המתמודדים במכרז למפעיל נוסף: בעייתי ומלא באי-ודאויות

ארבעה גורמים הכריזו על כוונתם להתמודד במכרז למפעיל סלולר נוסף: מירס, 012 סמייל, 018 אקספון וגינדי השקעות

משרד התקשורת מרכז בימים אלה את הטענות שמפנים הגורמים שמתעניינים במכרז התדרים ושוקל את הערותיהם. המכרז, כפי שנראה כרגע, מעלה כמה שאלות מהותיות, והגורמים שמתעניינים בו מתקשים לגבש מענה מבלי שהמשרד יבהיר כמה דרישות שהופיעו בו.

רק לאחר הקמת האנטנות

הטענות המרכזיות נוגעות לאי ודאות בסוגיות הקשורות לנדידה הפנים ארצית: הנדידה לא אושרה סופית; השימוע בנושא שיתוף האתרים, המשני לנושא הנדידה, טרם הסתיים; והחלטת בג"ץ, שאוסרת על הקמת מתקני גישה אלחוטיים עד שהממשלה תסדיר את הנושא בצורה חוקית, טרם שונתה.

במסגרת הטענות בולטת סוגיית הנדידה הפנים ארצית. הסוגיה כאמור לא אושרה, וכן נקבע כי תופעל רק לכשיקימו המפעילים אנטנות שיכסו כ-10% מהאוכלוסייה. בשל החלטת בג"ץ על איסור הקמת אתרים, טוענים הגורמים שאי אפשר למנוע מהם נדידה פנים ארצית כבר בשלב הראשון, משום שבלעדיה המכרז שווה כקליפת השום.

נזכיר כי נדידה פנים ארצית היא הדרך של המדינה לאפשר תחרות מהירה ואפקטיבית, על ידי חיוב המפעילים הוותיקים להעביר את השיחות של המפעילים החדשים תמורת תשלום. היות שהנושא לא נסגר, קשה למתמודדים להכין תוכנית עסקית ולהציגה בפני המשרד לאישור.

עד כה הכריזו ארבעה גורמים על כוונתם להתמודד במכרז למפעיל סלולר נוסף, כאשר ישנן שתי רצועות תדרים שמוצעות לשימוש. החברות הן מירס, 012 סמייל, 018 אקספון וגינדי השקעות, שהצהירה כי היא רוצה להתמודד אך הדרך לעשות כן לוטה בערפל.

במסגרת חוק התקציב ביולי העביר המשרד החלטה על יישום של נדידה פנים ארצית. עם זאת הצדדים ההנדסיים של הנדידה לא נסגרו, והחלטת ממשלה אינה מספקת ליישום הסוגיה. על כן חשוב לפרסם את השימוע ההנדסי ולהוציא את התהליכים אל הפועל.