ברננקי: "בנובמבר יפורסמו תוצאות הבדיקה בפרשת העיקולים"

יו"ר הפד: "אנו בוחנים באופן אינטנסיבי את מדיניות החברות ואת אופן הביצוע והפיקוח הקשורים לעיקולים, ורוצים לקבוע האם החולשה המערכתית הובילה לעיקולים שנעשו לא כראוי"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי אמר היום (ב') עם פתיחת דבריו בכנס של ה'פד' בארלינגטון, וירג'יניה כי בנובמבר יפורסמו תוצאות הבדיקה האינטנסיבית שביצע המפקח על הבנקים בארה"ב על התנהלותן של החברות הגדולות המתפעלות את שוק המשכנתאות בארה"ב בעניין העיקולים. העניין המכרזי של הכנס נסוב סביב עיקולי הבתים ועתיד שוק הדיור.

חברי הפדרל ריזרב ועמיתיהם ברשויות פדרליות אחרות מבצעים הערכה של פוטנציאל ההשפעה של הבעיות שעולות מעניינים אלו על שוק הנדל"ן הנדל"ן האמריקני והמוסדות הפיננסים הקשורים אליו.

"הינו מודאגים מהדיווחים על חוסר הסדרים שנרשמו בתפעול עיקולי הבתים במספר מוסדות פיננסיים מובילים" אמר ברננקי והוסיף "אנו בוחנים באופן אינטנסיבי את מדיניות החברות, אופן הביצוע והפיקוח הקשורים לעיקולים ואנו רוצים לקבוע האם החולשה המערכתית הובילה לעיקולים שנעשו שלא כראוי".

חטיבת המשכנתאות של GMAC, של JP מורגן-צ'ייס ושל בנק אוף אמריקה הן בין החברות אשר בהן הוקפאו באופן זמני העיקולים בזמן שהחברות בדקו את פעילות הניירת שהתנהלה אצלן. זאת לאחר שמסמכים שהוגשו לבית המשפט הראו כי יתכן שעובדי אותן חברות הגישו תצהירים ללא שבחנו את אמיתותם, פרקטיקה אשר גורמים רשמיים העריכו שיכולים להגיע לכדי הונאה. "אנו מתייחסים להפרה של פרוצדורות ראויות באופן רציני" אמר ברננקי.

"יותר מ-20% מהלווים חייבים יותר ממה שנכסיהם שווים, ול-33% נוספים יש כרית ביטחון של 10% או פחות, מה שמעמיד אותם בסיכון אם מחירי הנדל"ן ימשיכו לרדת עוד" אמר ברננקי והוסיף "כאשר שוק הדיור עדיין חלש, רמות גבוהות של משכנתאות בעייתיות עלולות להימשך לעוד פרק זמן עתידי".

בנאום המוכן שפורסם עם תחילת הנאום, ברננקי לא הגיב על התחזית הכלכלית או על המדיניות המוניטרית, 8 ימים לפני פגישת ה'פד' בה מצפים בשוק כי ברננקי יודיע על תוכנית לעידוד הצמיחה באמצעות רכישה בהיקף נרחב של ני"ע.

לאחר שדן בעניין העיקולים, הקדיש ברננקי את מרבית נאוצי לתאור מאמציו של ה'פד לעידוד שוק הדיור האמריקני.