בכירי הפדרל ריזרב: "כלכלת ארה"ב במלכודת של נזילות"

שני בכירי הפדרל ריזרב אמרו שהבנק צריך לשקול עוד צעדים להמרצת המשק האמריקני ביחד עם המאבק למניעת דפלציה של מחירים במשק

שני נשיאי שלוחות אזוריות של הפדרל ריזרב אמרו בסוף השבוע שהבנק המרכזי צריך לשקול עוד צעדים להמרצת המשק האמריקני ביחד עם המאבק למניעת דפלציה של מחירים במשק.

נשיא הפד בשיקאגו, צ'רלס אבאנס, קרא שלשום (ו') בכנס של הפד בבוסטון לקבוע תוואי לרמת מחירים כדי למנוע ירידה בשיעורי האינפלציה. הוא אמר שכלכלת ארה"ב נפלה ל"מלכודת נזילות", והקלה מוניטרית נוספת איננה "חיזוי מדויק" של המצב. אריק רוזנגרן, נשיא הפד בבוסטון, אמר ש"ביטוח הסיכון של דפלציה יכול להיות זול בהרבה מניסיון להתגבר עליה אחרי ההתפרצות שלה".

"התפכחות הדרגתית"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ו-ועדת השוק הפתוח, גוף קביעת המדיניות של הבנק, שוקלים כעת אסטרטגיות אפשריות לפני הישיבה הבאה של הוועדה הזו ב-2-3 בנובמבר, במטרה להעלות את ציפיות האינפלציה ולרכוש נכסים פיננסיים נוספים כדי לצמצם את האבטלה, שממשיכה להיות גבוהה מ-9% מכוח העבודה. ברננקי אמר בנאום הפתיחה של הכנס בבוסטון ש"הרושם המצטייר הוא שיש צורך בפעולה נוספת".

אבאנס אמר שפעולה נוספת נחוצה מפני שארה"ב לכודה ב"מלכודת נזילות אמיתית" שבה תוספת להיצע הכסף לא מצליחה להמריץ את הפעילות הכלכלית. "האמונה הזו איננה חדשה בשבילי, זו התפכחות הדרגתית", הוא אמר בכנס הכלכלי ה-55 של הפד בבוסטון.

דבריו הם ההתבטאות החזקה ביותר של בכיר בפד לטובת צעדי הקלה נוספים. עם תחזיות לשיעור אבטלה של 8% ולאינפלציית ליבה (בלי מחירי מזון ואנרגיה) של 1% בסוף 2012, "אי אפשר להתעלם יותר משתי ההחמצות של המנדט של הפד", אמר אבאנס.

הוא תמך בקביעת תוואי יעד למחירים לצרכן ל"פרק זמן סביר", ש"ישודר לציבור בקביעות ולעיתים תכופות". מדיניות כזו תשלים רכישות גדולות של נכסים פיננסיים, וגם שינוי בהודעות הבנק המרכזי אחרי הישיבות שלו, שמסתפקות כיום בהתחייבות לשמירה על ריבית קרובה לאפס ל"תקופה ממושכת". אבאנס מעוניין בהתחייבות לתקופה ארוכה יותר.

קביעת יעד של רמת מחירים תסייע לפד לדחוף את האינפלציה כלי מעלה "לזמן מה", אמר אבאנס. הבנק המרכזי יצטרך גם לקבוע את התנאים ליציאה ממדיניות כזו בעתיד.

חשש מאינפלציה נמוכה

אלן בליינדר, סגן יו"ר הפד לשעבר וכיום מרצה באוניברסיטת פרינסטון, אמר בכנס ש"הבנקים המרכזיים בעולם, כולל הבנק שלנו, כבר היו במשטרים של קביעת יעדי אינפלציה, ויהיה קשה למתג משטר חדש כזה". בנוסף, יש בכך סכנה של "ערעור האמינות" של הבנק המרכזי, אמר בליינדר.

לפי פרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח בספטמבר, כמה מאנשי הפד חוששים מכך שהציפיות לאינפלציה נמוכה יתחילו להגשים את עצמן, ויפגעו בכך בביקוש על ידי העלאת עלויות ההלוואות הריאליות. על ידי עידוד האמריקנים לחשוב שהמחירים יתחילו לעלות בקצב מהיר יותר, הפד יגדיל את הביקוש המיידי ויפחית את הריביות הריאליות, ובכך ימריץ את המשק.

המאבק של יפן בדפלציה מראה שקובעי המדיניות צריכים לנקוט פעולה כדי להמריץ את הצמיחה הכלכלית לפני שרמת המחירים יורדת, אמר רוזנגרן.

הבנק המרכזי היפני התחייב בשבוע שעבר לשמור על הריבית הבסיסית שלו ברמה "אפסית למעשה" עד שהדפלציה תסתיים, לאחר שהוא החל במדיניות הריבית האפסית כמעט שלו כבר ב-1999. יפן גם מקימה קרן לרכישת חובות ממשלתיים ואחרים.

"העובדה שיפן עדיין נאבקת באינפלציה מדגימה כמה מסוכנת יכולה להיות התופעה הזו, וכמה קשה להיאבק בה כאשר היא מתבססת", אמר רוזנגרן.

בפרוטוקול הישיבה בספטמבר, הפד מזכיר כמה אופציות להעלאת הציפיות לעליות מחירים בטווח הקצר, כולל יותר מידע על יעד האינפלציה שהבנק המרכזי שואף אליו כדי להשיג את יעדיו בטווח הארוך, וקביעת תוואי לרמת המחירים.