המלחמה הסלולרית הבאה

אפל היתה הראשונה להביס את העולם הישן, ואולם באחרונה היא נתקלת באויב לא צפוי

מיקרוסופט תובעת את מוטורולה על הפרת פטנט, בגין שימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד. אפל תובעת את HTC הטאיוואנית על בסיס דומה. לחגיגה הצטרפה גם אורקל , שתבעה את גוגל . התביעות הללו מעידות על קרב איתנים, שמתפתח בין חברות ההיי-טק הגדולות סביב מערכת ההפעלה של הסלולר החכם - סמארטפון.

לפי הערכות, בעוד כשנתיים יהיו בעולם כמיליארד סמארטפונים, מתוך כ-5 מיליארד סלולריים. המספר יצמח בתוך עשור למספר מיליארדים. ומכאן, שהמלחמה על ליבו של המכשיר הזה, הפופולרי ביותר שהמציאה האנושות אי-פעם, היא מלחמת עולם מבחינת ענקיות ההיי-טק.

כי מי שישלוט במערכת ההפעלה, תהיה לו גישה לאפליקציות שירוצו על גביה, לנתונים על מיקומם של מיליארדי המשתמשים, לקישוריות שלהם לאינטרנט ולמסכים בהם הם יצפו. קשה להמעיט בפוטנציאל המסחרי הגלום בשליטה הזו. השבועון ניוזוויק העריך בשבוע האחרון שכלכלת האינטרנט הנייד - קישוריות סלולרית, מסחר אלקטרוני נייד, שירותים שונים ופרסום - תגיע ב-2013 לנפח כחצי טריליון דולר לשנה.

אפל הייתה הראשונה להביס את יצרניות העולם הישן (שהוא בעצמו בן פחות מעשור) של הסמארטפונים - RIM ונוקיה. היא עשתה זאת עם האייפון. ואולם, לאחר פתיחה מרשימה, היא נתקלת לאחרונה בתחרות מכיוון בלתי צפוי: גוגל ומערכת ההפעלה שלה, האנדרואיד.

ג'ובס "הנדיב" מעיף את שמידט

באוגוסט הודיעה גוגל שבכל יום מופעלים בעולם 200 אלף סמארטפונים חדשים, מבוססי אנדרואיד. הקצב המרשים הזה גורם לאנליסטים לחזות שב-2014 תהיה חדירת השוק של האנדרואיד בסביבות 25%, כפול מזו של האייפון. מייסד ומנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, כידוע, אינו נדיב כלפי יריביו. התוצאה: אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, התפוטר מכהונתו בדירקטוריון אפל. בנוסף, הודיע ג'ובס בראיון לעיתונאים, שהוא איננו מאמין לנתונים שגוגל מדווחת.

ומה קורה בינתיים אצל מיקרוסופט, הענקית מרדמונד שהקפידה להיכנס באיחור לכל מרוץ משמעותי ב-20 השנים האחרונות? כמו במקרים של מערכת הפעלה מבוססת החלונות (ע"ע "דוס" מול מקינטוש), הדפדפן (ע"ע נטסקייפ), נגני ה-3MP (ע"ע: אייפוד), מנועי החיפוש (ע"ע גוגל) ומחשבי הטבלט (ע"ע אייפד) , גם במקרה הסמאטרפון, היא נמצאת כרגע הרבה מאחור.

באלמר נענש בבונוס

בתערוכת ה-GSM לפני כחצי שנה, הכריזה מיקרוסופט על מערכת ההפעלה הסלולרית שלה. אבל, בינתיים, היא מפגרת במרוץ. עד כדי-כך, שהדירקטוריון של מיקרוסופט "העניש" את המנכ"ל, סטיב באלמר, וקיצץ מחצית מהבונוס השנתי שלו, בגלל הישגי החברה בשוק הסלולר.

אבל לא הייתי ממהר להספיד את מיקרוסופט. באלמר, כמו ג'ובס, לא אוהב להפסיד. אגב, אין צורך לרחם על באלמר. הבונוס שלו אמנם קוצץ, אבל זה עדיין עמד השנה על 670 אלף דולר. באלמר גם מחזיק בכ-4.75% ממניות מיקרוסופט, אחזקות שביום טוב שוות כ-10 מיליארד דולר. סטיב (באלמר) אולי הפסיד בינתיים בקרב הזה לסטיב (ג'ובס), אבל יש לו עדיין כסף לגמור את החודש.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל