הכלכלנים ממליצים: כך תיהנו מעליית מחירי הסחורות החקלאיות

יש הטוענים כי הראלי במחירי סחורות החקלאות לא יסתיים בקרוב ■ לפניכם המלצות על מניות שירוויחו אם התסריט הזה יתממש

מחירי הסחורות המאמירים מאלצים את המשקיעים המתוחכמים למצוא את המניות, אשר באמצעות החזקה בהן יוכלו לקבל חשיפה יפה לנעשה בסחורות. להלן רשימת המלצות של גופים ישראליים למניות בשוקי המניות העולמיים.

בנק הפועלים ממליץ על קטרפילר

קטרפילר היא יצרנית ציוד עבודות עפר הגדולה בעולם, וכן היא מייצרת גנרטורים לייצור חשמל ומנועים המשמשים בשוקי הנפט. מכונותיה נמצאות בשימוש בקרב מרבית המדינות בעולם, וכ-70% מהכנסותיה בשנת 2009 התקבלו מחוץ לארה"ב.

על פי ההערכות, שורת המכירות שלה צפויה לרשום השנה גידול מרשים (כ-20%), בתמיכת חבילות התמריצים האגרסיביות של ממשלות העולם. לחברה יתרון תחרותי בזכות רשת המפיצים שלה, שברשותה היקף עובדים ונכסים גבוה יותר מאשר לקטרפילר עצמה. בנוסף, החברה נהנית מיתרונות לגודל.

מבין מנועי הצמיחה העיקריים של החברה נציין את הפעילות באסיה-פסיפיק ודרום אמריקה. פרופיל הפעילות שלה אף מספק מענה הולם לסביבה הכלכלית הנרקמת כיום, לפיה השווקים המתעוררים יוסיפו להוביל את הצמיחה העולמית.

אפסילון ממליץ על Terra Nitrogen

TNH היא חברה אמריקנית, אשר עוסקת בייצור דשנים מבוססי חנקן לחקלאות. ההשקעה בחברה עדיפה על השקעה בתעודת סל על סחורות, שכן האחרונות נאלצות לקנות מדי חודש חוזים עתידיים בעלות גבוהה ששוחקת את התשואה למשקיעים.

פרט לעובדה ש-TNH מפגינה לאורך שנים יעילות תפעולית ושיעורי רווח גבוהים מהממוצע בענף, היא נהנית ממאזן חזק נטול חוב ומעודף מזומנים של כ-100 מיליון דולר. רווחיות החברה אף צפויה להשתפר, על רקע העובדה שחומר הגלם העיקרי שלה - גז טבעי - נמצא בשפל רב-שנתי על רקע שיפור בטכנולוגיות ההפקה שלו.

תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על כ-9%, והיא נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 12 ומכפיל EV/EBITDA של 6.6 - שניהם נמוכים בהרבה ביחס לממוצע בענף.

איילון ממליץ על אלקואה

אלקואה עוסקת בהפקה ועיבוד של אלומיניום - חומר הנמצא במטוסים, רכבים, יישומים תעשייתיים, יישומי בנייה ועוד. אלקואה פועלת באסיה, אוסטרליה, אירופה, דרום אמריקה וארה"ב, כאשר חשיפתה לשווקים המתעוררים תביא את החברה לשיעורי רווחיות וצמיחה גבוהים יותר ברבעונים הקרובים.

החברה נסחרת בשווי שוק של כ-12.9 מיליארד דולר, מכפיל רווח עתידי 12.1, והכנסותיה עלו ב-15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA של החברה עומד על 602 מיליון דולר, לאחר שהחוב שלה ירד בכ-490 מיליון דולר ברבעון האחרון.

החברה מדווחת על התאוששות בתחומי התעופה והחלל והבנייה ותשתיות; ועל עלייה בביקושים בסין, הודו ברזיל ורוסיה, וכן בשווקים מפותחים, אם כי ברמות נמוכות יותר.

מגדל שוקי הון ממליץ על צ'אודה (הונג קונג)

Chaoda Modern Agriculture היא אחת מחברות החקלאות הגדולות בסין, ששווי השוק שלה כ-3 מיליארד דולר. היא מגדלת ומוכרת בעיקר ירקות (90%), וכן פירות (6%) ואורז (3%). 74% מהמכירות שלה הן בסין והשאר ברחבי אסיה.

למרות שבחקלאות אין מינוף למודל העסקי, החברה מנצלת את התזרים שהיא מייצרת, ומגדילה את השטחים שהיא מעבדת. בהנחה שמחירי הירקות לא יזנקו, יעלו מכירותיה בכ-10%-15% ורווחיה בכ-20% לשנה. בנוסף, החברה אינה ממונפת ומתנהלת עם עודף הון, ולעתים היא מבצעת גיוסי הון.

עם זאת, רכישת קרקעות מחייבת נזילות, ובמבחן התוצאה החברה מצליחה לשמר ולחזק את מעמדה כמותג החקלאות המוביל בסין. מניית החברה הניבה תשואה דולרית של כ-150% בחמש השנים האחרונות, וכ-580% בעשור האחרון.

אופנהיימר ממליץ על פרקסאייר

Praxair (PX) הינה יצרנית גזים תעשייתיים המובילה בארה"ב והשלישית בגודלה בעולם. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-27 מיליארד דולר, עם מחזור מכירות שנתי של כ-10 מיליארד דולר, ומעסיקה כ-25 אלף עובדים ברחבי העולם. מעבר לפעילותה בארה"ב, המהווה כמחצית המכירות, החברה מחזיקה במעמד מוביל בברזיל, סין והודו.

ייצור הגזים התעשייתיים מהווה נישה רווחית בענף הכימיקלים, עם חסמי כניסה גבוהים ורמת תחרות מוגבלת, כאשר 4 שחקניות מובילות שולטות ב-75% מהשוק.

בשנת 2010 צפויה Praxair להציג רווח EBITDA של כ-3 מיליארד דולר, כ-30% ממחזור המכירות. כמו כן היא הודיעה על רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר, בנוסף לדיבידנד המניב תשואה שנתית של כ-2%.

פריקו ממליץ על אגריום

Agrium מייצרת ומשווקת חומרי דישון והדברה ללקוחות במגזר החקלאי ולחברות תעשייתיות. החברה נסחרת לפי שווי של 13.2 מיליארד דולר - דבר המשקף לה מכפיל רווח של 13.8 על רווחיה הצפויים בשנת 2011. הכנסותיה השנתיות נאמדות בכ-9.5 מיליארד דולר, וצפויות לגדול בכ-7% מדי שנה.

פגעי מזג האוויר במזרח אירופה גרמו לצמצום ייצוא מוצרי מזון בסיסיים - מה שצפוי להוביל לעלייה בביקוש למוצרי דישון והדברה, בשל הרצון להניב תפוקה גבוהה יותר מיחידות הקרקע הנתונות.

לאחרונה נפוצו ידיעות אודות כוונות ההשתלטות של ענקיות הכרייה בעולם על חברת הדשנים הגדולה בעולם, פוטאש. אלו עשויות להביא לחיפוש אחר יעדי רכישה נוספים בתחום, כאשר מיצובה של אגריום והגיוון בתחומים בהם היא פועלת, עשויים להפוך אותה ליעד רכישה אטרקטיבי.