פישר עונה למבקרים: יתרות המט"ח של ישראל לא מוגזמות

נגיד בנק ישראל, השוהה בוושינגטון, מאותת כי ימשיך להעלות ריבית ולרכוש דולרים ■ על הביקורת שמתח שטייניץ: "הביקורת לגיטימית, אבל לא נבונה"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר תוקף את אלו שהשמיעו ביקורת על החלטתו להעלות את הריבית, ובהם שר האוצר יובל שטייניץ. הנגיד הבהיר בראיון ל"גלובס", שימשיך להעלות את הריבית, אם יהיה בכך צורך, וכי יתמיד בתהליך רכישת הדולרים. פישר התייחס לסוגיית "מלחמת המטבעות" ואמר שההתערבות של סין במסחר בשער החליפין שונה מהותית מההתערבות של מדינות אחרות בשערי המט"ח שלהן.

- האם הביקורת על ההחלטה להעלות את הריבית לגיטימית בעינייך?

"הביקורת לגיטימית, אבל לא נבונה מכיוון שהיא מסבכת את תהליך קבלת ההחלטות לפחות בעיניים של הציבור. זה לא ישפיע על מה שנעשה בעתיד, אבל זה הופך החלטה מקצועית להחלטה שמקבלת פירושים שלא לוקחים בחשבון את הבלאגן שהם יוצרים וזה פשוט לא עוזר. זאת סמכותנו ואחריותינו לקבל את ההחלטה. המטרות של ההחלטה מוגדרות בחוק ונמשיך להתנהג כך".

- אתה לא חושב שהעלאת הריבית היתה מוטעית? ובמיוחד נוכח הירידה הנוספת בשער הדולר?

"המטרה המרכזית שלנו היא האינפלציה, לפי החוק; ואת ההחלטה הזאת קיבלנו על בסיס כמה גורמים ובראשם העובדה שהאינפלציה צפויה להגיע קרוב לגבול העליון של יעד האינפלציה. זה השפיע עלינו מאוד".

- עד מתי תמשיכו להתערב בשוק מטבע החוץ?

"אנחנו חיים בתקופה יוצאת מן הכלל עכשיו. ארה"ב ממשיכה עם ריבית של 0% וגם באירופה הריבית מאוד נמוכה. אז אנחנו במצב לא נורמלי ויש תנודתיות מאוד גבוהה בשוק המט"ח ואנחנו מנסים למתן את זה ולשמור על שער חליפין יחסית בסדר מבחינת המשק, אבל אנחנו מבינים שאין לנו את היכולת לעמוד כנגד כוחות השוק. אז אם לא שמתם לב - שער החליפין השתנה בחודשיים האחרונים וזה מקובל".

- תהליך רכישת הדולרים לא מיצה את עצמו? זה לא מוליך למבוי סתום?

"זה לא סתום, זה ממשיך להשפיע על השער. ומעבר לזה, אני לא מכיר אנשים רציניים שחושבים שרמת היתרות שלנו מוגזמת. מדינת ישראל במצב מיוחד, יוצא מן הכלל ביחס לכל מיני איומים שהיא צריכה להתמודד איתם ולכן אנחנו צריכים יתרות גדולות".

- המשמעות היא שלא תחדל לרכוש דולרים בקרוב?

"אם יהיה צורך לרכוש דולרים נעשה את זה. ניקח בחשבון גם את הרמה הנוכחית של היתרות, אבל אם נגיע למסקנה שהתערבות תתרום להתנהגות יותר טובה של המשק בעלות נמוכה יחסית אז נעשה את זה".

- אתה לא חושש שההתערבות שלך במסחר תזכה לביקורת כפי שנמתחת על סין?

"יש הבדל בין העניין של סין שקבעה את שער החליפין שלה ולא נותנת לו להגיב כמעט בכלל ללחץ מהשוק ומה שקורה במדינות האחרות שבעצם נתנו לשער החליפין להשתנות בצורה לא מבוטלת. למשל בברזיל הגיעו למסקנה שזה מספיק, שהם תרמו די להתאמת הגירעון של ארצות הברית לשיווי משקל חדש. אז יש הבדל ודנים בעניין מבלי קוראים לזה מלחמה אלא בעיית שער החליפין באופן מאוד רציני בתוך פגישות סגורות כאן. גם אני השתתפתי קצת בדיונים והיו לנו כמה הצעות. צריך לזכור, בכל אופן, שזאת בעיה בסיסית שנמשכת מאה שנים ועוד לא מצאנו פתרון תכליתי לבעיה הזאת".

פישר נבחר אתמול (א') לנגיד המצטיין בעולם על ידי המגזין הפיננסי אירומאני. הנימוקים למתן התואר הם הצעדים שנקט הנגיד במשבר הפיננסי, הפחתת הריבית ורכישת הדולרים, שסייעו למשק הישראלי לצלוח את המיתון העולמי. הנגיד אמר בטקס הענקת התואר בוושינגטון במסגרת אירועי וועידת קרן המטבע הבינלאומית כי זהו כבוד גדול לקבל את התואר וכי הוא אות כבוד בעיקר בעבור בנק ישראל, הקולגות שלו והעבודה הנפלאה שעשו.