קורצים לקולומביה: מנכ"ל מש' הביטחון שב מביקור במדינה

אודי שני נפגש בסוף השבוע עם הצמרת הביטחונית שם במטרה להדק את הקשרים הביטחוניים ■ התעשייה האווירית היא אחת מספקיות הנשק הבולטות של קולומביה

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני שב בסוף השבוע מביקור עבודה רשמי בקולומביה, במסגרתו נפגש עם הצמרת הביטחונית של המדינה בניסיון להדק את הקשרים הביטחוניים איתה. בסדרת פגישות שקיים, הוא נפגש בין השאר עם נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, עם בכירים במשרד ההגנה המקומי ועם קציני צבא בכירים. יש לציין כי את הביקור יזמה לשכתו של שר הביטחון, אהוד ברק.

לישראל אינטרסים רבים בקולומביה, והתעשיות הביטחוניות הישראליות נאבקות זה זמן רב על השוק המקומי שלה: כך, התעשייה האווירית היא אחת מספקיות הנשק הבולטות של קולומביה, ובשנים האחרונות מכרה לחיל האוויר שלה כמה עשרות מטוסי קרב מסוג "כפיר" ששימשו בעבר את חיל האוויר הישראלי ויצאו משירות. המטוסים מושבחים במתקני התעשייה האווירית בארץ ונשלחים לצבא קולומביה. אך באחרונה, חתם מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן על עסקת המשך עם גורמי הרכש של משרד ההגנה הקולומביאני ובמסגרתה, התעשייה האווירית תספק לקולומביה גם מערכות מתקדמות שיאפשרו לבצע תדלוק אווירי של מערך מטוסי ה"כפיר".

לפני כשנה, במסגרת התחרות על מכרז אחר של חיל האוויר הקולומביאני להספקת מטוסים ללא טייס, התחרו אלביט מערכות עם המל"ט מדגם "הרמס" וממול, התעשייה האווירית עם המלט מדגם "הרון". גורמי ביטחון ישראליים המקורבים לתחרות על מכרז זה העידו כי "היא היתה פרועה ביותר, עד לכדי יריבות של ממש בין שתי החברות הישראליות". סופה של תחרות שהמכרז הופסק, שום חברה ישראלית לא זכתה בו והמל"טים שלהן נותרו על קרקע בטוחה- בהאנגרים של ישראל.

בעקבות תקרית המל"טים הורה משרד הביטחון על הגברת הפיקוח של אנשיו על היצוא הביטחוני- בניסיון למנוע פגיעה אפשרית באינטרסים של ישראל בעקבות התחרות של החברות הביטחוניות על שווקים ברחבי העולם.

גורמי ביטחון רואים את ביקורו של שני בקולומביה כניסיון להעמיק עוד יותר את מקומה של התעשייה הביטחונית המקומית במדינה ובכלל- במדינות דרום אמריקה. מדובר בשווקים מתעוררים, שמגלים עניין רב בהעצמת ארגוני הביטחון שלהן, בין השאר למען אכיפה של חוק וסדר ובייחוד, על רקע בעיות ביטחון פנים במרכזים העירוניים בחלק ממדינות אלה; הברחות סמים בגבולות ואף הרחבת יכולות השליטה והבקרה באזורים הומי אדם- לקראת אירועי הספורט הצפויים בברזיל, בשנים הבאות.