להיחטף בראש שקט: חברות הביטוח גוזרות קופון גם מחטיפות

איזה ביטוח מציעות החברות לכיסוי חטיפות, לאילו מדינות הוא תקף ומה התנאי הבסיסי בפוליסה?

החטיפות של שני עובדי סולל בונה בימים האחרונים בניגריה ובגוואטמלה ושחרורם המהיר לאחר מו"מ עם החוטפים, אינן הפעם הראשונה שבה נחטפים ישראלים באפריקה ובמדינות עולם שלישי אחרות.

הן גם בוודאי לא המקרים הראשונים שבהם נחטפים אנשי עסקים ונציגי חברות עסקיות ברחבי הגלובוס בתמורה לכופר. החטיפות האחרונות רק מציפות מחדש את אחת הסוגיות הבוערות והחשובות במקומות רבים בעולם: חטיפה כחלק מתעשייה מסודרת להשגת כופר.

בברוקר הביטוח Aon ישראל מספרים שמורגשת עלייה במספר החטיפות שמתבצעות על ידי ארגוני טרור רבים בעולם הרואים בדרך זו אפשרות קלה ונוחה להשגת מימון לצורכיהם השונים, כגון נשק, תחמושת וכיו"ב. בעולם, כך מספרים ב-Aon, מתרחשות מאות חטיפות לשם כופר.

גם נתיבי השיט מאוימים

אך לא מדובר רק בחטיפות אנשים. בשנים האחרונות אנו רואים כיצד הפירטיות מרימה ראש ומאיימת על נתיבי שיט בכמה אזורים מרכזיים בעולם, כשמקרים של חטיפת ספינות הופכים לשגרה. וכמו בכל תחום שיש לו נגיעה כלכלית - כשמסתמנת תופעה בעייתית, מישהו מחפש איך אפשר לספק מענה לבעיה ואם אפשר, אז גם לגזור עליה קופון.

כך, כאשר נוצרת בעיה גוברת כתוצאה ממגמה ברורה של חטיפות ממניעים כספיים טהורים, נוצר גם היצע פתרונות של ביטוחים ייעודיים שנותנים מענה בעיקר לחברות שיש להן עובדים במדינות יעד. לביטוחים אלו קוראים ביטוחי חטיפות וכופר (kidnap and ransom) הכוללים גם כיסוי לסחיטות. ביטוחי ה-K&R נותנים כיסוי רק לבני אדם ולא לרכוש.

מדובר בביטוח מיוחד שנעשה בחו"ל על ידי חברות ביטוח זרות, בעיקר בשוק לויד'ס הלונדוני. חברות הביטוח הישראליות לא מספקות לכך פתרון. ואולם, לחברות ולגופים הישראליים יש אמצעי נגיש לביטוחים אלו גם בישראל באמצעות סוכנויות גדולות העוסקות בתחום הביטוח האלמנטרי המשמשות כברוקרים ורוכשות את הביטוח מעבר לים.

תופעת החטיפות לשם כופר היא גלובלית, ואולם הביטוחים הללו מתמקדים בעיקר במדינות אפריקה, במזרח התיכון, במזרח אירופה, באסיה ובדרום אמריקה - מדינות בעלות סיכון גבוה.

תנאי בסיסי: סודיות

בכל הקשור לביטוחי חטיפה יש בפוליסה תנאי בסיסי אחד - לחברה שעשתה את הביטוח אסור לגלות שערכה ביטוח כזה. זאת במטרה למנוע מצב שהחברה ועובדיה ייתפסו כ'כיס עמוק' שיכול לשלם באופן מיידי סכומי כסף גדולים ויהיו מטרה לחטיפה ו/או לסחיטה. מכאן שהדיסקרטיות היא נקודת מפתח בביטוחים אלו.

ביטוחי החטיפה מעניקים שיפוי על הכופר שמשולם לחוטפים, אבל לא רק. הם כוללים מתן שירות של צוותי יועצים מתמחים המנהלים את המשבר ואת המו"מ מול החוטפים יחד עם הרשויות המקומיות, פרס למי שימסור מידע שיסייע לסיום החטיפה ועוד.

אחד הגופים המרכזיים המספקים ביטוחים כאלו לחברות ישראליות הוא ברוקר הביטוח Aon, שמנוהל בישראל על ידי אילן בק. שם מספרים שהפוליסות בתחום זה מציעות גבולות אחריות למימון הכופר בטווחים של מיליון דולר ובמקרים מיוחדים עד 30-50 מיליון דולר למקרה.

"עלויות הפוליסות הללו לא דרמטיות ובדרך כלל מדובר בעלויות שחברות הפועלות במקומות אלו יכולות להרשות לעצמן", מסביר בק ומוסיף שמחיר הביטוח תלוי בכמות האנשים שנוסעים למדינות הבעייתיות, המוגדרות כמדינול בסיכון גבוה, וכמות הנסיעות שלהם. לדבריו, בחברות שמעסיקות עשרה אנשים הנוסעים מדי פעם לחו"ל, העלות היא כמה אלפי דולרים בלבד. לעומת זאת, בחברות בהן יש עובדים רבים שטסים תדיר למדינות המסוכנות המחירים נוסקים אפילו עד עשרות אלפי דולרים בשנה.