מדינות ה-G20 התחייבו להימנע מפיחותי מטבע תחרותיים

(עדכון) - הסוף למלחמת המטבעות? ה-G20 הסכימה לפעול לקראת מערכות שערי חליפין הנקבעות על ידי השוק ורפורמה שתגביר השפעת הכלכלות המתעוררות בקרן

ארה"ב זכתה בגיבוי של ה-G20 כדי להתמודד עם חוסר האיזון בסחר כאשר המנהיגים הפנינסיים של 20 המדינות המפותחות התחייבו היום (שבת) להימנע מפיחותי מטבע תחרותיים וינקטו במדיניות לצמצום חוסר האיזון העולמי המאיים על ההתאוששות הכלכלית. וזאת במסגרת הועידה, בת היומיים, שנפתחה אתמול בדרום קוריאה.

"הנציגים הפיננסים של ה-G20 הסכימו לפעול לקראת מערכות שערי חליפין הנקבעות על ידי השוק וימנע מפיחותי מטבע תחרותיים", כך בנכתב בלשון ההודעה שפרסמה היום הועידה.

לפי הדיווחים, ה-G20 עוד הגיעה להסכם על רפורמה בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) שתעניק לה תפקיד מרכזי יותר בהערכת חוסר האיזונים הכלכליים בין מדינות, ואכן תגביר את השפעת הכלכלות המתעוררות בחלטות הקרן. "מדובר ברפורמה הגדולה אי פעם במוסד", אמר יו"ר קרן המטבע דומיניק שטראוס-קאהן לעיתונאים בגיונג'ו שבדרום קוריאה. לדבריו, יותר מ-6% מזכויות ההצבעה יוקצו מחדש למדינות מתעוררות, כאשר אירופה תוותר על שני מושבים במועצה.

שטראוס-קאהן עוד ציין כי נציגי ה-G20 הסכימו על מבנה "רשת בטיחות פיננסית", על מנת לבלום משברים פיננסיים לפני שיצאו מכלל שליטה.

כאמור, במרכז תשומת הלב של הועידה, שהחלה אתמול, נדונה סוגיית שערי החליפין בין המדינות, ברקע לאי הוודאות באשר לכיוון אותו תופסת הכלכלה העולמית כמו גם חילוקי דעות בין מזרח למערב באשר למידת ודרך ההתערבות הנדרשים כדי להבטיח המשך הצמיחה בכלכלה העולמית.

את האג'נדה בתחום הובילה יפן החוששת מהמשך התחזקות הין למול הדולר ומהפגיעה של מגמה זו בכוחות החזקים בכלכלתה - היצואנים. "עקרונות כלכליים בסיסיים צריכים להשתקף בשערי המט"ח", אמר יושיהיקו נודה, שר האוצר היפני. "התנודתיות החריפה בשוק המטבעות היא הרסנית ליציבות של הכלכלה העולמית ושל המערכת הפיננסית". יפן ביקשה מארה"ב להתערב בשער המטבע כדי לחזק את הדולר מול הין ותובעת כי הכינוס יעסוק באופן מהותי בסוגיית המט"ח.

מנגד, מבקשת ארה"ב לעסוק בנושא מאזני הסחר בין המדינות. שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, כתב במכתב לשרי ה-G20 כי על המדינות לצמצם את הגירעונות המסחריים שלהן מתחת לאחוז ספציפי מהתפוקה הלאומית בכל מדינה. גייתנר הציע כי הגירעון השוטף של המדינות לא יעלה מעל 4% מהתמ"ג במדינה. בתגובה למכתב של גייתנר, שר האוצר היפני אמר כי "הצבת יעדים מספריים תהיה לא ריאלית", ואילו עמיתו הגרמני התנגד לניסיון של ארה"ב להכתיב את הכלכלה העולמית במספרים, כך גם היתה עמדתו של שר האוצר ההודי.

גייתנר: לא ליתרון תחרותי באמצעות החלשת המטבע

גייתנר קרא למדינות לא לחתור ליתרון תחרותי באמצעות החלשת המטבע המקומי שלהן, או מניעת התחזקות של מטבעות אחרים שתפגע בייצוא של כל מדינה. גייתנר קרא לשרי האוצר במדינות השונות להשתמש באמצעים מבניים, פיסקליים ואחרים כדי לדחוף מעלה את הביקוש המקומי אצלהם, ובמדינות שהמטבע שלהן נסחר בחסר, קרא להסתגלות עם הזמן.

האמריקנים קוראים למדינות להציב לעצמם יעדים ברורים באשר ליתרת הסחר עם המערב - צעד שעשוי בפני עצמו להשפיע על שערי החליפין מול הדולר באופן התואם את האינטרס האמריקני. מטבע הדברים, המתנגדת הברורה ביותר לצעד היא יפן שמכנה את כוונת ארה"ב "לשלוט" באופן זה ביחסי המטבע כצעד "לא ריאלי בעליל".

"זו תהיה ועידה גורלית, שתתכנס באווירה מתוחה, רוויות אגו, יצרים וחשדנות הדדית, אך בה בעת תצטרך למצוא פתרון לאיומים קונקרטיים, אקוטיים ומכריעים: הידרדרות אפשרית של העולם למלחמת מטבעות כוללת, קריסת הגלובליזציה, ויתור על שיתוף פעולה בין מדינות, שווקים מתעוררים נגד שווקים מפותחים, סין נגד ארה"ב, מלחמת סחר, פרוטקציוניזם, הישנות משברי חוב ריבוניים באירופה ועוד", מסביר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה של בנק מזרחי-טפחות, שצופה כי לועידה תהיה השפעה ישירה על המגמה בשווקים: "אם לא תצא לפחות בשורה של אחדות, שיתוף פעולה, והצהרת כוונות ברורה מהוועידה, אני צופה שהשווקים יקלעו לסחרור נוסף, כולל ירידות בשוקי המניות, פיחות נוסף בדולר, עליות באג"ח הריבוניות וכו'".