בתי ההשקעות נגד חוק המתווכים: "מתכון להוצאת שחקנים"

רשות ני"ע רוצה לפקח על שחקנים נוספים בענף, כמו האנליסטים והברוקרים ■ בתי ההשקעות: "לא ברור מה הוביל את הרשות להציג את החוק"

בתי ההשקעות מתנגדים להצעת חוק המתווכים, שאותו מקדמת רשות ני"ע. "לא ברור מה הוביל את הרשות להציג את הצעת חוק המתווכים", אומר מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עו"ד רונן סולומון, המרכז את פעילות איגוד בתי ההשקעות בלשכת המסחר. סולומון מעלה את הטענה במכתב ששלח לפני יומיים אל עו"ד שרה קנדל - סגנית מחלקת השקעות ברשות ני"ע - שהגיע לידי "גלובס".

רשות ניירות ערך בראשות פרופ' זוהר גושן הפיצה באוגוסט האחרון את הצעת "חוק המתווכים", שמטרתו לפקח גם על מקצועות שאינם מפוקחים כיום (כמו אנליסטים, ברוקרים, דילרים והעוסקים במשמורת של ני"ע). הפיקוח המוצע ייעשה באמצעות מועצה שבה יהיו חברים הגופים המפוקחים (ארבעה מתוך שמונה נציגים), נציגים של הרשות וכן יו"ר מטעם הרשות, והיא תהיה כפופה לרשות.

מהמכתב של עו"ד סולומון עולה כי בתי ההשקעות סבורים שהחוק מיותר, ועומד בסתירה לחוקים אחרים. "ישנן סתירות מהותיות בין הצעת חוק המתווכים להצעות חוק אחרות שמקדמת הרשות, ולא ברור מדוע חוקק חוק הגברת יעילות האכיפה, אם המועצה היא זו שתפקח על הגופים?", מקשה סולומון.

"הרכב לא מייצג"

כמו כן סבורים בבתי ההשקעות כי הרכב המועצה אינו מייצג באמת את בתי ההשקעות, מכיוון שהוא מעניק זכות וטו לרשות. "רק ארבעה מחברי המועצה הם נציגי השוק, וספק אם הם לא עלי תאנה. כמו כן, לא ברור כיצד הרשות שמפקחת על המועצה יכולה להיות גוף המערער עליה? להיכן נעלם בית המשפט?".

עוד נכתב במכתב, כי הנציגים מטעם הגופים המפוקחים אינם מייצגים את כל האינטרסים בענף בתי ההשקעות, שבו פועלים גופים קטנים, וכי "מדובר במתכון אידיאלי להוצאת שחקנים מהענף, דרך הקשחת התנאים", טוען סולומון.

בענף בתי ההשקעות פועלים כיום עשרות גופים, רובם מנהלים כמה עשרות או מאות מיליוני שקלים, ומקצתם מנהלים עשרות מיליארדי שקלים. "לכל גוף יש האינטרסים שלו, ועלול להיות מצב שבו ארבעת נציגי השוק ימליצו על תנאים לכלל השוק, שמרבית השחקנים בו לא יוכלו לעמוד בהם, כגון דרישות להון עצמי, ערבות בנקאית, דרישות ביטוח וכדומה", מציין סולומון.

נושא נוסף שמעלה סולומון במכתב נוגע לאגרות שישלמו הגופים למועצה. בכוונת הרשות לעדכן את מבנה האגרות שהיא גובה מבתי ההשקעות, לפי היקף נכסים ומספר מחזיקים ברישיון. סולומון מציין, כי "לא ברור האם אגרות שתאגיד מפוקח משלם למועצה יבואו במקום אגרות שמשלם כיום התאגיד לרשות, ואיך כל זה משתלב עם טיוטת תקנות האגרות החדשות".

מנהלי ההשקעות מתנגדים גם הם

במקביל לפניית בתי ההשקעות שלח איגוד מנהלי ההשקעות מכתב נוסף לרשות, ובו טענות פרטניות הנוגעות בעיקר למנהלי ההשקעות הקטנים.

מנהלי ההשקעות מאוגדים אף הם באיגוד תחת לשכת המסחר, שבו חברים כל חברות ניהול התיקים וכן בעלי רישיון שיווק וייעוץ השקעות. כך למשל, נטען במכתבם, "הרכב המועצה המוצע כרגע עשוי לפגוע בצורכיהם של מנהלי התיקים הקטנים. אי-מתן ייצוג לכל סוגי הפעילים בשוק עשוי להביא לקיפוח, פגיעה בתחרות והוצאת חלק מהפעילים מהשוק".