קצר: הופסק המסחר באג"ח של חב' החשמל בשל הורדת הדירוג

(עדכון) - S&P חתכה הדירוג ל"-BBB/שלילי" ■ "פרופיל האשראי של החברה התדרדר כתוצאה ממיצוב נזילות מאתגר, תכנית הוצאות הוניות גדולה וחוסר ודאות בנוגע לתעריפים העתידיים"

המסחר באגרות החוב של חברת החשמל לא נפתח היום (ד'), בהמתנה להבהרה שתוציא החברה לבורסה בעקבות הורדת הדירוג של S&P-מעלות אמש.

חברת הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל. ההורדה בדירוג החוב מוסברת במצבה הפיננסי המדרדר של החברה וחובותיה התופחים. ברבעון האחרון דיווחה החברה על הפסד של כמיליארד שקל.

מדובר על דירוג החוב הבינלאומי של חברת החשמל העומד כיום על BBB, ואשר הופחת ל-BBB מינוס. והכניסה אותה לרשימת מעקב "שלילית". ובסוכנות הדירוג הסבירו את הורדת הדירוג ב"פרופיל האשראי של החברה הממשלתית התדרדר כתוצאה ממיצוב נזילות מאתגר, תכנית הוצאות הוניות גדולה, חולשה בביצועים הפיננסים, חוסר וודאות בנוגע לתעריפים העתידיים".

מצבת חובותיה של חברת החשמל עומד נכון להיום על 61.7 מיליארד שקל, ומתוך זה החובות לבנקים ולנותני אשראי עומדים על כ-44 מיליארד. בשלושת הגיוסים האחרונים שלה בחו"ל הנפיקה חברת החשמל אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד דולר, בריביות חריגות של 7.25% עד 9.5%. הנפקות אלה נמצאות כיום בבדיקת מבקר המדינה.

הפחתת הדירוג צפויה להקשות עוד יותר על חברת החשמל לגייס בעתיד סכומים ניכרים בחו"ל. החו"ל החברה מדורגת על-ידי מודי'ס ו-S&P.

דירוג החוב הנוכחי של החברה בישראל עומד כיום על AA עם אופק שלילי לאחר שבמארס 2009 הורידה מעלות את הדירוג מ-AA פלוס. דירוג החוב של מדרוג לאג"ח החברה עמד על Aa2 עם אופק שלילי.על-פי ההסכמים עם חברת החשמל מדרגת מעלות את אגרות החוב של החברה שהונפקו עד ל-30 ביוני 2010. דירוג האג"ח שיונפקו לאחר ה-1 ביולי ייעשה על-ידי מדרוג גיוסים אחרונים בחו"ל.