סודהסטרים בדרך לנאסד"ק: מהפסד להנפקה לפי 336 מיליון ד'

החברה, יצרנית מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, תנסה לגייס בנאסד"ק עד 95 מיליון דולר ■ קרן פורטיסימו ביצעה ב-3 השנים האחרונות הצפת ערך מוצלחת

חברות ישראליות ממשיכות לשאת עיניים לכיוון וול סטריט. לאחר כמה הנפקות שיצאו לפועל השנה, ובהן אלו של די מדיקל ומדיהמיינד, מגיע תורה של הנפקה תוססת במיוחד: חברת סודהסטרים (לשעבר סודה קלאב), הגישה היום תשקיף לקראת גיוס בנאסד"ק.

החברה, שבשליטת קרן פורטיסימו קפיטל, מייצרת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים. לאחר השלמת ההנפקה הצפויה ייסחרו מניות סודהסטרים בנאסד"ק תחת הסימול הקליט SODA.

336 מיליון דולר הוא השווי שבו תיסחר החברה לאחר השלמת ההנפקה, אם זו תיסגר באמצע טווח המחירים שאליו מכוונת החברה. סודהסטרים מתכננת להנפיק כ-4.7 מיליון מניות במחיר מניה של 18-20 דולר, כך שהיא צפויה לגייס 85-95 מיליון דולר ברוטו (סכום העשוי לגדול עד 108 מיליון דולר אם תמומש אופציית החתמים).

סודהסטרים, שהיקף המזומן בקופתה ערב ההנפקה הוא 5.7 מיליון דולר, מייעדת כ-33 מיליון דולר מתמורת ההנפקה לכיסוי חובות למוסדות פיננסיים ו-34 מיליון דולר לרכישה ובנייה של מתקני ייצור.

מתמורת ההנפקה תקבל קרן פורטיסימו קפיטל, בעלת המניות הגדולה בחברה, שרכשה את מניותיה ב-2007, סכום חד-פעמי של 2.4 מיליון דולר, עבור סיום מתן שירותי ניהול לחברה. נוסף לכך, סודהסטרים עשויה להשתמש בחלק מכספי הגיוס לצורך רכישת חברות או השקעה בחברות, מוצרים וטכנולוגיות, אם כי בתשקיף נכתב שכרגע אין אפשרות כזו על הפרק.

6 חתמים מלווים את ההנפקה. מובילים אותה ג'יי.פי מורגן ודויטשה בנק, ואליהם נלווים ויליאם בלייר, אופנהיימר, Stifel Nicolaus ורות' קפיטל.

לחתמים ניתנה אופציית "גרין שו" לרכישת כ-710 אלף מניות נוספות במחיר ההנפקה למשך 30 יום.

93.4 מיליון דולר הוא היקף המכירות של סודהסטרים במחצית הראשונה של 2010. החברה מוכרת את מוצריה בעיקר באירופה ולכן מפרסמת דו"חות באירו, ומתרגמת אותם לדולרים. שיעור הרווח הגולמי של סודהסטרים בתקופה זו היה 52.1%, בעוד שבשנת 2009 שיעור הרווח הגולמי הגיע ל-55.6%.

5.7 מיליון דולר הוא הרווח הנקי של סודהסטרים במחצית הראשונה של 2010, לאחר שבשנת 2009 כולה הסתכם הרווח ב-9.7 מיליון דולר (על הכנסות של 142.8 מיליון דולר).

מאז שנת 2007, ובעקבות כניסתה של פורטיסימו, עברה סודהסטרים מהלך של רה-ארגון, שבא לידי ביטוי בשורה התחתונה שלה. בעוד ששנת 2007 הסתיימה בהפסד נקי של 1.6 מיליון אירו, ב-2008 עברה החברה לרווח נקי של כחצי מיליון אירו, וב-2009 הרווח גדל פי כמה ל-7.1 מיליון אירו (כ-10 מיליון דולר).

ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) במחצית הראשונה של 2010 היה כ-9 מיליון דולר (6.6 מיליון אירו). תזרים המזומנים מפעילות, שב-2009 הגיע ל-11.5 מיליון אירו, הפך לשלילי, בהיקף של 3.4 מיליון אירו במחצית הראשונה של 2010.

67.8% מהכנסותיה של סודהסטרים מגיעות ממערב אירופה. חלקו של אזור זה יורד בהדרגה, עם מאמציה של סודהסטרים להתרחב באזורים נוספים. 13.4% מההכנסות במחצית הראשונה של השנה הגיעו ממרכז אירופה, בעיקר מצ'כיה, וכן ממדינות המזרח התיכון; 12.9% מגיעים מאמריקה הצפונית והדרומית ו-5.9% מאסיה-פסיפיק. בניגוד לשאר האזורים, הפעילות באמריקה אינה רווחית: ב-2009 ההפסד לפני מס היה 2.1 מיליון אירו, עלייה של כ-60% לעומת ההפסד ב-2008.

