נתניהו יקיים דיון בנושא הריכוזיות; תוקם ועדה עם האוצר

בדיון יוחלט מה יהיה הרכבה של הוועדה ■ בראשה יעמדו ככל הנראה חיים שני ואיל גבאי - או אודי ניסן ויוג'ין קנדל

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים מחר (ד') דיון מיוחד במשרדו, שבו יוכרע אם תוקם ועדה ממשלתית לבחינת הריכוזיות במשק. מסתמן כי בישיבה יוחלט להקים ועדה לטיפול בריכוזיות, שבראשה יעמדו נציגים מהאוצר וממשרד רה"מ, כך נודע ל"גלובס".

בישיבה מחר צפויים להשתתף, בין השאר, שר האוצר יובל שטייניץ; נגיד בנק ישראל סטנלי פישר; מנכ''ל משרד ראש הממשלה איל גבאי; יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל; הממונה על אגף התקציבים אודי ניסן. כן ישתתפו בפגישה כמה רגולטורים: הממונה על שוק ההון במשרד האוצר עודד שריג; הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן והמפקח על הבנקים בבנק ישראל רוני חזקיהו. הערב (ג') צפויה הוועדה המייעצת לשר האוצר, בראשות ד''ר אבי שמחון, להיוועד עם שטייניץ על מנת סייע לו לגבש את עמדת האוצר בעניין.

במשרד האוצר מנהלים זה חודשים רבים דיונים אינטנסיביים סביב הנושא. על אף החזית המשותפת לכאורה, באוצר מתגבשות שתי עבודות במקביל: אחד שמובלת על ידי שמחון ועבודה שנייה שמתנהלת באגף התקציבים בראשות ניסן.

הקרב על הראש

סוגיה חשובה נוספת שתוכרע מחר היא זהותו של מי שיעמוד בראש הוועדה. בין שטייניץ, לבין מנכ''ל ראש הממשלה איל גבאי מתקיימת זה זמן רב מלחמה של ממש מאחורי הקלעים סביב הובלת הטיפול בסוגיה הכלכלית הבוערת. שטייניץ רוצה לראות את מנכ''ל משרדו, חיים שני, בראש הוועדה. אולם נכון לעכשיו, ל"ועדת שני" חסרים תומכים: נתניהו, פישר, חזקיהו, גושן, קן וקנדל, מעדיפים לראות את גבאי בראש הוועדה ולהוציא את הנושא מידיו של שטייניץ. במקרה ששטייניץ יבין כי סיכוייו להקמת "ועדת שני" קלושים, הוא צפוי להציע ועדה "דו-ראשית", קרי, נציג של האוצר ונציג של משרד ראש הממשלה - ככל הנראה שני וגבאי.

אלא שגם במשרד ראש הממשלה לא רגוע ושם גם מזהים אינטריגות ומאבקי אגו. "איל גבאי רוצה לעמוד בראש, אך גם יוג'ין קנדל חולם רואה עצמו המועמד האידיאלי לעמוד בראש הוועדה שכן הוא מומחה בינלאומי למימון וגם בעל ידע רחב בכלכלה ריאלית. מנגד, גבאי כיהן בעבר כמנהל רשות החברות הממשלתיות, היה מעורב בתהליכי הפרטה מהותיים במשק.

זהותו של נציג רה"מ תקבע במידה מסוימת את זהותו של הנציג של שטייניץ - אם נתניהו יבחר בקנדל, שטייניץ לא יוכל לבחור בשני, שהסטטוס שלו גבוה יותר. כך שככל הנראה יעמדו בראשה הוועדה שני וגבאי - או ניסן וקנדל.