עו"ד אדוה ביתן: הכוונה היא שמכתשים תתמזג עם הרוכשת הסינית

לצד עורכי הדין הוותיקים דוד חודק ואסתר קורן, עו"ד אדוה ביתן נמנית עם הצוות המצומצם שיוביל את ייצוג חברת הענק הסינית כמצ'יינה במו"מ המורכב לקראת העסקה עם מכתשים אגן

בשבוע שעבר הודיעה חברת מכתשים אגן כי בעלי החברה, נוחי דנקנר, מבקש למכור את השליטה בחברה, הממוקמת במקום השביעי בעולם בייצור חומרי הדברה, לחברת China National Chemical Corporation (כמצ'יינה) שבבעלות ממשלת סין תמורת 2.7 מיליארד דולר. בעקבות ההודעה מיהרו עובדי מכתשים אגן לשגר מכתב להנהלת החברה, ובו דרישה לעצור מיד את התהליך כדי להבטיח שלא ייפגעו.

המשא-ומתן בין כמצ'יינה לכור, שבשליטת דנקנר, החל לפני מספר שבועות, והעסקה צפויה להיות אחת מהמסובכות והמורכבות שנעשו כאן בשנים האחרונות. לצד עורכי הדין הוותיקים, דוד חודק ואסתר קורן, נמנית עו"ד אדוה ביתן (32) עם הצוות המצומצם של משרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, אחד מהמשרדים המובילים בישראל בתחום המשפט העסקי, שיוביל את ייצוג חברת הענק הסינית במשא-ומתן המורכב לקראת העסקה בינה למכתשים אגן.

לדברי ביתן, "הכוונה היא שבסופו של דבר מכתשים אגן תתמזג ותהיה חברה-בת של הרוכשת הסינית. היתה כבר פגישה אחת בסין, ובקרוב הם יגיעו לארץ וניפגש איתם שוב. מה שצפוי לקרות הוא שנעשה בדיקות נאותות של מכתשים, נעבור על כל ההסכמים המהותיים, הסכמי המימון, הליכים משפטיים בעניינה, נעשה סוג של מיפוי של החשיפות של החברה, ואחרי זה נשב לכתוב את ההסכמים. הסכם המיזוג הסופי יצטרך לקבל אישורים של בעלי המניות והנושים, ואולי גם של בית משפט".

ביתן מדברת על עסקת הענק בנחת, בצנעה ולעניין, כאילו דיברה על ארוחת ערב רגילה בבית ולא על מעורבותה בעסקת ענק.

ביתן היא טיפוס ביישני, אינה מרבה לדבר על עצמה, אבל מכריה לא מפסיקים לדבר על רמתה המקצועית הנדירה. עו"ד דוד חודק, ראש משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, רואה בה אחת מעורכות הדין המובילות בתחומה.

"למרות גילה הצעיר", אומר חודק, "אדוה נחשבת ל'אורים ותומים', הן בעיני הלקוחות והן בעיני עמיתיה למקצוע, בתחום חברות וניירות ערך בארץ ובחו"ל ובתחום הסטרקצ'רים. ייחודה הוא בעומק הידע המקצועי, בשיקול-הדעת, ביכולת הביצוע ובאפקטיביות יוצאי דופן, גם בהשוואה לעורכי דין ותיקים ומנוסים".

לדברי חודק, "אדוה נחשבת לבין המובילות בתחומה והובילה והיתה מעורבת מטעם המשרד בפרויקטים גדולים ומורכבים, כגון בהנפקה הראשונה לציבור של קבוצת עזריאלי, בהפרטת נמל אשדוד, בפרסום תשקיף מדף וגיוס של 1.1 מיליארד שקל באג"ח סטרייט של אלביט מערכות, בעסקת המיזוג של חברות אלביט הדמיה ואלסינט, בהנפקות בחו"ל בקבוצת מוטי זיסר, בתשקיף בכי"ל, בהנפקת פרטנר ובהסדר הנושים בחברת צים".

את העבודה לקראת הסדר הנושים של צים, שנסגר בנובמבר 2009, מתארת ביתן כתקופת "אקסטרים". ייצגנו את צים מול מחזיקי איגרות החוב, על התנאים החדשים של שטר הנאמנות. עבדתי על הפרויקט הזה יום-יום במשך חצי שנה. היו מקרים שבהם עזבתי את המשרד לפנות בוקר, והיו ימים שפשוט נשארתי לישון במשרד, כדי להספיק הכול.

