סיסקו רוצה להתחרות בסקייפ: תיכנס לשיחות הווידיאו הביתיות

השוק צפוי לגלגל 60 מיליארד דולר עד 2013 ■ זהו צעד נוסף של סיסקו לחדור למגזר הצרכני - המערכת תאפשר לבצע שיחות וידיאו היישר ממסכי טלוויזיות ה-HD שלהם

יצרנית ציוד תקשורת המחשבים סיסקו מערכות מתכוונת להשיק מערכת שיחות וידיאו שפונה אל השוק הצרכני במטרה להתחרות בסקייפ, השולטת בשוק שיחות הטלפון באמצעות האינטרנט.

המערכת תאפשר למשתמשיה לבצע שיחות וידיאו היישר ממסכי טלוויזיות ה-HD שלהם והיא צפויה להיחשף בקרוב. סקייפ השיקה לאחרונה בעצמה שירות דומה.

סיסקו, היצרנית הגדולה בעולם של נתבים ומתגים למגזר העסקי, ניסתה לחדור למגזר הצרכני באמצעות רכישה של חברות שונות, בהן יצרנית הממירים הדיגיטליים (Set Top Boxes) סיינטיפיק אטלנטה וחברת Pure Technologies, יצרנית מצלמות הווידיאו האינטראקטיביות Flip.

"למרות שהעסקאות שיפרו את שורת הרווח של סיסקו, הן לא קידמו את שם המותג של החברה בקרב קהל הצרכנים", אומר ג'ונתן גאו, אנליסט בחברת IDC. "קשה לחברה שמתמחה בשוק העסקי ללמוד את המיומנויות הדרושות כדי להשתלב בשוק הצרכני. גם אם יש להם מוצר חדש מעולה, לפעמים זה מסובך להתאים אותו לצרכנים מן השורה", הוא מוסיף.

לא פשוט להתחרות בסקייפ

מוצרי הצריכה בסיסקו הם חלק ממחלקה המהווה מקור לרבע מ-40 מיליארד הדולר שרשמה החברה כהכנסות ברבעון השני של השנה. לשם השוואה, הכנסות החברה ממתגים ומנתבים מהווים יותר ממחצית מסך הכנסותיה.

המוצר החדש שסיסקו צפויה להציג יציב אותה ככל הנראה בתחרות ישירה מול סקייפ, הספקית המובילה בעולם של שירותי שיחות בינלאומיות, עם יותר מ-560 מיליון אנשים המשתמשים בתוכנה החינמית שלה כדי לבצע שיחות למחשבים, טלפונים סלולריים וטלוויזיות ביניהם. יותר מ-40% מהשיחות המתבצעות בסקייפ הן בווידיאו וחברות המעוניינות לחדור אל השוק עלולות לגלות שהעברת לקוחות מסקייפ אליהן היא לא משימה פשוטה כלל ועיקר.

"הלקוחות שלנו רגילים לבצע שיחות וידיאו בעלות אפסית", אומר ג'ונתן כריסטנסן, בכיר בסקייפ. "השאלה שצריך לשאול את עצמו מי שמתכוון לרכוש מערכת שיחות וידיאו ב-600 דולר לסלון שלו היא 'אל מי הוא יתקשר איתה'?", עוקץ כריסטנסן. דובר סיסקו סירב להגיב.

עוד מתחרה שעימה תתמודד סיסקו היא לוג'יטק, שצפויה להכריז בקרוב כי הממיר הדיגיטלי מתצורתה לשירות Google TV יכלול אפשרות לביצוע שיחות וידיאו עבור לקוחות שירכשו מצלמת רשת.

"חתיכת אתגר"

לפי סקייפ, שוק שיחות הווידיאו הצרכני יגלגל 60 מיליארד דולר עד שנת 2013. הגידול בשימוש בשירותי וידיאו באינטרנט מועיל לסיסקו מפני שהוא מעלה את נפח המידע המועבר ברשת ולכן גם את הדרישה לנתבים ולמתגים. על-פי הערכות החברה, נפח המידע המועבר באינטרנט עתיד להכפיל את עצמו מדי שנה עד 2013.

בסיסקו רואים בתחום הווידיאו כר פורה לצמיחה. כבר כיום מוכרת החברה מערכות שיחות וידיאו יוקרתיות בשווי עשרות אלפי דולרים לעסקים וחברות ברחבי העולם. מוקדם יותר השנה היא רכשה את חברת Tandberg הנורבגית כדי לכוון את מוצריה גם לשוק המוצרים הפחות יקרים.

המעבר מהמגזר העסקי לשוק הצרכני הוא "חתיכת אתגר", כפי שמגדיר זאת מארק מק'שיני, אנליסט בגליצ'ר, שמציין שסיסקו תרוויח גם אם מערכת שיחות הווידיאו הביתית שלה לא תזכה להצלחה בקרב הצרכנים.

"הם ירוויחו בכל מקרה. בשורה התחתונה בסיסקו תומכים ברשתות ברמת החברה וברמת הספקית. אם יהיה לסיסקו מוצר משלה זה רק יחזק את שליטתה בשוק", סיכם מק'שיני.