הבורסה ברמות שיא - ובעלי העניין משחררים סחורה לשוק

במרבית הגופים המוסדיים ובחדרי המסחר לא צופים תיקון חד בבורסה בזמן הקרוב, ומציינים כי רמות המחירים בשוק סבירות ■ מה אומרים מימושי בעלי העניין?

על רקע רמות השיא בהן שוהה כיום מדד המעו"ף , לא צופים במרבית הגופים המוסדיים ובחדרי המסחר תיקון חד בזמן הקרוב, ומציינים כי רמות המחירים בבורסה סבירות. רק בסוף השבוע האחרון טענו כלכלני בנק הפועלים, כי רמות השיא מעידות על עוצמת השוק המקומי, וכי "גם ברמות המחירים הנוכחיות שוק המניות מעניין להשקעה". בבנק לאומי מחזיקים במחשבה דומה לגבי השוק, ושם העריכו בסוף השבוע כי "בטווח הקצר הסנטימנט החיובי צפוי להימשך".

בבחינת מגמות השוק, אחד מכללי האצבע (שהוכח לא פעם לאורך ההיסטוריה כנכון) הוא כי בתקופה בה בעלי עניין מחליטים למכור מניות, כדאי לבחון היטב את רמות המחירים. כשמסתכלים על פעילותם של חלק מבעלי העניין הגדולים בת"א בשבועות האחרונים, צצים להם סימנים ראשונים למגמה זו.

אמנם, אין מדובר עדיין בגל, ובחלק מהמקרים של מימוש מניות מאסיבי על ידי בעלי עניין קיימים הסברים שאינם קשורים רק לרמות המחירים הגבוהות. יחד עם זאת, קשה להתעלם מהתזמון בו נעשה המהלך, לאחר תשואות נאות של עשרות אחוזים שרשמו המניות מתחילת 2009, ומרצף המכירות שמתגבש בשבועות האחרונים.

לבייב ואקירוב לא לבד

אתמול היה זה תורה של אפריקה ישראל , בשליטת לב לבייב, שהמשיכה בסדרת המימושים שלה מהתקופה האחרונה ומכרה את החזקותיה בחברת הדלק דור אלון (כ-7%), תמורת כ-60 מיליון שקל. המימוש הנוכחי, שנעשה פחות משבועיים לאחר שאפריקה חתמה על הסכם למכירת 50% מהחזקותיה בחברת הבת מלונות אפריקה ישראל תמורת 180 מיליון שקל, מגיע לאחר זינוק של כ-90% במניית דור אלון מתחילת השנה.

שלשום היה זה טייקון הנדל"ן אלפרד אקירוב, שביצע מכירה מסיבית בהיקף של יותר מ-80 מיליון שקל למניות אלרוב נדל"ן , בהן החזיק באמצעות חברת האם אלרוב ישראל. מהלך זה תוכנן לצורך הגדלת החזקות הציבור באלרוב נדל"ן, ובהמשך לגיוס של אג"ח להמרה שביצעה החברה ובו השתתפה אלרוב ישראל.

למרות שהמכירה היא חלק מתכניותיו של אקירוב להכניס את אלרוב נדל"ן למדד ת"א 100, יש לציין כי היא נעשתה בסיוע ביקושים מאחד הגופים המוסדיים המתכנן להפיץ את המניות בשוק, ולאחר שמניית אלרוב נדל"ן קפצה ב-65% מתחילת השנה.

לבייב ואקירוב אינם היחידים, ובסך הכול בעלי העניין בחברות הגדולות בבורסה ביצעו מתחילת החודש מימושים בהיקף של יותר מ-850 מיליון שקל (ראו טבלה). לעיקר הסכום אחראית בעלת השליטה בבנק הפועלים , שרי אריסון, שמכרה לפני כשבועיים כ-3% ממניות הבנק תמורת 653 מיליון שקל. התשואה שמציגה מניית הפועלים מתחילת השנה אמנם כמעט אפסית, אך היא מגיעה אחרי זינוק של יותר מ-100% שרשמה ב-2009.

עוד מבין המממשים הגדולים בשבועות האחרונים, ניתן לציין את גרשון זלקינד, שמכר בשבוע שעבר ממניות אלקו שבשליטתו תמורת כ-12 מיליון שקל, אחרי שהמניה הוסיפה כ-20% לערכה מתחילת השנה. היום עדכנה אלקו עצמה על מימוש נאה, במסגרתו מכרה 7% ממניות חברת הבת אלקטרה מוצרי צריכה לקרנות הפנסיה עמיתים, תמורת כ-71 מיליון שקל - עסקה המשקפת לחברה הבת שווי של כמיליארד שקל.

"לא תקופה בועתית"

ועוד בעל עניין שמכר הוא מוטי זיסר, שבמהלך שהחל כבר בסוף חודש אוגוסט מימש ממניות אלביט הדמיה שבשליטתו בהיקף של כ-45 מיליון שקל. מניית אלביט הדמיה יוצאת דופן מבין המוזכרות, עם תשואה שלילית של כ-40% בשנה האחרונה, אחרי זינוק של כ-150% שהציגה בסיכום 2009.

ביובנק סבורים כי זו תקופה טובה לבעלי עניין לנצל את מצב השוק כדי לממש, אולם מציינים כי אין הדבר מעיד על מגמה חד משמעית. לדברי קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות, "אנחנו רואים את שוק ההון צמא לסחורה מכל סוג שהוא, וזה כר פורה לפעילות עבור מי שרוצה להנזיל חלק מהחזקותיו. אנחנו לא נמצאים בתקופה בועתית, אבל מתקרבים למצב בו השוק קונה כמעט הכול, ובעלי עניין מנצלים את הגישה הזו. היסטורית, יש כיוון לשוק בזמן מימושים של בעלי עניין, אבל הוא לא מובהק".