דירוג קופות הגמל: ילין לפידות מובילה עם 15.9% תשואה בשנה

הקופה של בוטיק ההשקעות מובילה גם את התשואות לשלוש שנים, העומדת על 25.8% ■ פסגות טיפסה למקום השלישי מבין הקטנות, למרות תשואה שלילית לשלוש שנים

לפי החלטת משרד האוצר מחודש יולי אשתקד, עד 2012 יצטרכו החברות המנהלות קופות גמל לאחד את כל מסלולי ההשקעה הזהים בקופות שתחת ניהולן, כך שבסופו של תהליך ינהל כל גוף למעשה רק קופה אחת בכל מסלול, ובכל בנק מתפעל.

הרציונל למהלך זה נבע מרצונו של המפקח הקודם על שוק ההון, ידין ענתבי, להתמודד עם תופעת "הקופה הכוכבת", שהשיגה תשואה פנומנלית, בין היתר בשל היותה קטנה, ולאו דווקא בגלל איכות הניהול של אותו גוף. תופעה זו אמנם הלכה והצטמצמה, אך גופים רבים עדיין מנהלים עשרות קופות, לעיתים ללא הבדלים מהותיים ביניהן, מה שיוצר בלבול רב בקרב הלקוחות.

מנהלי הגופים הגדולים טוענים, כי איחוד מסלולי הגמל הוא תהליך בעייתי, המצריך שינויים תפעוליים רבים, הן במערכות הבק-אופיס של אותם גופים והן בבנקים המתפעלים. זו גם הסיבה שמועד יישום ההחלטה נדחה בשנה, מ-2011 ל-2012 כאמור, אם כי לא באופן רשמי, אלא רק בטיוטת חוזר.

אולם לא רק לוח הזמנים של הוראת איחוד הקופות הוא בעייתי. את מנהלי קופות הגמל מטרידים עוד נושאים רבים בהקשר זה. אחד מהם, למשל, קשור לעובדה כי האיחוד יגרור אחריו מחיקה של הביצועים ההיסטוריים. כלומר, לא ניתן יהיה לבחון את התשואות שהשיגו הקופות מאז הקמתן.

מבלי להיכנס לשאלה האם נכון לקבל החלטה המבוססת על ביצועי עבר, שאינם בהכרח מעידים על ביצועי העתיד, יצטרך ציבור החוסכים למצוא פרמטרים אחרים לבחינת הגוף שינהל את חסכונותיהם. גם הבנקים ייתקלו בבעיה מהותית, שכן מערכות הייעוץ שלהם מבוססות רובן ככולן על ביצועי העבר.

מעבר לבעיות הספציפיות, איחוד הקופות הוא למעשה רק פתרון ביניים עד להחלת מודל חכ"מ (חיסכון כספי מותאם), הידוע בכינוי המודל הצ'יליאני, ב-2014. אז יצטרכו כל מנהלי קופות הגמל להעביר את העמיתים לקופות המותאמות להם לפי גילם, מה שיצריך הקמה של קופות חדשות, או התאמה של קופות קיימות למודל החדש.

הסולידיות "פוגעת" באקסלנס

בינתיים, עד שיחליטו באוצר איך להתמודד עם הסוגיות הבוערות הללו, להלן דירוג התשואות של קופות הגמל לשנה החולפת.

את דירוג תשואות קופות הגמל הגדולות ממשיכה להוביל הקופה של ילין לפידות, עם תשואה מצטברת של 15.85% ב-12 החודשים החולפים. הקופה של בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות השיגה את התשואה הגבוהה ביותר גם לשלוש שנים - 25.8%. ילין לפידות אינה מנהלת עשרות קופות, כך שהקופה המובילה אינה רק אחת מבין קופות רבות אחרות, שרשמו תשואות פושרות ומטה. ילין ולפידות מנהלים רק חמש קופות גמל, כאשר רק אחת היא במסלול הכללי.

גם בקופות הקטנות המצב לא השתנה בהרבה, ואנליסט ממשיך להוביל עם שתי הקופות שלו - "אנליסט כללי" ו"אנליסט כללי ב'", שרשמו תשואות של 16.47% ו-20.86%, בהתאמה.

בהמשך רשימת הגופים הגדולים נמצאות "גפן" ו"תמר" של כלל גמל, שהשיגו תשואה של 14.15% ו-13.43% בהתאמה. ביצועי קופות אלה, גם לתקופה של שלוש שנים לאחור, הם בדבוקה העליונה של הרשימה.

את רשימת הקופות הגדולות סוגרת הקופה הסולידית "יסודות" של אקסלנס. בקופה זו יש רק 5.33% נכסי סיכון, כלומר מניות ואג"ח שאינן מדורגות או מדורגות BBB ומטה, ובהתאם לכך השיגה הקופה תשואה של 5.67% בלבד.

מבין הקופות הקטנות, אחרי אנליסט נמצאת קופה של פסגות שטיפסה למקום השלישי, עם תשואה מצטברת של 15.3%. "פסגות גמל בטא" הייתה בעבר קופה של פריזמה, והיא גם סוחבת את ביצועיה הכושלים, ולכן התשואה שלה לשלוש שנים עדיין שלילית, בשיעור של 10.54%.

גם את רשימת הקופות הקטנות סוגרות קופות סולידיות במיוחד - "תלם" ו"חריש" של הלמן-אלדובי. תלם עם 8.19% נכסי סיכון ותשואה של 5.37% בשנה החולפת, וחריש עם 7.54% נכסי סיכון ותשואה של 4.94%.

33
 33