משבר המים: הממשלה העבירה את הסמכויות לשר עוזי לנדאו

לטובת אזרחי ישראל ייקבעו 3 מדרגות לתעריף המים, וגובה התשלום יתבצע בהתאם לצריכה וישקף את החיסכון מול הבזבזנות ■ השר הנחה את רשות המים לגבש תוכנית חירום

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת המחליטים שהגישה ועדת המנכל"ים ליישום מסקנות דו"ח ועדת ביין, שהצביע על בעיה מרכזית אחת ברורה: למשק המים אין בעל בית. כמו כן אישרה הממשלה כי שר התשתיות הלאומיות, כאחראי למשק המים, יאשר את תוכנית האב למשק ויגיש אותה לממשלה.

עם קבלת מסקנות דו"ח ועדת ביין, הודיע שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, כי יפעל לשינויי החקיקה הדרושים. ביחד עם רשות המים גובשו המלצות לשינויי החקיקה, שלרבות מהן יש ביטוי במסמך שהוצג היום ואושר על ידי השרים.

השר לנדאו אמר בתגובה: "זהו צעד ראשון בכיוון הנכון, הממשלה מחזירה לידי שר התשתיות הלאומיות, האחראי על משק המים, את הסמכות לאישור תכנית האב והגשתה לממשלה. בכך יבוא הקץ למצב האבסורדי בו האחריות על משק המים הייתה מוטלת על כתפי שר, מבלי שתהיה לו הסמכות לפעול בתחום".

לנדאו הדגיש כי "משק המים עדיין נמצא במשבר חריף; שש השנים האחרונות היו שנות בצורת ועל-פי התחזיות לחורף הקרוב, נראה כי גם הוא יהיה שחון. צריך לזכור: ועדת ביין הוקמה כדי לבדוק את המשבר העמוק אליו נקלעה המדינה במשק המים. בינתיים החל תהליך שיקום משק המים אך היציאה מהמשבר רחוקה עדיין. המים הם מוצר בסיסי, קיומי, במחסור. ובכל זאת, מתקן ההתפלה שאמורה היתה חברת מקורות להקים באשדוד, מעוכב כבר שנה. אנו השרים, בבואנו לממש את החלטות הממשלה, מוצאים עצמנו פעם אחר פעם עם משקולות לרגלינו ואזיקים לידינו כאשר צריך לפעול במהירות".

"המשימה המיידית של רשות המים, כיום, הינה להבטיח אספקת מים סדירה למגזרים השונים תוך מניעת נזק בלתי הפיך למקורות המים השונים. לשם כך יש להבטיח שבחורף הקרוב, אף אחד ממקורות המים, לא ירד מתחת ל'קווים השחורים' שנקבעו", הוסיף לנדאו, ואמר כי בשנתיים הקרובות, 2011-2012, יידרשו צעדים מיידיים להגדלת היצע המים ולצמצום צריכת המים בכל המגזרים".

השר הנחה את רשות המים, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, לגבש בהקדם תוכנית חירום לשנים הבאות, תוכנית אשר עשויה לכלול גם השלכות תקציביות וחקיקתיות. תוכנית החירום תוצג בפני הממשלה בתוך שבועות ספורים.

עוד סוכם בהחלטה כי שר התשתיות הלאומיות הוא שיוביל את שינוי החקיקה הנובעים ממסקנות הועדה, וזאת בהתייעצות עם המשרדים הרלוונטיים. בנוסף, סוכם כי לטובת אזרחי ישראל ייקבעו שלוש מדרגות לתעריף המים, וגובה התשלום יתבצע בהתאם לצריכת כל אחד וישקף את החיסכון מול הבזבזנות.

עוד נקבע כי תפקיד מנהל רשות המים, אשר כיום משמש גם כיו"ר מועצת הרשות, יפוצל ולרשות ימונה מנכ"ל ויו"ר, זאת במטרה לאפשר פיקוח ובקרה ציבוריים טובים יותר על עבודת הרשות.