וויטני לא פוגעת: כשני שלישים מהמלצותיה רשמו תת-ביצוע

זאת, ביחס למדדי השוק העיקריים ■ ההחמצות הגדולות שלה כוללות את ויזה שמנייתה איבדה 14% מאז שוויטני הגדירה אותה כ"קנייה הטובה ביותר" שלה

מרדית וויטני, האנליסטית הבנקים שהפכה מאלמונית לסלבריטאית בשלהי שנת 2007, כאשר היא חזתה בדייקנות שסיטיגרופ , הבנק הגדול בארה"ב דאז, שרוי במצוקה ויצטרך לחתוך את הדיבידנד שלו, רושמת כיום פחות הצלחה בניבוי מניות מנצחות ומפסידות.

מאז שוויטני הקימה את חברת הייעוץ והמחקר שלה בפברואר 2009 (לאחר שפרשה מבית ההשקעות אופנהיימר), כשני שלישים מההמלצות שלה רשמו תת-ביצוע ביחס למדדי השוק העיקריים. ההחמצות הגדולות שלה כוללות את ויזה, שמנייתה איבדה 14% מאז שוויטני הגדירה אותה כ"קנייה הטובה ביותר" שלה, ואת מנפיקת כרטיסי האשראי קפיטל וואן פייננשל, ששילשה את ערכה מאז שוויטני המליצה ללקוחותיה למכור אותה.

ההמלצות של וויטני למכור את המניות הבנקאיות הקנו לה תהילה בתחילת המשבר הפיננסי. השבועון "טיים" הגדיר אותה כאחת האנשים המשפיעים ביותר בעולם, והמגזין "פורצ'ן" הכניס אותה לרשימת 50 הנשים החזקות בעולם. ספר רב-מכר של מייקל לואיס, "החסר הגדול" (The Big Short"") תיאר איך התחזית שלה מ-31 באוקטובר 2007 שסיטיגרופ יחתוך את הדיבידנדים שלו למשקיעים גילחה 390 מיליארד דולר משווי כל שוק המניות האמריקני באותם ימים.

"היא יכולה להניע את השווקים, הדעות שלה חשובות מאוד, אבל היא לא קולעת בכל מצב - אף אחד לא עושה את זה", אמר מאט מק'קורמיק, מנהל תיקים בחברת השקעות בסינסינטי שמנהלת 2.7 מיליארד דולר. "התחזיות שלה אולי אינן התחזיות הטובות ביותר כעת, אבל בעוד שנה מי יודע"?

וויטני, בת 40, בוגרת אוניברסיטת בראון בפרובידנס, רוד איילנד, הקימה את "קבוצת מרדית וויטני ייעוץ" בפברואר 2009 לאחר שעזבה את חברת אופנהיימר. אתמול, בראיון לערוץ CNBC, היא אמרה: "אם אתה הולך להשקיע במניה, זו השקעה לטווח ארוך. על זה מתבססים הדירוגים שלי". דו"חות המחקר שלה אכן מציינים שהמלצותיה נועדו לחזות את מגמת המניות ב-12 החודשים הבאים ואילך.

12 טעויות

האנליסטים של המניות הבנקאיות מתקשים מאוד לפרסם תחזיות מדויקות בעקבות קריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים ומחנק האשראי גלובלי שנבע מכך, שאילצו את הבנקים לצמצם סיכונים, להחזיר לממשל את כספי החילוץ שלהם ולהתאים את עצמם לרפורמות הפיקוח המקיפות ביותר מאז שנות ה-30 של המאה שעברה.

גם פירמות ניירות הערך הידועות ביותר בוול סטריט והחזאים המפורסמים ביותר לא הצליחו לחזות את הירידה והעלייה של רוב המניות הפיננסיות הגדולות, לפי הדירוג שלהם בגיליון הקרוב של מגזין בלומברג. קבוצת גולדמן זאקס תפסה את המקום הראשון בדייקנות תחזיות עם 30 תחזיות מדויקות מתוך 79 מניות פיננסיות שהאנליסטים שלה עוקבים אחריהן. חברת KBW תפסה את המקום השני. וויטני כלל לא נכנסה לרשימה.

לפני וויטני, אנליסטים שנסקו למעמד של סלבריטאים גילו שהמעמד הזה חמקמק מאוד כשהשוק פונה נגדם. אבי ג'וזף כהן, האסטרטגית המפורסמת של גולדמן זאקס, צברה את המוניטין שלה בהערכות שוריות על שוק המניות שהתבררו כנכונות בשנות ה-90, לפני שמדד 500 S&P צנח במשך שלוש שנים, בשנים 2000-2002. מרי מיקר ממורגן סטנלי, שכונתה "מלכת האינטרנט" על ידי השבועון "בארונ'ס" ב-1998, נעלמה מאור הזרקורים אחרי קריסת מניות האינטרנט באותן שנים.

בהתבסס על תשואות בגילום שנתי (כולל דיבידנדים) עד 30 בספטמבר השנה, וויטני פרסמה 6 תחזיות מדויקות על מניות ו-13 תחזיות לא מדויקות, יחסית לביצועי מדד S&P. מול מדד 81 המניות הפיננסיות של S&P היא צדקה 7 פעמים וטעתה 12 פעמים.