הוקפאה מכירת נכסים של "העבודה" - 35 נכסים שהוחכרו יבדקו

הוצא צו מניעה נגד העסקה, בעקבות ניסיון של חברת אחזקת הנכסים של המפלגה למכור מגרש יקר בצהלה בניגוד להסכם החכירה

בית ארלוזורוב, חברת אחזקת הנכסים של מפלגת העבודה, הקפיאה את תוכניתה למכירת 35 נכסים שהיא מחזיקה ברחבי הארץ, לאור התנגדות של מינהל מקרקעי ישראל.

בחודש מארס השנה, בניסיון של מפלגת העבודה בראשות אהוד ברק לשפר את מצב קופת המפלגה, העמיד בית ארלוזורוב למכירה 35 נכסים המצויים בידיו בחכירה ארוכת טווח מהמינהל. ייעוד הקרקע בנכסים אלה הוא לרוב "למטרות ציבוריות" - בשטח יש מועדונים, אולמות תרבות, סניפי ועד פועלים, מתקני ספורט לקהילה וכדומה.

השינויים שחלו עם השנים בתוכניות בניין עיר הפכו את המגרשים לבעלי פוטנציאל מסחרי גדול בשל מיקומם. למשל, מגרש ברחוב יפו 62 בירושלים, שניתן לבנות עליו פרויקט מסחרי גדול, או מגרשים במקומות מובחרים בתל אביב, ברחובות ברודצקי וזמנהוף, ומגרש במרכז באר שבע.

הנכסים הוחכרו לבית ארלוזורוב בדרך כלל תמורת דמי חכירה סמליים בשיעור 2% לשנה מהשווי, אולם דמי החכירה לא עודכנו כבר זמן רב. ברוב חוזי החכירה חייב בית ארלוזורוב לקבל את הסכמת המינהל להעברת הזכויות, ולשלם דמי הסכמה כפי שנקבעו בהחלטות של מועצת מקרקעי ישראל.

בית ארלוזורוב רשאית למכור נכסים בקרקעות שאינן גדולות מ-7 דונם. כאשר המכירה היא לצורך המשך הייעוד הציבורי של הנכס, ישולמו למינהל דמי הסכמה של 31% מהשווי. אם מדובר במכירה לצורך מסחרי, ישולמו למינהל דמי הסכמה בגובה 41% מהשווי החדש. במקרה של מכירה אמורה בית ארלוזורוב לתת זכות סירוב ראשונה לעירייה או למועצה המקומית.

העימות בין בית ארלוזורוב לבין המינהל פרץ סביב מגרש יקר ברחוב יהונתן 42 בצהלה בו השתמשה מפלגת העבודה. הנכס הועמד למכירה על ידי מנכ"ל מפלגת העבודה, ויצמן שירי. המינהל טען שבית ארלוזורוב מנועה מלמכור את המגרש במהלך חד-צדדי, ולאחר מהלכים משפטיים קיבל המינהל בחודש מאי צו מניעה נגד בית ארלוזורוב, שמנע את מכירת המגרש בצהלה.

בעקבות צו המניעה הודיע המינהל לבית ארלוזורוב, כי "חל איסור על בית ארלוזורוב להעביר זכויות שלא בהתאם לחוזה ולהחלטות מועצה רלוונטיות, והמינהל יעמוד על קיום ההוראות החלות בעניין". עוד נודע ל"גלובס", כי המינהל החליט לבצע בדיקה מקיפה לגבי כל הנכסים האחרים שבית ארלוזורוב העמידה למכירה, ודרש מבית ארלוזורוב לא למכור אותם לפני תום הבירור. מנכ"ל בית ארלוזורוב, דניאל אלימלך, הודיע כי בשלב זה הנכסים לא יועמדו למכירה.

להלן רשימת הנכסים אותם בודק המינהל: תל אביב - רח' הראל 14 ברמת החי"ל, זמנהוף 16 (קופת חולים), רמת אביב ברודצקי 15, המגרש בצהלה; רמת גן - בית לחם 8; קרית שמונה - צה"ל 15; קרית ים - הנרייטה סולד 32; ירושלים - רח' יפו 62; חיפה - שד' הנשיא 104, ארלוזורוב 9, נווה שאנן גורדון/חנקין; באר שבע - רח' יצחק רגר 1; חולון - רח' ארלוזורוב 84; נס ציונה - סעדיה נחום 8, נורדאו 27; פתח תקוה - חיים עוזר 32, ההגנה 10, קק"ל 23; קרית חיים - רח' הרכבת, אח"י אילת 19, הבוסל 48; בנימינה - הדקל 1; גדרה - רמז 17; גבעת שמואל - הזיתים 49; טירת הכרמל - במרכז המסחרי ברח' הרצל; כרכור - המייסדים 53; גני תקוה - הרי יהודה 6; מגדל העמק - העצמאות 2; נצרת עלית - חרמון 31; יבנה - בוכריס 15; גבעת אולגה - הראשונים 4; אליכין - רח' שבזי; קרית טבעון - קק"ל 2; תל מונד - הגפן 7.