יוסי פריימן: ה-IMF עשויה להחזיר את הדולר לרמת 3.7 שקלים

כנס קרן המטבע העולמית נערך בסוף השבוע בארה"ב ■ על פי הערכות, הודעה עשויה לצאת מהכנס על התערבות משותפת של הבנקים המרכזיים בעולם לאיזון שערי המטבעות

בכנס קרן המטבע העולמית (IMF) כנראה שמבשלים "אמבוש" לספקולנטים ברחבי העולם. כך מעריך יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו. לטענת פריימן, לא מן הנמנע שמחר או מחרתיים, תצא מפסגת ה-IMF הודעה על התערבות משותפת של הבנקים המרכזיים בעולם לאיזון שערי המטבעות, כשהמטרה העיקרית היא חיזוק של הדולר האמריקני.

על פי פריימן, לא מן הנמנע שנראה תיקון מהותי של הדולר שעשוי להתחזק מול האירו בחזרה לרמה של 1.32 דולר לאירו, את הין אל מעל ל-85 ין לדולר ואת הפרנק השוויצרי אל מעל לרמה של 1 דולר אמריקני.

בארץ, מעריך פריימן, התחזקות כזו של הדולר בעולם תוביל את הצמד שקל-דולר בחזרה לרמת 3.7 שקלים לדולר. התיקון הזה אמור להיות זמני כי בטווח הארוך, להערכת פריימן, השקל ימשיך להתחזק מול המטבע האמריקני.

בכך, צפויה קרן המטבע "לעשות לפישר את העבודה" ולגרום לתיקון עולמי בשער הדולר שיחזק אותו גם מול השקל. פריימן הוסיף, כי ראייה לכך שבעולם מצפים למהלך משמעותי של ה-IMF היא אי התערבותו של הבנק המרכזי של יפן במסחר במט"ח שאיפשרה למטבע היפני להתחזק עד לרמה של מתחת ל-83 דולר לין, המהווה שיא של 15 שנים. הין היפני המשיך להתחזק למרות הורדה נוספת של הריבית ביפן לשיעור של בין 0% ל-0.1%.

החלטת ה-IMF באה במטרה גם להבטיח את תנאי הסחר של המדינות המתפתחות שהמטבע שלהן מאוד התחזק ומאיים על כלכלת מדינות אלה. ההתערבות הכוללת עשויה לגרום לעשרות מיליארדי דולרים להירכש בטווח קצר. בנוסף, עשויה קרן המטבע להגביל תנועות הון לטווח קצר.

המדינות המפותחות לא יתחילו לייצר עכשיו צעצועים מפלסטיק

פריימן מציין בנוסף, שההאשמות שהוטחו בסינים, כאילו שער היואן החלש הוא הגורם הכמעט יחידי להיחלשותו של הדולר בעולם, אינן מדויקות והן חלק קטן מהתמונה. המדינות המפותחות לא יתחילו לייצר עכשיו צעצועים מפלסטיק כתחרות לשוק הסיני.

ארה"ב חייבת לדעת פריימן להגביר את הייצור והייצוא שלה, תוך שימת דגש על מוצרים מורכבים הדורשים כוח אדם מיומן. לא מן הנמנע שנשיא ארה"ב ברק אובמה יכריז על תוכניות תימרוץ נוספות לכלכלה האמריקנית, תוכניות שעשויות בטווח הארוך להועיל לדולר החלש הרבה יותר מרכישות האג"ח המאסיביות של בן ברננקי.