"היו שם לוחות-זמנים מאוד בעייתיים, ההסדר נעשה מול המון גורמים, כמו המספנות, בעלי אוניות והבנקים, וזה היה תהליך מאוד-מאוד מתיש ומורכב. ההנהלה עשתה שם ימים כלילות כדי לסגור את ההסדר, ובכל שלב נראה היה שמישהו יכול להפיל אותו. בסופו של דבר, כשהכול נסגר הרגשתי סיפוק אדיר שקשה לתאר במילים. בכלל, כל פעם שאתה סוגר עסקה או תשקיף, זה נותן המון סיפוק".

ביתן עובדת במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג מזה 10 שנים, ולפני 3 שנים הפכה לשותפה. היא נולדה וגדלה בפתח-תקווה, במשפחה דתית-לאומית, ויש לה שני אחים קטנים ממנה. אחרי שירות לאומי משמעותי של שנה, השלימה ביתן, בתוך 4 שנים, תארים ראשון ושני במשפטים ותואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן. במקביל ללימודיה ל-3 תארים עבדה בתקופה זו כמורה מחליפה בבית-ספר יסודי ובלילות לימדה שיעורים פרטיים.

אחרי הלימודים רצתה ביתן לעסוק במשפט עסקי אבל לא בליטיגציה, ולכן פנתה למשרד גרוס. "המשרד היה אז הרבה יותר קטן ממה שהוא היום (ב-2001 הוא התמזג עם קלינהנדלר הלוי שעשה יותר עסקאות היי-טק ועסקאות בחו"ל). בגלל שהמשרד לא היה גדול, מההתחלה קיבלתי הרבה אחריות. התמחיתי תחת עו"ד איה יופה, השותפה-המנהלת במשרד היום, ואני עובדת כעורכת דין מגיל 22. אחרי הלימודים לא הלכתי לטייל בעולם כמו הרבה ישראלים. המסלול שלי היה מהיר ואינטנסיבי, כי אני טיפוס שחייב לעבור תמיד לדבר הבא, כך שזה התאים לאופי שלי".

- למה בחרת ללמוד דווקא משפטים?

"בסך-הכול די התגלגלתי למקצוע הזה. עולם העסקים עניין אותי, ורציתי ללמוד משהו פרקטי. לכן פניתי להתמחות במשרד גרוס, ונכנסתי לתחום יותר ויותר".

- מה את אוהבת במקצוע?

"אני אוהבת שהעבודה מאפשרת לי לקחת פרויקט, להתחיל אותו, ללכת איתו עד הסוף ולסגור אותו תחת לוחות-זמנים לחוצים. העזרה ללקוחות היא מספקת. אני גם נחשפת להמון תחומים, כי כל פעם אני עושה תשקיף לחברה אחרת, ובהתאם נחשפת בכל פעם לתחומים אחרים, כמו תקשורת, כימיקלים, נדל"ן ועוד. כל תחום שאנחנו עושים לו תשקיף חושף את הקרביים שלו, וכך אתה נחשף להמון ידע שבשוטף לא היית מגיע אליו, וזה מאוד מעניין ומאתגר. אני גם אוהבת את הניתוח המשפטי שנדרש בעבודה".

- מה את לא אוהבת במקצוע?

"לכך יש לי תשובה בנאלית - את השעות הארוכות. אני עובדת בממוצע 12 שעות ביום. זה קצת מתסכל כי אני לא מספיקה לעשות דברים אחרים, אפילו לא ברמה של סתם ללכת להצגה או להספיק לעשות סידורים שוטפים. זה קצת פוגע בחיים האישיים. המון דברים קורים מעכשיו לעכשיו, וחוסר היכולת לקבוע את סדר היום מראש הוא בעייתי".

- מה את עושה אחרי שעות העבודה?

"סרטים, ספרים, חברים, דברים סטנדרטיים. אני לא צונחת ולא מטפסת על הרים".

- מהן השאיפות שלך לעתיד?

"להמשיך להתקדם במקצוע. לטפל בפרויקטים יותר מעניינים ויותר מורכבים. אני נשארת במשרד בגלל הגיוון ובגלל שאני עושה המון דברים מעניינים, כמו הצעות רכישה, עסקאות תשקיפים וכו', ויש לי נגישות לעסקאות גדולות ולהמון אתגרים".

עו"ד אדוה ביתן

משרד: גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג

ותק: 10 שנים

תחום התמחות: ניירות ערך וחברות

עורך דין מוערך בתחום: "יש הרבה עורכי דין שאני מעריכה. מכל אחד אני לומדת משהו אחר, ואין מישהו ספציפי שאוכל להגיד עליו 'כזה אני רוצה להיות'".