גייתנר התחייב שארה"ב לא תפחת את הדולר לצורך יתרון ליצוא

לקראת כנס שרי האוצר של G20 אמר שר האוצר של ארה"ב: אף מדינה לא צריכה להחליש את המטבע שלה כדי לזכות בבריאות כלכלית

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, התחייב אתמול שארה"ב לא תפחת את הדולר כדי להשיג יתרון ליצוא שלה. הוא אמר שאף מדינה לא צריכה להחליש את המטבע שלה כדי לזכות בבריאות כלכלית.

"זה לא הולך לקרות במדינה הזו", אמר גייתנר לראשי עסקים בעמק הסיליקון בקליפורניה על פיחות הדולר.

גייתנר שבר את שתיקתו בנושא ההיחלשות של הדולר לקראת כנס שרי האוצר והנגידים של מדינות G20 בסוף השבוע הקרוב בדרום קוריאה. הכנס, שיהווה הכנה לפסגת ראשי מדינות G20 בקוריאה בתחילת נובמבר, צפוי להתמקד במתיחות הגואה בין סין לארה"ב בנושא שערי החליפין של המטבעות שלהן.

"חשוב מאוד שאנשים יבינו שארצות הברית או כל מדינה אחרת ברחבי העולם אינן יכולות לפחת את המטבע שלהן כדרך להשגת שגשוג וכושר תחרות", הוסיף גייתנר. "זו לא אסטרטגיה מעשית או לגיטימית ואנחנו לא נאמץ אותה".

בתשובה לשאלות הקהל ב"מועדון חבר העמים" בפאלו אלטו אמר גייתנר שארה"ב צריכה "לעבוד קשה כדי לשמור על האמון בדולר חזק".

ביום ו' האחרון ירד מדד הדולר לשפל של עשרה חודשים מול סל של מטבעות בעולם, ורשם שפל של 15 שנים מול הין היפני.

מדינות מתעוררות רבות מתלוננות שכספים שהפד מדפיס מחלישים את הדולר וגורמים ליותר דולרים לזרום אליהן ולחזק בכך את המטבעות שלהן.

בחודש האחרון נמשכו ביתר שאת הדיבורים על "מלחמת מטבעות", כאשר מדינות שונות נקטו אמצעים כדי לרסן את עליית מטבעותיהן במטרה למנוע פגיעה בכושר התחרות של היצוא שלהן.

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות G20 - הכלכלות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם - שמתכנסים בסוף השבוע בג'אונג'ו שבדרום קוריאה, צפויים להתמודד עם הפערים בין משטרי החליפין בעולם שגורמים לתנועות ההון הלא רצויות, בתקווה לגבש גישה בינלאומית מתואמת בנושא.

אך דוברים אמריקנים תולים את עיקר האשמה במשטר החליפין הנוקשה של סין, שעד יוני השנה שמרה על הצמדה מלאה של היואן לדולר. האמריקנים והאירופים לוחצים על סין להניח ליואן להתחזק בקצב מואץ יותר, כדי שכלכלתה תעבור בהדרגה לביקוש מקומי במקום יצוא ותוכל ליצור מקומות עבודה גם בארה"ב.