הלוואת גישור בסך 430 מיליון דולר לשותפות ב"תמר"

הבנקים הישראליים ילוו לדלק 100 מיליון דולר ■ הבנקים הזרים HSBC וברקליס קפיטל יעמידו כל אחד 165 מיליון דולר ■ היקף פרויקט הפיתוח של "תמר" עומד על כ-3 מיליארד דולר

הבנקים דיסקונט, לאומי ומזרחי-טפחות ישתתפו במימון הלוואת הגישור לקבוצת דלק ודור גז, לצורך פיתוח מאגר הגז "תמר". ל"גלובס" נודע כי ההלוואה, בהיקף 430 מיליון דולר, תתחלק באופן הבא: הבנקים הזרים HSBC וברקליס קפיטל יעמידו כל אחד 165 מיליון דולר, והישראלים את 100 מיליון הדולרים הנותרים, שיתחלקו בין מזרחי-טפחות (40), דיסקונט (35) ולאומי (25). הסיבה להיעדרותו של בנק הפועלים מהקונסורציום, ולחלקו הקטן יחסית של בנק לאומי בהלוואה, היא מגבלת קבוצת לווים החלה על קבוצת דלק של יצחק תשובה.

בחודש יוני האחרון חתמו דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק ודור גז על הסכם המימון הקצר לפרויקט הפיתוח של "תמר". מדובר בהלוואת נון ריקורס בתנאי ריבית של ליבור 4% לשנה וחצי, עם אופציה להארכה בחצי שנה. חלקן של דלק קידוחים ואבנר עומד על 380 מיליון דולר וחלקה של דור גז על 50 מיליון דולר. מדובר במסלול מימוני המאפשר לדחות את גיוס המימון העיקרי לפרויקט בשנה וחצי, בהנחה שאז ניתן יהיה לקבל את המימון העיקרי לפרויקט בתנאי ודאות גבוהים יותר ובעלויות מימון נמוכות יותר.

היקף פרויקט הפיתוח של תמר עומד על כ-3 מיליארד דולר, כשההוצאה מתחלקת בין השותפים באופן יחסי לשיעור הזכויות שלהם בקידוח. הזכויות בהחזקת "תמר" מתחלקות בין נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר (15.63%), דלק קידוחים (15.63%) ודור גז (4%).

השותפות עדיין ממתינות להשלמת גיוס המימון על-ידי ישראמקו, השותפה הישראלית השלישית בתגלית. סגירת המימון של ישראמקו מתעכבת, בין היתר, בגלל מחלוקת בינה לבין קבוצת דלק ונובל אנרג'י על גובה התשלום עבור השימוש במתקנים של ים תטיס לצורך הולכת הגז לישראל.

מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, אמר בכנס אנליסטים של כלל פיננסים שנערך בשבוע שעבר, כי אם לא תושג הסכמה בנושא תועבר ההכרעה לידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן. חלקה של ישראמקו בפרויקט הפיתוח עומד על 862 מיליון דולר, ולצורך מימונו תגייס השותפות 350 מיליון דולר בהלוואת גישור ל-3 שנים, ו-400 מיליון דולר כמימון לטווח ארוך (פרויקטלי) מגופים מוסדיים ישראליים. המימון מגויס באמצעות דויטשה בנק המשמש מארגן פיננסי ויועץ קונסורציום.