ציידי המציאות הגיעו לאינספייר: מה קורה למניות הקבוצה?

למרות מצבה הקשה של חברת ההחזקות, זינקו בימים האחרונים מניות החברות שבשליטתה

קבוצת החברות התעשייתיות שבשליטת אינספייר מרכזות עניין רב בבורסה בימים האחרונים, על רקע כמה דיווחים ושמועות על המתרחש בחברות המשתייכות לקבוצה, הנמצאת בשליטת אבי ורטהיים.

ביום ה' זינקה מניית רבינטקס ב-28.5%, ללא כל הודעה מצד החברה, במחזור מסחר גבוה. ייתכן כי זינוק זה נעשה על רקע ידיעה שהופצה לכלי התקשורת היום, שבה הודיעה חברת גארדיאן הפרטית, שבה שותף האלוף (מיל') יום טוב סמיה, כי היא ורבינטקס יספקו אפודי מגן למשטרה הפדרלית של ספרד בהיקף מוערך של 15 מיליון שקל.

רבינטקס, העוסקת בייצור אמצעי מיגון, לא הוציאה הודעה לבורסה על הסכם זה, אולם היא אינה מחויבת לעשות זאת, כיון שלא מדובר בהיקף מהותי עבורה. חברות ציבוריות מחויבות לדווח על קבלת עבודות שמהוות 10% ויותר מהיקף ההכנסות השנתי שלהן. בשנת 2009 רשמה רבינטקס הכנסות של 440 מיליון שקל, כך שהסכם זה מהווה 3.4% מסך ההכנסות השנתיות שלה.

תשלום מיידי מג'נרל מוטורס

לאחר שמניית רבינטקס נרגעה, הגיע תורה של תדיר גן , העוסקת בייצור מכלולים מכניים לתעשיית הרכב, לזנק היום. במקרה זה העלייה במניית החברה הגיעה לאחר שהחברה דיווחה כי במסגרת מגעים שהיא מנהלת מול ג'נרל מוטורס, שעימה יש לה יחסי עבודה שנים רבות, יקוצרו תנאי התשלום של ג'נרל מוטורס מ-47 יום לתשלום מיידי. תנאי התשלום החדשים יחולו מראשית החודש הבא לתקופה של שלושה חודשים, אלא אם יוסכם אחרת בין הצדדים.

נוסף לכך הודיעה החטיבה האירופית של ג'נרל מוטורס, כי היא מבטלת את הסכם המסגרת שקיים בינה לבין תדיר-גן, שהיה צפוי להתחיל בשנת 2013. הסכם זה בוטל במטרה לאפשר לחברה להתרכז באספקת הכמויות הנדרשות ממנה לשאר הפרויקטים של ג'נרל מוטורס.

תדיר-גן הוסיפה כי בשלב זה אינה יכולה להעריך את השפעת סיומו המוקדם של הסכם המסגרת על עסקי החברה, אבל המשקיעים בבורסה כבר החליטו כי מדובר בחדשות חיובית, ושלחו את מניית החברה לעלייה של 22.6% במחזור מסחר גבוה מהרגיל.

תדיר-גן סימה את הרבעון השני עם הפסד של 2.6 מיליון דולר, למרות עלייה של 42.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, עקב עבודה לא יעילה, שהביאה לאחוזי פסילה גבוהים וניצולת מכונות נמוכה.

בחודש יולי מינתה אינספייר את שאול בן אור לתפקיד מנכ"ל החברה, במקומו של אמון ורטהיים.

אינספייר עצמה ביצעה מהלך משלה ביום חמישי האחרון, ומכרה את יתרת מניות חברת האריזות פלסטופיל שהיו ברשותה, תמורת 13 מיליון שקל. מימוש זה מגיע בהמשך למכירת מניות פלסטופיל בהיקף של 8.5 מיליון שקל, שביצעה אינספייר בתחילת השנה.

מצבה של קבוצת אינספייר, הנמצאת בשליטת אבי ורטהיים, החמיר במהלך הרבעון השני, על רקע גידול בהפסדי החברות הבנות רבינטקס (61%) ותדיר-גן (65%). אחרי שברבעון הקודם התאפס ההון העצמי של החברה, הפסד של 16 מיליון שקל ברבעון השני העביר אותה לגירעון בהון בהיקף דומה. בסך הכל הפסידה החברה כ-25 מיליון שקל במחצית. רוב החזקות החברה משועבדות לבנקים ולקרן המנוף אוריגו, שהלוותה לאינספייר 80 מיליון שקל, לצורך מימון פעילותן של רבינטקס ותדיר-גן.

רבינטקס, המנוהלת על-ידי אהוד גנני, רשמה ברבעון החולף הפסד של 13.2 מיליון שקל. הכנסותיה נחתכו בחצי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמדו על 70.7 מיליון שקל. במחצית הראשונה קטנו ההכנסות בשיעור דומה. רבינטקס מציינת בדו"ח כי הקיטון בהכנסות נובע מעיכוב בקבלת הזמנות המשך בכמה פרויקטים בחברת ברטק, וכן מירידה בפעילות הקבוצה.