דש: האוצר לא יחכה להנפקת דיסקונט, ימכור המניות לפני כן

מאיר סלייטר, אנליסט הבנקים של דש ברוקראז': הנפקת ההון תסייע לבנק לחזור לרווחיות המייצגת שלו ■ אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון: מחיר יעד של 8.5 שקל

אתמול (ג') קיבל בנק דיסקונט את אישור הפד לביצוע הנפקת ההון שהוא מתכנן מתחילת השנה. הבנק נדרש לאישור עקב השינוי בבעלות (בשרשור) על דיסקונט ניו-יורק. היקף הנפקת ההון המתוכנן של דיסקונט עומד על 400 מיליון שקל, כשמחציתו בהנפת זכויות ומחציתו בהנפקת מניות. היקף ההנפקה מהווה נכון להיום כ- 5.6% ממניות הבנק. יו"ר הבנק הוא יוסי בכר.

מאיר סלייטר, אנליסט הבנקים של דש ברוקראז', מציין בסקירה שפרסם היום כי הנפקת ההון נדרשת לצורך חיזוק הון הליבה של הבנק. כזכור, המפקח העמיד לבנקים יעד הלימות הון ליבה של 7.5% בסוף 2010. הלימות הון הליבה של דיסקונט עומדת על 7.17% . הלימות הון זו היא לאחר קבלת הקלה בחישוב מבנק ישראל, חישוב שלא כולל ניכוי בגין ההחזקה בבינלאומי, לאור ההסכם שנחתם למכירת ההחזקות בבינלאומי. הנפקת ההון תתרום כ-0.28% להון הליבה, כך שלאחריה הוא יעמוד על כ-7.45% ורווחי הבנק עד סוף השנה צפויים לתרום כ- 0.15% נוספים להלימות הון הליבה.

החלשות הדולר תורמת אף היא לשיפור הלימות ההון של הבנק מכיוון שהיא מקטינה את נכסי הסיכון של הבנק הנקובים בדולר. כך, במידה והנפקת ההון תצא לפועל עד סוף השנה, הלימות הון הליבה של דיסקונט צפויה לעמוד בסוף השנה על כ-7.7% . ללא הנפקת הזכויות הבנק צפוי שלא לעמוד ביעד של בנק ישראל, ולכן להערכת סלייטר ההנפקה צפויה לצאת לפועל עד סוף השנה.

כמו כן, לאחר ההנפקה הבנק צפוי לעמוד ביעד הלימות ההון של בנק ישראל, 7.5% . כך, בעיית הלימות ההון של הבנק לא צפויה לרדת לגמרי מסדר יומה של ההנהלה, אך עמידה ביעד מהווה נקודת מוצא טובה יותר לחזרה לפסי צמיחה בבנק ושיפור התוצאות.

בנוגע ללחץ המסחרי על מניית הבנק מציין סלייטר כי מכירת חבילת המניות האחרונה של המדינה הושלמה ב-28 ביולי. מכיוון שהמדינה התחייבה שלא למכור במהלך 90 היום שאלחר מכן מניות, היא יכולה לבצע מכירה נוספת החל מה-26 באוקטובר, יום שלישי הקרוב. להערכתו, המדינה תנסה למכור בקרוב את כל יתרת מניותיה בבנק, 11.7%, ששוויים מסתכם היום בכ-820 מיליון שקל, בחבילה אחת. המדינה לא תחכה להנפקת ההון ותבצע את המכירה לפני כן. במקביל, הבנק יעדיף להמתין לסיום מכירת מניות המדינה בתקווה לאחר מכן יעלה שווי הבנק.

בסך הכל צפויים להגיע לשוק בחודשיים הקרובים היקף של כ-17.3% ממניות בנק דיסקונט בשווי כולל של יותר מ- 1.2 מיליארד שקל. להערכת סלייטר, הלחץ המסחרי יוצר תמחור חסר במניית דיסקונט. מכפיל ההון המתאים לבנק הוא 0.75 , כאשר התוצאות החלשות מתחילת השנה אינן מצדיקות אפילו מכפיל זה, אלא מכפיל של 0.70 .

יחד עם זאת, הנפקת ההון תסייע לבנק לחזור לרווחיות המייצגת שלו. כך, הלחץ המסחרי יוצר תמחור חסר של כ-5%-10% במניה. "לאחר סיום ההנפקה ומכירת מניות המדינה פער זה עשוי להיסגר".

אלון גלזר: מחיר יעד של 8.5 שקל

אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, מציין בסקירה שפרסם כי הרבה סחורה של מניות דיסקונט צפויה להגיע לשוק בחודשים הקרובים, כאשר בסך הכל מכירת מניות המדינה, הנפקת הזכויות והנפקת מניות על ידי הבנק עשויה להגיע לסכום של כ-1.2 מיליארד שקל.

מכירת המניות על ידי המדינה עשויה לצאת לדרך כבר בימים הקרובים. המדינה פחות רגישה למחיר ולכן נראה כי מכירת המניות צפויה להיעשות בכל מקרה, גם אם מחיר המניה ירד מתחת ל-7 שקל, כפי שראינו בהפצה הקודמת שבוצעה בחודש יולי, כאשר לשאלה האם המדינה תמכור את כל האחזקה או לא תהיה השפעה משמעותית, וכלל אין ודאות שהמדינה תצליח לעשות זאת.

בנק דיסקונט נסחר היום במכפיל הון של 0.67 כאשר גם עם התוצאות החלשות יחסית של הבנק ב- 2010 בין היתר על רקע העלייה בשכר (ראו בעבודה התייחסות ליעילות התפעולית בבנק), מדובר במחיר זול ובלידר מאמינים כי במחיר זה יש מקום להחזיק במניה, לאור זאת נושא הלחץ הטכני על המניה מקבל משקל משמעותי, כאשר לאור ההיקף הגדול של המניות שצפוי להגיע לשוק, מומלץ להחזיק בשלב זה באחזקה נמוכה יחסית ולהעלות האחזקה לאחר שלחץ זה ישתחרר. מסיבה זו אנו מותיר גלזר את ההמלצה על המניה ב"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 8.5 שקל.