ברוש: "8,000 עובדים חשופים לפיטורים עקב צניחת הדולר"

התאחדות התעשיינים מטילה ספק בצמיחה הצפויה ב-2011, במקרה שהדולר יתייצב על מתחת ל-3.6 שקלים ■ מעריכה: צניחת הדולר תביא להפסד של 1.4 מיליארד דולר בתעשייה

ניתוח עדכני של מגמת הירידות בשער הדולר מאז החודש שעבר, מעמיד בספק את סיכויי הצמיחה של יותר מ-3% הצפויה למשק הישראלי לשנת 2011: מהניתוח שהוביל ראש אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, רובי גינל ניכר כי אם הדולר ימשיך לרדת ולהיחלש ביחס לשקל ושערו יתייצב על מתחת ל-3.6 שקלים - התעשייה בארץ תפסיד עסקאות בהיקף של 1.4 מיליארד דולר לשנה.

הנתונים שנותחו בימים האחרונים, מתבססים על בירורים בשורה ארוכה של מפעלים ברחבי הארץ, מהם כבר ניכרת השחיקה בכדאיות היצוא. מנתוני התאחדות התעשיינים עולה עוד כי המשמעות של הפסד של מיליארד דולר לשנה, חושף כ-8,000 עובדים בכלל החברות המייצרות, לסכנת פיטורין: "מאז הרבעון השני של השנה, אנחנו מזהים דשדוש שמעיד על שינויי מגמה ביצוא: הגידול בהיקף היצוא מתחיל להבלם ויש כבר סימנים לנסיגות. הסימנים האלה אפילו לא מתייחסים לירידה הדרמטית של הדולר במהלך ספטמבר. איך שהדברים נראים כרגע - זה רע ומפחיד. התחרות גבוהה; השווקים בעולם באי וודאות והדולר יורד מדי יום בכחצי אחוז. חייבים להיערך", אמר גינל ל"גלובס".

בימים האחרונים שיגר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש מכתב בהול לשר האוצר, יובל שטייניץ בדרישה לגבש סל של כלים להצלת התעשייה הישראלית מפגיעה שמקורה בירידות השערים: "אלה מספרים מטורפים לגמרי. אם הייתי שר האוצר והיו קוראים לי יובל שטייניץ, לא הייתי ישן בלילה. זאת סכנה ממשית לתחזיות הצמיחה החיובית שלנו. צריך לקחת בחשבון, שהעלייה שנרשמה בשנה האחרונה בהיקף היצוא נובעת בעיקר מהפעילויות של חברות טבע ואינטל. יש לא מעט גופים אחרים שלא רק שלא רשמו עליה ביצוא, אלא רשמו ירידות. אני מדבר על סקטורים שלמים", אמר היום ברוש ל"גלובס".

בהתאחדות התעשיינים מצביעים על קשיי תחרות לתעשייה המקומית אל מול יבוא זול, מצוקה שעלולה להתבטא גם בגל פיטורין בתעשייה כבר במהלך החודשים הקרובים: "אלמלא מהלכים של הנגיד, לרכישת דולרים ואילו התעשייה לא התייעלה כבר בעיצומו של המשבר הכלכלי ופיטרה 5% מעובדיה, יתכן שכבר עכשיו היינו מגיעים למצב הקטסטרופלי הזה", אמר היום ברוש. הוא העריך כי במהלך הימים הקרובים הוא ייפגש עם שר האוצר, בניסיון לגבש יחדיו סל הטבות לענפי התעשייה השונים, הכולל בין השאר הקלות מס; הוזלת עלויות הייצור וחיזוק כושר התחרות בשוק המקומי אל מול היבוא הזול.