיבלה החברה בקשות הרשמה הכפופות לחתימת הסכם מחייב לרכישת 182 דירות".

ושיהיה ברור: עינינו לא צרות בפסטיבל המכירות של "גינדי תל אביב", שלפי שעה כבר עלה ליזמים סכום שהוערך ב-25 מיליון שקל (אין ספק שקנאת בני דודים מרבה חוכמה ופותחת את הארנק) וללא ספק כבר הפך לבאזז הכי לוהט בסביבה.

אבל בפרויקט בלי היתר בנייה בתוקף, בלי שיש עדיין קבלן מבצע, לפני אישור סופי של התוכניות החדשות או צפי מדויק למסירת הדירות, עם מורכבות אדירה במו"מ מול הוועדות והרשות המקומית על השטחים הציבוריים שיוקמו במקום, כדאי לקחת את הנתונים והסופרלטיבים מעט יותר בפרופורציות. הסיכון העצום של הפרויקט הענק, והמשימה האדירה למכור 720 דירות, לא הושלמה. היא אפילו לא ממש התחילה.

ספין גאוני

ואולי ההצלחה הכי גדולה של הגינדים היא הביקורת הצפויה (והמוצדקת) על השימוש בהיכל התרבות בתל אביב, שהושכר לצורך שיווק הדירות לתקופה של חודש ימים.

כך עבר הדיון לביקורת על השיווק, במקום לבקר את הפרויקט. כך אף אחד לא שם לב שבאתר המושקע מופיעים אנשים (וכלבים) מחייכים ומשתאים, והדמיות של סלוני ענק עם ריהוט מרשים, בלי הדמיה רצינית ומקיפה על הפרויקט כולו - כזו שתכלול גם את ארבעת המגדלים בני 40 קומות שיוקמו בעתיד במתחם.

כנראה יש לכך סיבה.

אז מוכרים לנו את ה"סנטרל פארק של תל אביב" שיוקם בלב השכונה החדשה. רק מה בדיוק הקשר בין הפארק ההוא בניו יורק בן ה-3,400 דונם, לפארק של 15 דונם בשוק הסיטונאי? אפילו מתחם שרונה הסמוך, של בני הדודים מגינדי החזקות (שהבטיחו לנו אגב לפני שנה שהדירות נחטפו וממשיכים לפרסם ללא הרף גם בימים אלו), כולל פארק ציבורי, שטחים ירוקים ו-33 מבנים טמפלרים לשימור, על שטח של 48 דונם - יותר מפי שלושה מהסנטרל פארק של גינדי השקעות.

בסביוני רמת אביב, למשל, מוקמים בשנים האחרונות כ-400 דירות ב-10 בניינים, על שטח כולל 50 דונם. במתחם השוק הסיטונאי - תחזיקו חזק - יוקמו כ-2,000 דירות, קניון בן 30 אלף מ"ר ומגדל משרדים בן 25 אלף מ"ר - בשטח כולל של 55 דונם בלבד. די צפוף.

זאת ועוד: הארגונים החברתיים שמחים לשמוע את היזמים חוזרים ומדגישים שלא מדובר בשכונה סגורה (להבדיל למשל מסביוני רמת אביב). רק שמבחינת הרוכשים, פירושו של דבר שמדובר בחטיבת קרקע שהעירייה הצמאה לשטח דוחפת אליה אשכול גנים, בית ספר יסודי (שכרגע מתוכנן להיות בן 6 קומות! - מה שאולי יכין את ילדי העיר למרוץ המדרגות שמתקיים פעם בשנה במגדלי עזריאלי), מוזיאון עירוני וקאנטרי שישמש את תושבי תל אביב.

הסיבוב של גדי סוקניק

ובאמת רק בשביל הקוריוז: מי שבינתיים עשה את הסיבוב הכי מוצלח ובטוח בשוק הסיטונאי הוא העיתונאי הוותיק גדי סוקניק.

לפני מעט יותר משנתיים הנחה סוקניק את האירוע בחוות רונית, שבו הובטח לכ-6,000 ישראלים, "אנשי היי טק ושוק ההון", דירות 4 חדרים בכ-450 אלף דולר במתחם השוק הסיטונאי. בסופו של דבר, קבוצת "העיר החדשה" התפוגגה ולא ניגשה למכרז שנדחה על הקרקע, אבל סוקניק את שלו עשה.

ובמוצ"ש האחרון הוא שוב הנחה את הערב, כשהפעם חילק את הסופרלטיבים לגינדים באירוע השקת הפרויקט החדש.