וובר: "ה-ECB צריך להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח"

וובר, שנחשב מועמד להחליף את טרישה כנשיא ה-ECB, טוען שהסיכוי הכרוך ב"יציאה מאוחרת מדי" גדול יותר מהסיכון הכרוך ב"יציאה מוקדמת מדי"

אקסל וובר, חבר מועצת המנהלים של הבנק האירופי המרכזי (ECB), טוען שהבנק צריך להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח שלו. מהלך כזה יקטע את חבל ההצלה לממשלות ולבנקים אירופיים, שעושים מאמצים לחזק את מצבם הפיננסי.

"עכשיו צריך להפסיק בהדרגה ולצמיתות את רכישות ני"ע האלה", אמר וובר, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, בנאום שנשא אתמול (ג'). בעוד קובעי המדיניות דנים בביטול צעדי חירום אחרים, טען וובר שהסיכוי הכרוך ב"יציאה מאוחרת מדי" גדול יותר מהסיכון הכרוך ב"יציאה מוקדמת מדי".

דבריו של וובר הם הנחרצים ביותר שנשמעו עד כה מפקיד ב-ECB בזכות ביטול התמריצים, והם נאמרו בעוד ממשלות ובנקים באירלנד, פורטוגל ויוון מתקשים לשכנע את המשקיעים ביכולתם להסדיר את תקציביהם ומאזניהם בעקבות משבר האג"ח הממשלתיות שפרץ השנה.

דבריו של וובר עשויים להשפיע על מנהיגים אירופים בבואם לבחור את נשיא ה-ECB הבא במקומו של ז'אן-קלוד טרישה, שיפרוש בשנה הבאה. "הדברים שהוא אמר בהחלט לא קידמו את הגשמת שאיפותיו להיבחר לנשיא ה-ECB", אמר ז'אק קאיו, כלכלן ראשי לענייני אירופה ברויאל בנק אוף סקוטלנד גרופ בלונדון. "עם זאת, הוא נאמן לעצמו, והוא מדבר כמנהיג הבנק המרכזי של מדינה שכלכלתה משגשגת וששיעורי הריבית שלה נמוכים יותר מדי".

חששו מהשתמטות

במאי החל ה-ECB לרכוש אג"ח במסגרת מאמצי האיחוד האירופי להציל את האירו, לאחר שהמשבר ביוון איים לפגוע בגוש האירו. הרכישות, שעליהן מתח וובר ביקורת ביום שבו הוכרז עליהן לראשונה, נועדו להבטיח את תפקודם החלק של שוקי האג"ח האירופיים, שרשמו תנודות חדות בגלל שמשקיעים חששו שיוון, אירלנד ופורטוגל ישתמטו מפירעון חובותיהן.

הרכישות לא מנעו את הזינוק בתשואה שדרשו המשקיעים כדי להעדיף אג"ח איריות ופורטוגליות לעשר שנים על פני אג"ח גרמניות, וב-28 בספטמבר העפילה תשואה זו לשיאים. באוגוסט אמר וובר בראיון שבנקאים מרכזיים טובים אינם צריכים בהכרח להיות גם דיפלומטים. אתמול (ג') ציין וובר כי "אין שום הוכחה שלרכישות הנכסים היתה השפעה חיובית משמעותית כלשהי על תשואות האג"ח הממשלתיות הממוצעות בגוש האירו".

לדבריו, תוכנית סיוע החירום בסך 110 מיליארד אירו (153 מיליארד דולר) שנועדה לאפשר ליוון לפדות את האג"ח שלה, הפרה את תקנת גוש האירו האוסרת על מדינות לשלם את חובותיהן של מדינות אחרות. וובר הוסיף כי "יש לחזק" את סעיף האיסור.

במקביל, "זה לא יהיה רע" אם רוכשי האג"ח הממשלתיות החדשות שהונפקו בגוש האירו יאולצו לתרום ליישומו של "משטר ליישוב משברים", אמר וובר. לדבריו, סעיף שיטיל על מחזיקי אג"ח בכירים חלק מהאחריות "עשוי להיות שימושי".

כלכלנים מחשיבים את וובר כמועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להחליף את טרישה, שכהונתו בת שמונה השנים והבלתי ניתנת להארכה, תסתיים בעוד קצת יותר משנה.