מקבצת הנדבות: אינטל קורפ

בחלומי אני רואה את ממשלת ישראל מתקצבת עסקים קטנים במענק דומה לזה שהיא קיבלה

איחוליי לאינטל! מענק נוסף מטעם ממשלת ישראל בדרך לכיסה של אחת החברות העשירות, המצליחות והרווחיות בישראל. באחרונה התבשרנו כי הממשלה החליטה לתקצב את אינטל במענק ממשלתי נוסף של כ-200 מיליון דולר "בלבד". אינטל דרשה מהמדינה מענק של 400 מיליון דולר והסכימה להסתפק בסכום "צנוע" של 740 מיליון שקל.

אלא שנתון אחד קטן אך משמעותי נעלם מעין הציבור: בימים אלה דווח כי אינטל הודיעה על זינוק בשיעור 59% ברווחים ומכירות שיא רבעוניות. לא פרופיל טיפוסי של חברה הצריכה לקבץ מענקים וסיוע מן הממשלה, לא כל שכן ממשלת ישראל, שתקציבה מוגבל מאוד גם כך.

העניין מקומם ומרגיז במיוחד כשבוחנים את תקצוב המדינה את אינטל, לעומת תקצוב העסקים הקטנים, שניתן להגדירו כעלוב וכמעליב. 120 מיליון שקל בלבד(!) זה סך התקצוב לכלל העסקים הקטנים בישראל, שמספרם כ-400 אלף, שישית מהסכום המוקצה לטובת עידודה של אינטל-ישראל.

אם נבחן את תפוקות המענק לחברת אינטל דרך היווצרותן של משרות חדשות בשוק, העוולה והאיוולת בולטות עוד יותר: אינטל מתחייבת, בעבור סכום המענק שתקבל, לייצר עוד כ-600 מקומות עבודה בלבד בתוך חמש שנים. אם זה המדד - זה לא כדאי. אינטל "לא מספקת את הסחורה" עבור המשק לעומת האלטרנטיבה.

מה יקרה אם מקבלי ההחלטות בממשלה ייקחו יוזמה, יבינו את חשיבות מגזר העסקים הקטנים לכלכלת ישראל, יעשו מעשה מהפכני, ויתקצבו את העסקים הקטנים במענק דומה לזה שקיבלה אינטל? יקרה פה מהפך: מהפך בתחום התעסוקה, מהפך בהמרצת המשק וכלכלת ישראל, מהפך חברתי, שבמסגרתו יוזרמו חיים חדשים לפריפריה.

מגזרים הנמצאים בדרך-כלל בשולי החברה, כגון המגזרים הערבי והחרדי, יזכו לעידוד ולתמיכה שלה הם מצפים כבר שנים ויוכלו להתפרנס בכבוד, ובעיקר - אלפי מקומות עבודה חדשים ייווצרו, האבטלה תצטמצם והמשק כולו ירוויח. לא רע, נכון? ויודגש, הח"מ אינו נגד אינטל, שכבודה במקומה מונח, הח"מ מלין על סדרי העדיפות השגויים לניצול המשאבים המוגבלים שבידי הממשלה.

כעת, עם הנחת הצעת התקציב לשנת 2011, שאושרה, על שולחן הכנסת מתברר שוב, כי התסריט הזה לא יקרה. לא בתקציב הזה ומן הסתם לא בתקציב לשנה הבאה. בקרב מקבלי ההחלטות אין הפנמה של חשיבות מגזר העסקים הקטנים ואין מדיניות ברורה באשר אליו. כנראה, יותר פוטוגני ופופולרי להעניק מענק ענק לחברה אמריקנית נוצצת.

היינו מצפים כי הממשלה תעמוד על המשמר ולא ייעלם מעיניה מה שהציבור יודע: אינטל לא באמת צריכה את תקציבי הענק המגיעים אליה מן הממשלה, והתמורה בדמות יצירת 600 מקומות תעסוקה נוספים, לא היא שתמריץ את המשק למקום שאליו הוא שואף להגיע. זהו איננו השימוש המיטבי בסכום זה במדינה שטוענת למקורות מוגבלים.

בסופו של יום, כשבוחנים את הנתונים ומניחים שיקולים זרים בצד - העסקים הקטנים תורמים למשק הישראלי ומייצרים תעסוקה ומקומות עבודה לא פחות מן העסקים הגדולים, והם כאן בשביל להישאר.

העסקים הקטנים היו כאן בימים קשים של משבר כלכלי ונשאו בעול הגזירות, הם לא מאיימים בעזיבה ורגליהם נטועות עמוק בכלכלה ובהוויה הישראלית. הגיע הזמן שהממשלה, האוצר ומקבלי ההחלטות יפנימו ויבינו את ערכם האמיתי ויעשו את מה שנדרש ומצופה כדי לעודד את המגזר החשוב הזה. הגיע הזמן להתעורר.

הכותב הוא נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים