בצלאל לכחלון: יצירת 4 קב' תקשורת תחסל השחקנים הקטנים

האוצר: אין לאשר עסקת פרטנר-סמייל מבלי שתאושר קודם הנדידה הפנים ארצית בשוק הסלולר ■ כחלון: לא התקבלה החלטה על המבנה החדש של השוק

איש העסקים חזי בצלאל, נפגש עם שר התקשורת, משה כחלון, וביקש ממנו לשקול שוב את הקמתן של 4 קבוצות תקשורת ואת ההשפעות של מהלך כזה על החברות הקטנות בשוק, דוגמת אקספון.

הפגישה נערכה על רקע השמועות בדבר הסכמתו לכאורה של משרד התקשורת ליצירת 4 קבוצות תקשורת בעקבות המיזוג המסתמן בין החברות פרטנר ו-012 סמייל. כחלון השיב כי עסקת פרטנר-סמייל עוד לא אושרה ולכן טרם נקבעה עמדתו ועמדת המשרד בנושא חשוב זה.

נכון לעכשיו, מדיניות משרד התקשורת מונעת מחברות הסלולר להיכנס לשוק השיחות הבינלאומיות. לכן כרגע פרטנר לא יכולה למזג לתוכה את 012 סמייל. הסבירות הגבוהה היא שסמייל תישאר חברה נפרדת, שתעסוק בפעילות התקשורת והאינטרנט של פרטנר עד שהמשרד יגבש את התנאים למבנה שוק תקשורת חדש.

הבעיות במכרז למפעיל נוסף

בשוק התקשורת מסתמנים רפורמות ושינויים רבים - ביטול ההפרדה המבנית בבזק ובהוט, המכרז הסלולרי למפעיל נוסף שפרסם המשרד ועוד. בפגישה בצלאל הביע חשש לקיומה של אקספון אם אכן תבוטל ההפרדה המבנית; לדבריו, הדברים יביאו לכך שבעלי התשתיות או המפעילים הגדולים יציעו לצרכנים סלי שירותים שיגרמו לו להעדיף לקחת חבילת שירותים אחת, מה שמסכן את אקספון בפרט, ואת שאר השחקנים הקטנים בשוק בכלל.

לגבי המכרז למפעיל סלולר נוסף אקספון טוענת שהמכרז במתכונתו הנוכחית "נתפר" עבור מירס - חברה כמו אקספון למשל לא תוכל להקים אתרי סלולר כי המדינה לא תיקנה תקנות בשביל זה ובג"ץ אוסר זאת עד שתעשה כן.

עוד במכרז, המדינה מחייבת את המפעיל הזוכה לפרוס אנטנות בהיקף 10% מהכיסוי הארצי לפני שיוכל לקבל היתר לנדידה פנים ארצית ולהשתמש ברשתות הקיימות. תנאי זה הוא קריטי לחברה כמו אקספון, שמתחילה את פעילותה בסלולר מאפס.

האוצר עם כחלון

משרד האוצר מצטרף לעמדת שר התקשורת, משה כחלון, ומביע התנגדות לאישור עסקת פרטנר-סמייל, מבלי שתאושר קודם הנדידה הפנים ארצית בשוק הסלולר. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, כחלון קבע כי אין לאשר את המיזוג בין החברות בטרם יושמו הרפורמות שמתכנן המשרד בדבר הכנסת שחקנים נוספים לשוק הסלולר.

מבחינת האוצר, הדבר החשוב ביותר כרגע הוא יישום הנדידה הפנים ארצית, והוא דורש לא לאשר את העסקה ללא הסכמה עם פרטנר או עם אחד המפעילים האחרים לגבי יישום אפקטיבי של הנדידה. נדידה פנים ארצית משמעה שמפעיל חדש יוכל להיעזר ברשת סלולר קיימת על מנת לספק שירות בפריסה כלל ארצית, עד שישלים את הנחת הרשת העצמאית שלו. כיוון שבישראל קיימת בעיה קשה של פריסת אנטנות, המפעיל החדש יהיה חייב להשתמש בנדידה על מנת להתגבר על הקשיים ולספק שירותי סלולר במהירות ולקחת נתח שוק.

מהאוצר נמסר: "משרד האוצר רואה חשיבות רבה ביותר בקידום התחרות בשוק התקשורת בכלל, ובשוק הסלולר בפרט. ככל שמיזוג כאמור עלול לצמצם את התפתחותה של התחרות בשוק, הרי שיש בכך משום פגיעה במדיניות הממשלה בתחום. יודגש כי הסמכות בנושא זה הינה של שר התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים לפי חוק".