מה נדרש כדי שהמדינה תקיים את פסקי הדין של בג"ץ?

היועמ"ש וינשטיין פרסם לאחרונה ריענון נהלים, המבהיר כי על המדינה לקיים במועד את פסיקות בג"ץ ■ עם זאת, עו"ד יהודית קרפ חוששת כי ההנחיה תישאר בגדר "מסגרת ביורוקרטית ריקה"

לפני כחודש חשף תחקיר G שורה מדאיגה של מקרים שבהם התחמקה המדינה מלקיים פסקי דין של בית המשפט העליון. חלק מהמקרים פורסמו קודם לכן בדו"ח שחיברה עו"ד יהודית קרפ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אחרי שפרשה לגמלאות.

בעקבות הדו"ח פרסם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ריענון נהלים, ואף הוציא כהודעה לעיתונות מכתב תשובה שמבהיר כי מורכבות התיקים מנעה את קיום פסק הדין במועד.

אלא שקרפ לא מסתפקת בתשובה. "לא מצאתי בתשובה ולו מילה אחת של אי-נוחות או צער, ואף לא בדל הבטחה למאמץ מזורז לשינוי פני הדברים", כתבה השבוע לוינשטיין במכתב שתוכנו מתפרסם כאן לראשונה.

במילים אחרות, קרפ מבקשת שלא ימרחו אותה. הרי את אותם טיעונים שהשמיעה המדינה בפני בג"ץ כדי לזכות בהארכה נוספת, משמיעה כעת הפרקליטות בפני הציבור, בלי להזכיר כי אותם הטיעונים עצמם נדחו על-ידי השופטים.

"ברור גם שקביעות בית המשפט לגבי מיצוי העתירה לא נאמרו אלא כביקורת על התנהלות המדינה וכביטוי של הרמת ידיים, נוכח אוזלת-ידו של בית המשפט להביא את המדינה לקיים את פסקי הדין", ממשיכה קרפ - ומביעה חשש כי ההנחיה שהוציא וינשטיין תישאר בגדר "מסגרת ביורוקרטית ריקה" שתנציח את המצב הקיים.

דובר משרד המשפטים מסר בשם וינשטיין: "היועץ המשפטי רואה חשיבות רבה בקיום פסקי דין שניתנו נגד המדינה. ההנחיה החדשה מפרטת את הצעדים שיש לבצע כדי להבטיח את ביצועם. הטענה כאילו ההנחיה ריקה מתוכן חסרה כל אחיזה במציאות ונסמכת על הערכות וחששות לא מבוססים".