החברה מוכרת את מוצריה ב-39 מדינות. בעבר פעלה החברה בשווקים באופן ישיר, אך בשנים האחרונות היא החלה לפעול בחלק מהשווקים באמצעות מפיצים, והם אחראים כיום לכ-30% מהמכירות. להערכת סודהסטרים, שיעור החדירה שלה בשווקים שבהם היא פועלת מגיע ל-5%-15%ממשקי הבית. שיעור החדירה הגבוה ביותר הוא בשבדיה: 20%.

סודהסטרים מעסיקה 1,006 עובדים, נכון לסוף יוני. מדובר בצמיחה של כ-30% מאז סוף שנת 2009. רוב העובדים (כ-66%) עוסקים בתפעול ופיתוח מוצרים, כ-24% עובדים במכירות ושיווק, 8% באדמיניסטרציה והיתר, 18 עובדים, הם מנהלי החברה. כ-700 מכלל העובדים מועסקים בישראל, ומטה החברה נמצא באיירפורט סיטי. לחברה מתקני ייצור גם במישור אדומים, וכן מחסן ומשרדים באשקלון.

60 אלף דולר, זה יהיה שכרו השנתי של יו"ר החברה, יובל כהן מפורטיסימו, לאחר ההנפקה. דירקטור רגיל יקבל 30 אלף דולר בשנה ו-500 דולר לכל ישיבה. ב-2009 הסתכמו התגמולים למנהלי החברה ב-1.2 מיליון אירו, לא כולל תשלומים לפנסיה והוצאות על נסיעות עבודה. מנכ"ל החברה מאז 2007 הוא דניאל בירנבאום, והוא יקבל בהנפקה אופציות לרכישת 210 אלף מניות רגילות במחיר ההנפקה.

הקונצרט המוצלח של פורטיסימו: תשואה של מאות אחוזים

ההיסטוריה של המותג SodaStream חוזרת לתחילת המאה העשרים, אך הפעילות בישראל החלה בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת, עם הפצת מוצרי החברה העולמית בארץ. בשנת 1991 נוסדה בישראל חברת סודה-קלאב על-ידי אנשי העסקים מבריטניה וישראל, פיטר וייסברג וקונרד מוריס, ובשנים שלאחר מכן היא התרחבה למדינות נוספות, ובהן דרום אפריקה, שווייץ וגרמניה.

ב-1996 נרכש מתקן צבאי ישן ליד ירושלים לשמש לחברה המתפתחת מפעל ייצור. בשנת 1998 רכשה סודה-קלאב את החברה הבינלאומית סודהסטרים, ששנה קודם לכן החליפה בעלות.

להתרחבות היה מחיר, והחברה התקשתה בשיווק ובפיתוח מוצרים חדשים. במהלך 2007 נכנסה לתמונה קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית פורטיסימו קפיטל, שהוקמה על-ידי יובל כהן, לשעבר שותף בקרן ההון סיכון JVP. הקרן, שככל הידוע רכשה את השליטה בסודה-קלאב בהשקעה של פחות מ-20 מיליון דולר, מינתה את דניאל בירנבאום למנכ"ל, ותחת שרביטו עברה סודהסטרים תהליך של רה-ארגון, התמקדות בשווקים חדשים ושיווק שמתמקד באיכות הסביבה ובבריאות.

החברה הרחיבה מאז את פרישתה הגלובלית, ונכנסה לשווקים נוספים ובהם קנדה, קפריסין, פורטוגל ואיטליה. לאחרונה החליפה החברה את שמה באופן רשמי מסודה-קלאב לסודהסטרים.

פורטיסימו היא כיום בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה, עם 56.7% מהמניות. הקרן אינה מתכננת למכור מניות בהנפקה, אך אחזקתה תדולל ל- 31.7%. מניות סודהסטרים בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר משקפות תשואה חלומית של מאות אחוזים לקרן.

במקביל, לקרן פלנוס, שהעמידה לסודהסטרים קו אשראי, הקצתה החברה מניות מועדפות, שיומרו למניות רגילות לאחר ההנפקה.

משפחת מוריס, ממייסדי סודה-קלאב, מחזיקה כיום אחוזים בודדים מהחברה באמצעות Real Property Investment. דייוויד מוריס, בנו של קונארד מוריס (שלאחרונה נכנס לחברת הנדל"ן אנגל משאבים), הוא דירקטור בסודהסטרים.

11
 11