שר האוצר של ארה"ב: "אין סיכון של מלחמת מטבעות עולמית"

לגבי ייסוף המטבע הסיני אמר גייתנר: "אני סמוך ובטוח שזה יקרה במרוצת הזמן, אנחנו פשוט רוצים להבטיח שזה יקרה בקצב הדרגתי אך משמעותי"

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, אמר אתמול (ג') שהוא אינו רואה "שום סיכון" של מלחמת מטבעות עולמית, ושברצונו למקסם את התמריצים שיעודדו את סין לאפשר ליואן להתייסף.

בראיון שנערך בתוכנית של צ'רלי רוז, אמר גייתנר שאם תמשיך סין לשמור על המטבע שלה ברמה נמוכה מערכו האמיתי, היא תפגע ביעדי הפיתוח הבסיסיים שלה.

"אני סמוך ובטוח שזה יקרה במרוצת הזמן", אמר גייתנר, בהתייחסו לייסוף המטבע הסיני. "אנחנו פשוט רוצים להבטיח שזה יקרה בקצב הדרגתי אך משמעותי".

כאשר נשאל על הדיבורים ועל דיווחי התקשורת בנוגע ל"מלחמת מטבעות", שבה ישתתפו מדינות רבות במטרה לבלום את ייסוף מטבעותיהן, השיב גייתנר: "אין סיכון של דבר כזה". כאשר התבקש להסביר, אמר גייתנר שרבים מהשווקים המתעוררים האחרים רושמים הזרמות הון גדולות.

"זה לא הוגן מבחינתם, מכיוון שמה שקורה זה שבעוד שסין שומרת על שווי נמוך של המטבע שלה, המטבעות שלהם מתחזקים", אמר גייתנר. "הם צריכים לעשות מאמצים אדירים כדי להבטיח שהם לא יהיו במצב של חוסר-יתרון בלתי הוגן ביחס לסין. בגלל זה יש לסוגיה הזאת, שאותה מעדיפים אנשים להציג כבעיה אמריקנית ייחודית, חשיבות הרבה יותר גדולה לשאר המדינות בעולם, והיא בעצם בעיה עולמית".

גייתנר לא התייחס לדו"ח שיפרסם משרד האוצר מחרתיים (ו'), ושיפרט אם סין, או כל מדינה אחרת, מבצעת מניפולציות בשווי המטבע שלה. לאחרונה אמר גייתנר כי זה לא יהיה פרודוקטיבי להכריז בעת הנוכחית שסין מבצעת מניפולציות במטבע שלה, מכיוון שהכרזה כזו תצריך התייעצויות עם בייג'ין, והתייעצויות כאלה כבר נערכות בלאו הכי.

רישומים רשלניים

בהתייחסו לשערורייה בארה"ב שבמסגרתה נטען שכמה בנקי משכנתאות ביצעו רישומים רשלניים כדי להצדיק אלפי עיקולי בתים, אמר גייתנר שהכרזה על הקפאת עיקולים ארצית תהיה "מזיקה מאוד", מכיוון שהיא תבלום את תהליך התאוששותן של שכונות רבות שנפגעו קשות מקריסת שוק הדיור.

כמה חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, כולל מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, שעומד בפני מאבק בחירות קשה בנבאדה, קראו לבנקים הגדולים להפסיק את העיקולים בכל חמישים המדינות.

גייתנר אמר שלמהלך כזה יהיו תוצאות שלא אליהן מתכוונים תומכי המהלך, מכיוון שהמהלך יגרום לדחיית מכירת יחידות דיור ממושכנות שעיקולן מוצדק.

"פירושו של דבר הוא הארכת פרק הזמן שבו קהילות מסוימות יחיו עם יחידות דיור ריקות וכן הגברת הלחץ על מחירי הדיור עבור אנשים שעדיין מתגוררים בבתיהם", אמר גייתנר.