בן-דב יכול היה לשלם פחות

בעבר אפשר היה לסגור את עסקת 012 יותר בזול, אבל העיקר שהוא סוף-סוף עשה אותה

העסקה שעשה אילן בן-דב השבוע כשרכש את 012 סמייל הייתה אמורה להתבצע לפני שנתיים. הוא אמנם לא היה אז בפרטנר אבל זו העסקה שהחברה חשבה מראש שנכון לעשותה. מכיוון שלא הסתייע בידי החברה לרכוש אז את סמייל, נאלצה פרטנר להיכנס להשקעה בפרויקט התקשורת הקווית שלה והמהלך הזה לא עבר חלק.

בשוק ההון לא הצליחו לעכל את המהלך של פרטנר משום שקשה היה להבין איך החברה מחזירה את ההשקעה שלה. במלים אחרות, אם פרטנר רוכשת את סמייל ונכנסת לשוק האינטרנט והתקשורת הקווית זה בסדר, אבל אם היא עושה את זה לבד בכוחות עצמה זה בעייתי.

בדבר אחד יש תמימות דעים, והוא שפרטנר צריכה להיות קבוצת תקשורת. הביקורת, לפיכך, על ההשקעה העצמאית של פרטנר קשורה להחלטה שלה להיכנס לתחום באופן עצמאי, ועל כך שלא הצליחה לרכוש את סמייל בעבר.

"באמת של החיים" הדברים קצת יותר מסובכים וכשמתכננים אסטרטגיה לטווח ארוך אי אפשר להגיד "היום לא קונים את סמייל. בואו נחכה, אולי נקנה אותה בעוד שנתיים ועד אז לא נעשה כלום או שנעשה דברים אחרים". לסלקום יש חברה אחות (נטוויז'ן) שהיא יכולה למזג בתוך זמן קצר, זו לא אותה סיטואציה בפרטנר.

הביקורת היא בעיקר על גובה ההשקעה שהחברה שפכה לתוך המיזם. כנראה שאפשר היה לעשות את זה יותר בזול ולהשיג תוצאות לא פחות טובות, אבל פרטנר הוציאה סכומים מטורפים ובדרכה שלה ניסתה להרים פרויקט בקנה מידה גדול שעלה לה יותר מ-200 מיליון שקלים, שכנראה נשרפו לבלי שוב. על זה הסיפור ולא על האסטרטגיה.

עובדה גם שיעקב גלברד, המנכ"ל הנכנס וגם בן-דב בעצמו סבורים שהאסטרטגיה נכונה. זה שזה עלה הרבה יותר, בגלל שעכשיו פרטנר נאלצה גם להשקיע עצמאית במיזם וגם לקנות את סמייל?

קורה.