דו"ח: "משרד האוצר הופך את כל שרי הממשלה לחסרי אונים"

דו"ח של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית גורס כי השרים "לא יכולים להתוות כל מדיניות במשרדיהם" ■ "התקציב לא מציע שום בשורה בנוגע להתמודדות עם בעיות העוני ואי השוויון"

לקראת הדיון הצפוי בכנסת על תקציב המדינה, מפרסם הערב מרכז מאקרו לכלכלה מדינית בראשותו של ד"ר רובי נתנזון דו"ח מיוחד בנושא התקציב אשר הופץ גם בין חברי הכנסת ומציג תמונת מבט שחורה למדי באשר למדיניות התקציבית בישראל.

בראש הדברים, טוען צוות הכלכלנים של המרכז כי ה"אקטיביזם התקציבי" של האוצר מהווה השתלטות על תחומים שונים ורבים בפעילות הממשלה - באופן שלמעשה מסרס את שליטתם של השרים במשרדיהם ובתחומים עליהם הם אמונים "והופך אותם לחסרי אונים" לשון הדו"ח. "השרים אינם יכולים להתוות כל מדיניות במשרדיהם, בעקבות ההגמוניה אותה משליט משרד האוצר" - נכתב שם.

בדו"ח לא מתרשמים גם מהצהרות הניצחון של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ ומביעים תמיהה באשר להחלטה להמשיך במדיניות התקציב הדו-שנתי: "לא ברור מהי העילה להמשיך במתכונת של תקציב דו-שנתי, כאשר בעולם כולו מקובל להחליט על התקציב כל שנה. מתכונת כזו מגבילה את יכולת הממשלה לקבל החלטות דינמיות ולהתאים את מדיניותה למציאות המשתנה משנה לשנה, וכן מטילה מגבלה נוספת על יכולתם של השרים לבצע את מדיניותם כראות עיניהם".

באשר לטענתו של שטייניץ היום (ג') לפיה התקציב החדש הוא חברתי - מציגים במרכז מאקרו חוות דעת שונה מאוד: "למרות הנתונים החמורים, נמשכת מגמת שחיקת הקצבאות. הצעת התקציב הנוכחית כוללת 14 סעיפים שונים בנושא התעסוקה, בהם החזרת תוכנית מהל"ב (ויסקונסין) המקורית", מסבירים שם. "כל הצעדים ממשיכים להפנות את האצבע המאשימה אל העובדים, ולהתעלם מבעיות בצד היצע המשרות, רמת השכר הנמוכה ואכיפת תנאי העבודה".