סטנלי פישר נגד ה-IMF: "אין מנוס מהתערבות בשוק המט"ח"

נגיד בנק ישראל אמר בהרצאה בפני מכון פטרסון בוושינגטון: "המשקים המתעוררים אינם אשמים במצב שנוצר בשוק המט"ח הגלובאלי; התערבות כזו מניבה תוצאות בטווח הקצר"

משקים מתעוררים עושים את הדבר הנכון כאשר הם מתערבים בשוק מטבע חוץ כדי למנוע תיסוף חד של המטבע שלהם. דברים אלה, המנוגדים לעמדה הרשמית של ראשי קרן המטבע הבינלאומית, נכללו בהרצאה שנשא אתמול נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. הדברים נאמרו על רק הדיבורים על מלחמת מטבעות, והנגיד הישראלי התייצב כדובר של המשקים מתעוררים נגד הדרישה שהם יאפשרו תיסוף של שערי החליפין במטבעות שלהם.

בהרצאה בפני מכון פטרסון לכלכלה בינלאומית בוושינגטון אמר פישר כי מדינות וממשלות לא יכולות להסכים למצב בו מתקיים תיסוף אשר פוגע בכלכלות שלהם. הוא הוסיף כי הדבר משול למס המוטל על היצוא שלהן, זאת בשל תנועות הון לטווח קצר. פישר ציין כי אין עדיין תיאוריה מתאימה אשר יכולה לתמוך בפעולותיהן של אותם בנקים מרכזיים שמתערבים, אך לדבריו התערבות כזו מניבה תוצאות בטווח הקצר.

הדברים של פישר, הנחשב לאחד הנגידים המוצלחים בעולם, והיה בעבר מספר שניים בקרן המטבע הבינלאומית, מנוגדים לעמדת הקרן, שהוצגה בעת כינוס שלה המתקיים בוושינגטון.

מנכ"ל הקרן דומיניק שטראוס קאהן, קרא ביום חמישי לשיתוף פעולה בין מדינות כדי לאפשר תיסוף של מטבעות במשקים חזקים. הוא הביע את דאגתו מפני פרוץ מלחמת מטבעות, וציין כי מדינות המתערבות במסחר במט"ח הופכות את המטבע שלהן לנשק.

בנק ישראל היה הבנק הראשון בין מדינות מתועשות אשר החל להתערב באופן פעיל בשוק המט"ח. בהרצאתו אמר פישר כי עתה מגמת ההתערבות היא חזקה מאוד גם במשקים אחרים, ולעתים היא מלווה גם בפיקוח על יבוא הון.

לדבריו, המשקים המתעוררים אינם אשמים במצב שנוצר בשוק מטבע חוץ הגלובאלי, והם נדרשים לשלם מחיר כבד, במונחי תפוקה, לפתרון הבעיה שנוצרה. זה לא מציאותי לצפות ממדינות אלה להסכים לכך, ועל כן מה שצריך הם תמריצים בתוך מערכת שערי החליפין אשר יעודדו את המשקים המתעוררים לפעול לטובת הצרכים של משק הגלובאלי, בלי שיידרשו לפעול נגד האינטרסים שלהם. הנגיד הוסיף כי מערכת כזו של כללים ותמריצים לא נראה באופק כרגע.

לדברי פישר הבעיות בשוק המט"ח הגלובאלי התעצמו, בין היתר, בגלל התנודתיות הרבה בשוק אירו דולר. הוא ציין כי הוא אינו צופה שתהיה התערבות מצד ממשלות כדי לנסות לייצב את השוק.