הרכבת מגדילה את קיבולת הנוסעים: תקבל עוד 78 קרונות

'בומברדיה' תספק 78 קרונות מסוג Double-Deck בהיקף של כ-700 מיליון שקל ■ על-פי לוח הזמנים, תקבל הרכבת לידיה את הציוד החל מנובמבר 2011 ועד לאפריל 2012

חברת 'בומברדיה' תספק לרכבת ישראל 78 קרונות מסוג Double-Deck, שיאפשרו להגדיל את קיבולת מקומות הישיבה ברכבות ב-10 אלף מקומות נוספים. העסקה, בהיקף של כ-700 מיליון שקל, נחתמה לאחר מו"מ של מספר חודשים, זאת לאחר ש'בומברדיה' נותרה המתמודדת היחידה במכרז שפרסמה הרכבת. במקביל נמשך עדיין המכרז לאספקת 15 קטרים ואופציה לשמונה נוספים, שהיקפו כ-300 מיליון שקל, ללא האופציה. במכרז זה מתמודדת 'בומברדיה' מול היצרנית האירופית Vosloh.

מדובר בעסקה ראשונה לאספקת קרונות הנחתמת מאז 2006, בשעה שמספר הנוסעים ברכבת גדל בממוצע בקצב של 15% לשנה. על-רקע זה לחצה הרכבת במו"מ להקדים ככל הניתן את אספקת הקרונות. על-פי לוח הזמנים שסוכם תקבל הרכבת לידיה את הציוד בהדרגה - החל מנובמבר 2011 ועד לאפריל 2012.

הקרונות מיועדים לספק את הביקוש הגובר לקראת פתיחתם של קווים חדשים והכפלת מסילות קיימות ובראשן בקו באר-שבע תל-אביב. הקו המרכזי החדש שייפתח בשנה הקרובה הוא קו תל-אביב ראשל"צ-מערב הצפוי להוביל בין 3 ל-5 מיליון נוסעים בשנה. הקו אמור להתחיל לפעול במאי 2011.

רכבת ישראל הודיעה הבוקר (יום א') כי וועדת המכרזים העליונה, בראשות מנכ"ל החברה יצחק (חקי) הראל, קבעה את זכייתה של חברת 'בומברדיה' במכרז לרכש קרונות מסוג Double-Deck (רכבת קומותיים). המכרז נעשה כחלק ממהלך מקיף של רכבת ישראל לשיפור השירות לנוסעים - הפעלת קווי נסיעה חדשים והגדלת תדירות נסיעת הרכבות. האוצר הסכים לאשר לרכבת מימון לרכישת 74 קרונות אך במהלך המו"מ הושגו הסכמות עם היצרן שאפשרו להגדיל את המספר ל-78.

בהודעה נאמר כי הרכבת השיגה במו"מ מספר הישגים ובהם הנחות של 15-20%, הקדמת לוחות הזמנים לאספקה והתחייבות מצד בומברדיה להנחה עבור רכישה נוספת (עתידית) של קרונות. יצוין כי לפי תנאי המכרז במידה ואכן תמומש האופציה לרכישה כזו, בהיקף של עשרות קרונות נוספים תיכנס לתוקף התחייבות הרכבת תועבר האחריות על תחזוקת הציוד הנייד ליצרן.

המדובר ב-10 מערכי רכבת חדשים, בעלי 6 קרונות נוסעים (בשונה ממערכי הקומותיים כיום, המכילים 5 קרונות) כולל קרון אחד ייעודי לנכים, ובהם כ-800 מקומות ישיבה בסך הכל. בנוסף, הרכש יאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים ב-18 רכבות, באמצעות הוספת קרון חדש למערכי רכבות קיימים של רכבת ישראל.

הבחירה האסטרטגית של רכבת ישראל בקרונות Double-Deck נובעת מכמות הנוסעים ההולכת וגדלה משנה לשנה, מהתאמתן של הרכבות לאורכי הרציפים בכל הארץ ובשל היכולת שלהן לאפשר עליה וירידה מהרכבת, בצורה נוחה, גם בתנאי צפיפות. הציוד הנייד החדש צפוי לתת מענה לביקושים הגדלים מדי שנה, אשר צפויים לגדול עם פתיחת הקווים החדשים וסיום הפרויקטים להכפלת המסילות בצפון ובדרום.

הראל מסר כי "הגדלת הצי הנייד של החברה, הינו צעד משמעותי בדרך שעושה רכבת ישראל בכדי להדביק את קצב הגידול במספר נוסעי הרכבת ולהיערך מבעוד מועד לפתיחת קווי רכבת חדשים המוקמים בימים אלו, במסגרת תוכנית הפיתוח. אני מקווה שמשרדי האוצר והתחבורה יאפשרו הגדלת מסגרת התקציב המיועדת לרכישת רכבות ויאפשרו לרכבת ישראל לממש את התנאים המשופרים שסוכמו מול "בומברדיה" לרכש עתידי של קרונות נוספים. רכישת רכבות נוספות היא תנאי לניצול מיטבי של ההשקעות האדירות המבוצעות בהקמת מסילות חדשות והכרחית לצורך שיפור השירות עבור ציבור הנוסעים על ידי הפחתת הצפיפות בקרונות, הגברת תדירות הנסיעות והחלפת ציוד ישן".