אכזבה בארה"ב: המשק איבד 95 אלף משרות בחודש ספטמבר

על פי הערכות מוקדמות, הדו"ח היה צפוי להצביע על יציבות במספר המשרות ■ נקודת האור: הסקטור הפרטי הוסיף 64 אלף משרות אולם הצפי היה לגידול של 85 אלף ■ שיעור האבטלה נותר ללא שינוי על 9.6% ■ מתחזקות ההערכות שהפדרל ריזרב ינקוט בצעדים נוספים בקרוב

כמדי חודש, היום פורסם דו"ח התעסוקה האמריקני לחודש ספטמבר, ב-14:30 שעון ישראל. הדו"ח איכזב, ובגדול. בסך הכל נגרעו בחודש שעבר כ-95 אלף משרות מהמשק האמריקני, לאחר שהמימשל הפחית כ-159 אלף משרות. זאת, לעומת צפי ליציבות במספר המשרות, לאחר גריעה של 54 אלף משרות בחודש אוגוסט. שיעור האבטלה נותר על 9.6% לעומת צפי לעלייה קלה ל-9.7% .

נזכיר כי סקר ה-ADP המקדים, שפורסם שלשום, איכזב כשהצביע על גריעה של 39 אלף משרות אל מול צפי מוקדם להוספה של 23 אלף משרות.

נקודת האור בדו"ח היה הסקטור הפרטי, שהוסיף 64 אלף משרות, אולם גם כאן הצפי היה לגידול של 85 אלף משרות כך שמדובר באכזבה קלה. למעשה, מאז תחילת ההתאוששות הנוכחית ביוני 2009, הסקטור הפרטי איבד עוד כ-200 אלף משרות, המצטרפות לכ-7 מיליון משרות שהתאדו מתחילת המיתון הקשה.

השכר הממוצע לשער נותר ללא שינוי על 22.67 דולר, לעומת צפי לעלייה של 0.2%. נתוני יולי ואוגוסט עודכנו לירידה של כ-15 אלף במספר המשרות.

"אין למעסיקים יותר מדי סיבות להעסיק עובדים חדשים"

"הכלכלה לא ממש צומחת עכשיו ולכן אין למעסיקים יותר מדי סיבות להעסיק עובדים חדשים", ציין נייג'ל גואלט (Nigel Gault), כלכלן ב-IHS Global Insight. "אני בהחלט מעריך כי נמשיך לראות קצב איטי ביצירת המשרות במשק לפחות עד סוף השנה", הוסיף גואלט.

ג'ו קרסון (Joe Carson) כלכלן ב-Alliance Bernstein ציין כי חברות כוח האדם מדווחות על עלייה מסוימת ברצון החברות להגדיל משרות אולם זה לא מספיק. "יש כמה אינדיקטורים לכך שתנאי שוק העבודה משתפרים יחד עם הכלכלה אבל הם איטיים ונקודתיים מדי", הוסיף קרסון.

לאחר התבטאויות עגומות של בכירי הפדרל ריזרב, כולל של היו"ר עצמו בן ברננקי, רבים בארה"ב מעריכים כי הבנק הפדראלי ישיק בקרוב תוכנית נוספת של רכישת נכסים, כולל אג"ח. על פי רוב ההערכות, התוכנית עשויה לצאת לדרך כבר בחודש הבא, גם אם דו"ח התעסוקה הנוכחי יפתיע לטובה.