פייסבוק לא הופך קורקינט למרצדס

פייסבוק לא ממתג אותך מחדש. כנראה תישאר קורקינט - רק שעכשיו כל העולם יידע את זה

למרות כל מה שמספרים לכם, יש גבול למה שמיתוג יכול לעשות, בחיים בכלל ובקריירה בפרט. תאמינו לי שאני יודעת על מה אני מדברת, זו המומחיות שלי כבר הרבה מאוד שנים. המכונה הזאת יכולה לעבוד בתוך גבולות גזרה צרים יחסית, להקנות לאדם יתרון תחרותי מסוים בשוק העבודה, לארוז אותו שיווקית טוב יותר, אבל לא מעבר לכך.

גם פייסבוק לא יכול לעשות הרבה יותר מזה, גם לא בעזרת אלוף העולם בשיווק ובמיתוג עצמי. שניהם יחד לא יצליחו למתג מחדש קורקינט ולהפוך אותו למרצדס - מקסימום לקורקינט עם הנעה קדמית.

חייב להישען על תכל'ס

מותג חייב להישען על תכל'ס: השכלה ראויה, ניסיון תעסוקתי בעל ערך, תפקידים איכותיים, מסלול קריירה סביר וכו'. רק על בסיס מרכיבים אלה ואחרים אפשר לעשות עבודת מיתוג רצינית, אחרת זה לא עובד.

מה כבר אפשר לעשות עם מישהו שלמד במכללה בינונית (אם בכלל), שעשה אי-אילו תפקידים לא ברורים בחברות עלומות, שדילג בין ארגונים ותחומי עיסוק, ובנוסף לכל גם טרח לנוח בין לבין? איך ממתגים דבר כזה?

צריך קודם כל לנער אותו, להבהיר לו את ההשלכות על ערך השוק שלו, לבנות על חורבות הקריירה שלו מסלול חלופי ראוי, לצייד אותו בסט כלים שיווקיים, ולהריץ אותו כמו שצריך במסלול החדש. רק אחר-כך אפשר יהיה להתחיל למתג אותו.

אחרת זה לא יעבוד. ממש לא משנה כמה חברים יש לו בפייסבוק - הוא עדין יישאר קורקינט, רק שעכשיו יותר אנשים יידעו מזה.

למרות שכולם משווקים, מבדלים, ממצבים, ממתגים, מתמקדים, ממקדים, האמת המצערת היא שכוחו של מיתוג הוא די מוגבל. הוא מוגבל כשהמוצר בעייתי, הוא מוגבל גם כשהמוצר טוב מאוד אבל מנסים, למשל, לדחוף אותו לקהל המטרה הלא נכון.

הדוגמה הכי נפוצה היא הניסיון לבנות על מיתוג מחדש בדרך להסבה מקצועית. מיתוג לא יודע לעשות הסבות מקצועיות, הוא אפילו לא יצליח להחדיר אתכם לתפקיד מקביל בשוק ההיי-טק, גם כשתפקידכם איננו טכנולוגי בעליל (כמו כספים, משאבי-אנוש וכו').

זה לא יעבוד גם אם שפת האם שלכם אנגלית, פשוט משום ששוק ההיי-טק לא אוהב עובדים משווקים אחרים. לא חסרים לו מועמדים טובים בתוך ההיי-טק, וממש לא מרגישים שם צורך "לרעות בשדות זרים".

נטוורקינג משובח, איכותי, מבוסס, אמיתי, יכול לעתים לעזור בביצוע המהלך הזה, ואני ממש לא מתכוונת לדף בפייסבוק. צר לי, אבל כל מי שמבטיח שאם רק תתנו לו למתג אתכם כמו שצריך זה יקרה, לא יודע על מה הוא מדבר (או שהוא שקרן).

קודם להתמקד במטרות

לכן, לפני שרצים למתג ולהתמתג צריך קודם כל להבין מאיפה ולאן רוצים להגיע, להעריך במדויק את ערך השוק שלכם, ולבצע בדיקת היתכנות. בעברית פשוטה יותר, קודם צריך להעריך האם המטרות שסימנתם הן ריאליות, בראש ובראשונה מנקודת המבט של השוק.

האבחנה הזו סופר חשובה: לא מספיק שיש לכם יכולות גבוהות וכישורים יוצאים מגדר הרגיל - גם את הסחורה הזו קשה מאוד למכור, אלא אם היא כבר הוכחה בפועל ברקורד התעסוקתי שלכם, דהיינו כבר באה לביטוי בתפקידים איכותיים שעשיתם, בחברות רציניות, עם הצלחות מוכחות וכו'.

מבחינת השוק, אם טרם הוכחתם ביצועים בפועל - אתם אולי מרצדס בפוטנציה, אבל מבחינתו כרגע אתם קרובים יותר לאזור הקורקינט. שוק העבודה לא אוהב לקנות פוטנציאל, הוא מעדיף תכל'ס.

לצערי, גם כאן פייסבוק לא ממש יכול לעזור. מבלי להרחיב על פוטנציאל הזנק שלו למיתוג העצמי (עליו דובר כבר רבות), תזכרו שזה בסך-הכול מדיום. הוא לא הופך אנשים ליותר ממה שהם, הוא מקסימום מספר לעולם מה הם.

  • הכותבת היא יועצת לניהול קריירה
  • לתגובות: orna@rudi-cm.com