"הייסוף של היואן בשבועות האחרונים לא יימשך זמן רב"

יומון סיני: הלחץ על המטבע הסיני להתחזק צפוי לרדת בקרוב ■ "אין שיפור מספיק לא בכלכלה הסינית ולא בכלכלה העולמית שיצדיק עלייה מהירה של שער החליפין של המטבע הסיני"

הייסוף המואץ של היואן בשבועות האחרונים לא יימשך זמן רב מפני שעודף הסחר של סין הגיע לשיאו ומתחיל לרדת, כתב היום (ב') יומון סיני רשמי.

במאמר במהדורה הבינלאומית של "יומון העם" נכתב שאין שיפור מספיק לא בכלכלה הסינית ולא בכלכלה העולמית שיצדיק עלייה מהירה של שער החליפין של המטבע הסיני.

סין שחררה ביוני את היואן מהצמדה של 23 חודשים לדולר האמריקני, והניחה לו להתחזק מאז ב-2.8% מול הדולר, כאשר רוב הייסוף הצנוע הזה נרשם באוגוסט.

המאמר ב"יומון העם" ציטט את וונג ג'ון, חוקר באקדמיה הסינית למדעי החברה, שאמר שסין לא צריכה להיכנע ללחצים של גורמים זרים, ולא תיכנע להם. "אם היואן יעלה במהירות בלחצן של ארה"ב וכמה מדינות נוספות, פירוש הדבר הוא שסין מבצעת מניפולציה במטבע שלה, לא כן?", ציטט המאמר את וונג.

ההתבטאות הזו נראית כמו התייחסות להחלטה שמשרד האוצר האמריקני אמור היה לקבל בשבוע שעבר לגבי הסיווג של סין כמדינה שמבצעת מניפולציה במטבע שלה. הממשל בחר לבסוף לדחות את ההחלטה הזו להמשך נובמבר, אחרי בחירות הביניים לקונגרס האמריקני ופסגת מנהיגי מדינות 20G בדרום קוריאה.

"יומון העם" כתב שהלחץ על היואן להתחזק צפוי לרדת בקרוב מפני שעודף סחר החוץ הסיני כבר עבר את השיא שלו. העודף הזה אכן ירד בספטמבר ל-16.9 מיליארד דולר, שפל של חמישה חודשים, לפי הנתונים הרשמיים.

במאמר פרשנות נפרד כתב בו דאינג, חוקר במכון חיזוי כלכלי ממשלתי סיני, שהסיכויים שהיואן יהפוך למטבע יתרות בינלאומי נמוכים מאוד, וכי סין צריכה להיצמד לתנאי הסחר הנוכחיים שלה.

"לארצנו אין האמצעים להפוך את היואן למטבע יתרות בינלאומי בשלב זה", כתב בו ממכון המידע הממלכתי בעיתון "צ'יינה אקונומיק טיימס". "אנחנו עדיין חייבים להשתמש במדיניות לא מוניטרית כדי לעודד חלק מהיצוא ולהגביל חלק מהיבוא כדי להבטיח התפתחות מאוזנת של הכלכלה המקומית ושדרוג ללא הפסקה של התעשייה".