מחפשים מניות זולות? 5 שווקים מתפתחים במכפיל נמוך מ-11

האיחוד האירופי אולי נמצא בבעיה והצמיחה בכל אירופה צפויה להיות נמוכה בשנה הבאה, אבל יש במזרח היבשת אירופה שווקים מתפתחים שיצמחו הרבה יותר מהר

גורו ההשקעות ניקולאס ורדי אמר פעם כי "תמיד יש שוק שורי במקום כלשהו על פני הגלובוס", וזה תפקידם של המשקיעים למצוא אותו. לדעתם של עורכי האתר usfunds.com בחלק מהשווקים של מזרח אירופה מתפתח שוק שורי.

כשאומרים מזרח אירופה חושבים בעיקר על רוסיה אבל יש באיזור שווקים נוספים, כמו צ'כיה, הונגריה או פולין, וגם טורקיה, שהיכו מתחילת השנה בגדול את הבורסה של מוסקבה, וגם את מדד ה-S&P 500.

מתפתחים אירופה
 מתפתחים אירופה

עד לסוף ספטמבר רשמה הבורסה של טורקיה עלייה של 31%, זאת של צ'כיה עלתה ב-8.2% ופולין ב-11.16%. מוסקבה עלתה ב-4.4% בלבד.

גם לאחר העליות האחרונות, הבורסות האלה, וגם זו של הונגריה, נסחרות במכפילים אטרקטיביים, ועם חושבים על סביבת הריבית והתשואות הנוכחית, מאוד אטרקטיביים. רוסיה, הונגריה, צ'כיה וטורקיה נסחרות במכפיל 10 או נמוך יותר ופולין ב-11.

בגרף הבא ניתן להבחין שיש עלייה חזקה גם בצריכה הפרטית וגם בהשקעות בנכסים קבועים בשווקים המתפתחים של מזרח אירופה. הצריכה הפרטית מתדלקת עלייה במכירות קמעונאיות, סחורות בנות קיימא וההשקעות בנכסים קבועים מייצגות תשתיות שונות, בתי חרושת, מפעלים וכדומה.

מתפתחים אירופה
 מתפתחים אירופה

בקרן המטבע הבינלאומית מעריכים שאירופה המתפתחת תצמח ב-3.7% השנה ובכ-3.1% ב-2011 אולם זה לא כל הסיפור. פולין, המדינה היחידה באיזור שנמנעה ממיתון, תצמח השנה ב-3.4% וצפויה לצמיחה גבוהה יותר בשנה הבאה.

גם טורקיה ורוסיה צפויות לצמוח בעוצמה השנה ובשנה הבאה. הראשונה על גל צריכה מקומית חזקה והשניה עם רוח גבית חזקה מעליית מחירי הסחורות והביקושים לנפט בעולם.

בשווקים המתפתחים של אירופה ניתן להשקיע דרך מגוון של תעודות סל כגון ESR, GUR PLND ו-RSX.