HOT ו-yes נערכות לגייס סכומי עתק מהציבור בהנפקת חוב

ב-HOT ינסו לגייס מיליארד שקל - ב-yes יסתפקו ב-350 מיליון ■ עוד לפני הגיוס עשוי בעל השליטה ב-HOT, פטריק דרהי, להנפיק אג"ח כדי לרכוש את חלקם של שותפיו - מוזס ופישמן

חברת שידורי הטלוויזיה בכבלים HOT צפויה לצאת בקרוב בהנפקת אג"ח לציבור, לראשונה מאז היווסדה. HOT, הנמצאת בשליטת איש העסקים פטריק דרהי, תגייס על-פי ההערכות כמיליארד שקל במסגרת ארגון מחדש של חובותיה, בצעד שנועד לאפשר לה בעתיד לחלק דיבידנד לבעלי המניות.

HOT נשענת כיום על מימון ואשראי בנקאיים, ובמסגרת הסכם האשראי שעליו חתמה מול הבנקים המלווים, ובראשם בנק לאומי, היא זקוקה לאישורם לצורך ההנפקה הקרובה.

במסגרת הסכם האשראי נקבע עוד כי החברה לא תוכל לחלק דיבידנדים, ועל-פי ההערכות, הצעד שאותו מוביל דרהי נועד בין היתר לפתוח את ההסכם מול הבנקים, כך שחלוקת דיבידנדים תתאפשר בעתיד, גם במחיר של עלויות מימון גבוהות יותר, שכן הריביות שאותן משלמת היום החברה לבנקים נחשבות לנמוכות יחסית, ולבטח נמוכות יותר מאלה שאותן תקבל משוק ההון.

היקף החובות של HOT לבנקים מוערך ב-2.5 מיליארד שקל, והנפקת החוב צפויה להקטין אותו באופן משמעותי. הבנקים צפויים - בתמורה להקטנת חשיפת האשראי ל-HOT - לאשר לחברה לחלק דיבידנדים. בדו"ח השנתי ל-2009 עמדו לרשות החברה כ-160 מיליון שקל ביתרת הרווחים הניתנים לחלוקה.

ב-HOT עומלים בשבועות האחרונים על בניית התשקיף, והחברה צפויה לקבל בקרוב דירוג אג"ח לקראת ההנפקה. הדירוג שיוענק לה יעמוד ככל הנראה על A-A פלוס. מי שצפויה להוביל את הנפקת החברה, על-פי ההערכות, היא לאומי פרטנרס חיתום.

גורמים בשוק העריכו היום (ב') כי עוד קודם להנפקת האג"ח של HOT ינסה דרהי להגדיל את נתח ההחזקה שלו בה. דרהי, כך מעריכים בשוק, יבקש לגייס כספים באמצעות הנפקת אג"ח למוסדיים של החברות הפרטיות שבהן הוא מחזיק - קול הולדינגס (שבאמצעותה רכש את השליטה ב-HOT) ואלטיס (שבאמצעותה רכש את השליטה בחברת הסלולר מירס). דרהי עשוי לשעבד חלק ממניות HOT שבידיו לטובת בעלי האג"ח במסגרת הנפקות אלה.

דרהי מחזיק כיום כ-44.75% ממניות HOT, לאחר סדרת רכישות של מניותיה, שאותן ביצע במהלך שנת 2009. בתחילה רכש את מניות הבנקים בחברה, ובשלב מאוחר יותר רכש מניות מהציבור ו-12% מהחברה שהוחזקו על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה.

על-פי ההערכות, בשלב הבא ינסה דרהי לרכוש החוצה את מניותיהם של אליעזר פישמן ונוני מוזס בחברה (29.4% מהמניות בסך-הכול). על-ידי כך צפוי דרהי להשיג שליטה בלעדית ב-HOT, מה שיסייע לו לסלול את הדרך למיזוג בינה לבין מירס, כחלק מתוכניותיו להקים קבוצת תקשורת שתכלול גם תקשורת סלולרית, נוסף לשידורי טלוויזיה, תשתיות אינטרנט וטלפוניה.

yes: ממוסדיים בלבד

גם מתחרתה של HOT, חברת שידורי הלוויין yes, צפויה לגייס בקרוב כספים בשוק ההון. yes, הנמצאת בבעלות בזק ובעל השליטה בה שאול אלוביץ', הודיעה היום כי היא עומדת לגייס בשבועות הקרובים סכום של כ-350 מיליון שקל, גם כן במהלך של גיוס אג"ח, ככל הנראה ממשקיעים מוסדיים בלבד.

מ-yes נמסר כי בימים אלה מבצעת הנהלת החברה רוד-שואו בקרב הגופים המוסדיים לפני הגיוס המתוכנן. הרוד-שואו של החברה צפוי להימשך כשבועיים.

ב-yes מייעדים את תמורת ההנפקה לפירעון הלוואות קודמות ולשיפור עלויות המימון של החברה. הפעם האחרונה שבה ביצעה yes גיוס באמצעות הנפקת אג"ח פרטית למשקיעים מוסדיים היתה ביולי 2007, אז גייסה כ-620 מיליון שקל למטרות דומות.

כתי מוריה, סמנכ"ל הכספים של yes, אמר היום כי "השיפור המתמיד בתוצאות העסקיות של החברה והשיפור בדירוג האשראי מוכיחים את חוסנה של החברה והאמון הרב שקיים בה. אני מאמין כי הישגים אלה יסייעו לנו בגיוס הנוכחי".

בתחילת יוני השנה העלתה סוכנות הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של yes בדרגה אחת ל-ilBBB פלוס. נוסף לכך הוצאו איגרות החוב של החברה מרשימת המעקב של מעלות.

תחזית הדירוג של yes היא חיובית, ומשקפת העלאת דירוג אפשרית במקרה שהחברה תצליח לשפר את ביצועיה התפעוליים ב-18 החודשים שלאחר מועד הדירוג.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"